۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۴۷۲۱۸۹
استاد حوزه و دانشگاه:

معنویت باید در همه دستگاه های اجرایی به یک اصل تبدیل شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: با دو واحد درسی سلامت معنوی محقق نمی شود و این موضوع را باید هم چون امر به معروف و نهی از منکر، یک واجب و وظیفه شرعی دید و در جهت تحقق آن تلاش کرد.
حجت الاسلام مرقاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید طه مرقاتی، در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی، در سخنرانی خود با موضوع« سلامت معنوی به مثابه امر به معروف و نهی از منکر» گفت: هدف از ارائه مباحث سلامت معنوی این است که بفهمیم در صورتی که همه مراحل معنوی را بگذرانیم، چه اتفاق افتاده و چه نتیجه ای حاصل می شود.

وی افزود: باید این فرهنگ در جامعه به وجود بیاید که سلامت معنوی را مانند امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب شرعی فرض کرده و در جهت تحقق آن تلاش صورت بگیرد.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: گاهی سلامت معنوی به عنوان یک معنای عام در نظر گرفته می شود که شامل تمام شئون سلامت می شود اما گاهی به معنای خاص مورد توجه است که به منبعی غیر از منابع مادی وابسته است و از اعتقاد به خدا، معاد، یافتن امید و اطمینان، ارتباط با مکارم و عشق و محبت به خود و جهان اطراف شکل می گیرد.

وی افزود: در واقع باید تعریف جامع و کاملی از سلامت معنوی با توجه به فرهنگ اسلامی ارائه داد و به نوعی این تعریف را بومی سازی کرد.

حجت الاسلام مرقاتی، سلامت معنوی را مصداق معروف دانسته و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که در جامعه تصور می شود که امر به معروف و نهی از منکر تنها منحصر به امور اجتماعی است در حالی که با تأمل و تعمق در مبانی دینی می توان به وسعت معنایی این اصل الهی پی برد.

وی افزود: در بخش پیشگیری ما می توانیم بگوییم، باید در جهت امر به معروف پیش رفت و نمونه آن را وقتی می بینیم که به مادری گفته می شود که اگر دو سال به فرزند خود شیر ندهند نزد خداوند باید پاسخگو باشند و او را از یک منکری نهی می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، ترویج مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در حوزه های دیگر را هم اثربخش دانسته و تصریح کرد: در بخش درمان، آموزش و هم چنین در بخش های مرتبط با بیمار هم می توان این مفهوم را بسط و توسعه داد و به عنوان یک اصل دینی به آن توجه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که با بخش نامه و دستورالعمل این مباحث اجرایی نمی شوند، بلکه حوزه و دانشگاه باید دست به دست هم داده و به تولید مباحث علمی و محتوایی بپردازند و این موضوع را به عنوان یک وظیفه شرعی نگاه کنند و قطعاً با دو واحد درسی، دستیابی به سلامت معنوی امکان پذیر نخواهد بود و باید زندگی پزشک، پرستار و دیگر کادر پزشکی، همسو با معنویت باشد و نگاه آن ها، اوجه به گسترش معروف در روند سلامت معنوی جامعه باشد/872/202/ب3

ارسال نظرات