حاکمان مستکبر در گناه پیروان خود شریک هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از درس خارج فقه و اصول وی در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: بدترین بارها، بارِ گناه است.
وی در ادامه تفسیر سوره مبارکه نحل، آیه بیست و چهارم که می فرماید «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قَالُوا أَسَاطِیرُ الأوَّلِینَ» را این گونه تفسیر کرد: معرفی خداوند در این آیه با عنوان ربّ به این سبب است که خداوند همه اسباب تربیت انسان را فراهم آورده است و چیزی را فروگذار نکرده است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: مهمترین اسباب هدایت انسانها به صراط مستقیم، وجود قرآن و اهل بیت(ع) است که پیامبر(ص) در حدیث ثقلین به این دو اشاره کرده اند، به همین سبب از گمراهان پرسیده می شود، آیا پروردگار شما اسباب تربیت شما را فراهم نکرد؟.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پاسخ گمراهان به پیامبر(ص) این است که آیات قرآن شبیه همان اسطوره های قدیمی است که با وجود مکتوب بودن واقعیت ندارند، این رفتار لجوجانه در برابر سخن پیامبر(ص)، نتیجه استکباری است که در وجود گمراهان رسوخ کرده است.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه استکبار درونی انسان را منکر حقیقت می کند، توضیح داد: اگر انسان خودش را از دیگران بالاتر ببنید، ممکن است در هنگام مواجه شدن با حق، خودش را از حق نیز بالاتر ببیند و حق را نپذیرد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان داستانی خاطرنشان کرد: یکی از شاگردان سید بحر العلوم که پیرتر از ایشان بود و عمرش از خودِ سید طولانی تر شد، شخصی است به نام شیخ زین العابدین سلماسی، این شخص به سبب تواضع و علاقه فراوانی که به سید بحرالعلوم داشت، تا پایان عمر سید در کنار وی بود و به ایشان خدمت می کرد.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: بعد از وفات سید بحرالعلوم آقای سلماسی داستانهای زیادی از تشرفات سید بحرالعلوم خدمت امام عصر(عج) بیان کرده است، هدفم از بیان این داستان این بود که بگویم اگر آقای سلماسی به سبب بالاتر بودن سنش از خدمت کردن به سید بحرالعلوم سرباز می زد، هیچگاه تشرفات سید بحرالعلوم برای دیگران بیان نمی شد و افراد از فیوضات معنوی زیادی بی بهره می ماندند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مستکبر شبیه زمینی مرتفعی است که آب باران زودتر به آن می رسد ولی هرگز نمی تواند آن آب را روی خودش حفظ کند، گفت: انسان مستکبر شاید به برخی از جایگاه ها دست پیدا کند ولی هرگز مورد لطف دائمی خداوند واقع نمی شود.
وی ابراز کرد: بدترین نوع استکبار، استکبار در برابر پروردگار عالم است که سبب می شود انسان از فرمانهای الهی سر باز زند، مصداق بارز چنین استکباری فرعون است.
آیت الله مهدوی در تفسیر آیه بیست و پنجم سوره نحل که می فرماید «لِیَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ کَامِلَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یُضِلُّونَهُمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلا سَاءَ مَا یَزِرُونَ» اذعان کرد: بر اساس این آیه و روایات متعددی از معصومین(ع)، رهبرانی که به سبب استکبار درونی خود موجبات گمراهی دیگران فراهم می آورند، افزون بر اینکه بارِ همه گناهان خود را به دوش می کشند بخشی از بارِ گناهان پیروان خود را نیز به دوش خواهند کشید.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: اینکه در این آیه رهبران مستکبر باید بار همه گناهان خود را به دوش بکشند، کاشف از این است که خداوند هرگز با نظر رحمت به این افراد نگاه نمی کند و هیچ گناهی از آنها را مورد عفو و بخشش قرار نمی دهد، رهبران مستکبر مصداق واقعی کسانی هستند که مورد غضب الهی واقع می شوند چرا که با وجود دانایی، از پذیرش حق اعراض کرده اند.
امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر عبارت «بِغَیْرِ عِلْمٍ» گفت: بازگشت این عبارت به دو گروه رهبران مستکبر و پیروان رهبران مستکبر محتمل است که اگر عودت این عبارت به رهبران مستکبر باشد، به معنای این است که رهبران دینی بدون دلیل موجبات گمراهی پیروان خود را فراهم آورده اند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه جبهه باطل هیچ دلیلی برای حقانیت خود ندارد، اذعان کرد: اگر جبهه باطل دلیل برای اثبات حقانیت خود داشت، تشخیص جبهه حق و جبهه باطل ممکن نبود.
رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: اگر عودت عبارت «بِغَیْرِ عِلْمٍ» به پیروان رهبران مستکبر باشد، به معنای این استکه این افراد نادانسته به جبهه باطل گرایش پیدا کرده اند، به همین سبب در صفِ ضالّین محاسبه خواهند شد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در تفسیر واژه «وِزر»، گفت: وِزر به معنای بار است و بدترین بارهایی که یک انسان می تواند به دوش بکشد، بار گناه است.
وی در پایان با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که می فرمایند، لذات گناه پایان می پذیرد ولی تبعات آن باقی می ماند، افزود: بارهای دنیوی اگر چه با زحماتی همراه است و امکان دارد به انسان ضرر وارد کند ولی ضرر هیچکدام به اندازه ضررِ گناهان نیست./201/867/ب1