۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۴۷۲۵۳۰
آیت الله مصباح یزدی:

نعمت انقلاب اسلامی با هیچ نعمتی قابل مقایسه نیست

آیت الله مصباح یزدی بر لزوم قدرشناسی نعمت انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: قدر نعمت انقلاب اسلامی را که با هیچ نعمتی قابل مقایسه نیست باید دانست و مسؤولیت را به بهترین شکل انجام داد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، امروز در مدرسه علمیه عالی نواب به بیان سخنانی پیرامون «رسالت های روحانیت» پرداخت و گفت: در قرآن هر جا صحبت از تربیت می شود، از  دو کلید واژه «تعلیم» و «تزکیه» استفاده شده است، خداوند در قرآن واژه تزکیه را به جای اخلاق و تهذیب به کار برده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان در راه تغییر خود، چه به صورت درونی و چه به صورت بیرونی باید توجه داشته باشد که تغییر یا در جهت مثبت است و یا در جهت منفی؛ برای تغییر در جهت مثبت که همان رشد و تعالی است موانع و عوامل بازدارنده ای وجود دارد که باعث تنزل اند و باید برداشته شوند، واژه ای که معنای برطرف کردن این موانع بازدارنده را می رساند واژه «تزکیه» است.

وی افزود: قرآن همه این موارد را در آیاتی کوتاه در سوره نازعات آورده است، خداوند به موسی فرمود که به سراغ فرعون برو و بگو «هل لک الا ان تزکی؟» یعنی «می خواهی پاک شوی و رشد کنی و به کمال برسی؟» انسان ابتدا باید بخواهد که رشد کند و این خواست فطری را در خود بیدار سازد، خب حالا پس از خواستن، باید به سمت کدامین هدف برویم؟ قرآن در ادامه می گوید «و اهدیک الی ربک فتخشی» یعنی هدف، هدایت به سوی پروردگار است. نشانه اش چیست؟ «فتخشی» یعنی نسبت به آینده ات نگران می شوی و احساس مسئولیت می کنی.

آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: لطف و رحمت خداوند آن قدر زیاد است که حتی از هدایت فرعون هم دست برنداشت، البته در درون هر انسان فرعونی وجود دارد که می گوید «انا ربکم الاعلی»؛ اگر زمینه ای پیدا کند و ببیند که به حرف هایش گوش می دهند، بدش نمی آید که ادعای خدایی کند، این خاصیت انسان است که همانطور که تمایل فطری به رشد دارد، در درونش عاملی وجود دارد که او را به سوی سقوط سوق می دهد؛ «ان النفس لاماره بالسوء». البته خداوند هر کسی را نسبت به ظرفیتی که دارد از او انتظار مسؤولیت و تکلیف دارد.

وی ادامه داد: خداوند نسبت به کسانی که ظرفیت شان کمتر است گذشت بیشتری دارد اما برخی تا جایی پیش می روند که بر ظرفیت و مسؤولیت دیگران اثرگذارند؛ اثر بر همسایه، اثر بر استاد، اثر بر خانواده و این تا مرحله ای می رسد به کسانی که مسؤولیت یک ملت و امت را بر عهده دارند و حرکت آن ها یک ملت را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از فرزندان همین انبیاء با کلمات ساده و بی تکلف و بدون قلمبه گویی از شرق تا غرب عالم را تحت تاثیر قرار داد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سپس به تشریح آثار انقلاب اسلامی ایران در دنیا پرداخت و اظهار کرد: در سفری که به کوبا داشتم مسؤولان آنجا می گفتند «فرهنگ آمریکایی آینده جوانان ما را نابود کرده و ما هیچ امیدی به نجات شان  نداریم. تنها  امید ما آن چیزی است که خمینی(ره) آورده است؛ بلکه بتوانیم با سخنان او جوانان را از این فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهیم».

آیت الله مصباح یزدی بر لزوم قدرشناسی نعمت انقلاب اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: قدر نعمت انقلاب اسلامی را که با هیچ نعمتی قابل مقایسه نیست باید دانست و مسؤولیت خود را به بهترین شکل انجام داد. قدر برکت این نعمت نوکری در دستگاه حضرت ولی عصر(عج) را باید دانست. پیش از انقلاب مفهوم طلبه به مثابه گدایی بود که لباسی پوشیده است تا محترمانه گدایی کند. بد بینی و سوء ظن به روحانیت بسیار زیاد بود. اما امروز ببینید اوضاع متفاوت شده است.

وی افزود: خدا هر نعمتی را بدهد، طبق سنتش اگر از نعمت استفاده درست شود آن را اضافه می کند و این را با لحنی جدی و رسمی و موکد بیان کرده است «لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید.» شکر این نعمت را که خدا نصیب کرده است در خوب درس خواندن و تلاش باید بجا آورید. نه برای نمره گرفتن وامتحان دادن؛ بلکه باید ببینیم جامعه چه چیزهایی را نیاز دارد و چه چیزهایی را خدا و اهل بیت دوست دارند./820/پ202/ج1

ارسال نظرات