۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۴۷۴۰۲۲
آیت الله مظاهری:

تحدّی در قرآن راهی برای اثبات حقانیت اسلام است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: قرآن در آیات متعددی از مخالفان و کافران دعوت به تحدی می کند و خطاب به آنها می فرماید «اگر یک سوره آوردید که دانشمندان جهان از لحاظ فصاحت و بلاغت برابری آنرا با سوره های قرآن تأیید کردند؛ قرآن، اسلام و پیامبر(ص) رد می شوند».
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تبدیل عربهای وحشی به انسانهای متمدن از معجزات بزرگ پیامبر(ص) است.

وی در ابتدا در تفسیر آیه بیست و سوم سوره بقره که می فرماید «وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» افزود: خداوند در آیات مشابهی مثل این آیه به معجزه بزرگ پیامبر(ص) یعنی قرآن اشاره می کند و دشمنان و مخالفان اسلام و قرآن را به مبارزه دعوت می کند.

حضرت آیت الله مظاهری در تعریف تحدّی اظهار کرد: دعوت قرآن به مبارزه از کافران و مخالفان به اینصورت است که به آنها می گوید برای رد کردن اسلام، قرآن و پیامبر(ص) کافی است که کتابی شبیه قرآن بیاورید و در آیه دیگر می فرماید، ده سوره مثل سوره های قرآن بیاورید و در آیه بیست و سوم سوره بقره خطاب به مخالفان می گوید اگر می توانید یک سوره شبیه یکی از سوره های قرآن بیاورید.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی اذعان کرد: قبل از بعثت پیامبر(ص) عموم عربها از حیث سواد، حتی حروف الفبا را هم بلد نبودند و از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح بسیار پائینی به سر می بردند، به همین سبب یکی از معجزات پیامبر(ص) تغییر دادن انسانهای وحشی دوران جاهلیت به انسانهای متمدن بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: ابتدای بعثت پیامبر(ص) تنها شخصی که قرآن را به کتابت در می آورد، امیرالمؤمنین(ع) بود ولی بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه 16 نفر انسان با سواد دیگر همراه امیرالمؤمنین(ع) وظیفه کتابت قرآن را پذیرفتند.

وی ادامه داد: در تاریخ آمده است، عربهای دوران جاهلیت قبل از بعثت پیامبر(ص) با اینکه بی فرهنگ و بی سواد بوده اند ولی اشعاری می سرودند که در فصاحت و بلاغت بی نظیر بوده است، هر چند گاهاً اشعار آنها بی محتوا بوده ولی بسیار جاذبه داشت.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: در دوران جاهلیت آنچنان شعر و شاعری رونق داشته است که هر سال در میان قبائل مختلف مسابقات شعر خوانی برگزار می شده است و یک قطعه از شعر فردی که در مسابقات برنده می شده در جایگاهی که مربوط به سبعه معلقه بوده است، در خانه خدا آویزان می کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بعد از بعثت پیامبر(ص) و نزول قرآن همه طوایف در مقابل فصاحت و بلاغت قرآن خاضع شدند، تبیین کرد: فصاحت و بلاغت قرآن آنچنان بالا بود که بعد از مدتی سَبعَه مُعَلَّقِه با سابقه صد ساله و بدیهاً مسابقاتی که برای شعر و شعرخوانی برگزار می شد، منحل شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هشتاد و هشتم سوره اسراء که می فرماید «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا»، تشریح کرد: خداوند برای تحریص و ترغیب دشمنان می فرماید «اگر همه جن و انس اجتماع کنند، هرگز نخواهند توانست شبیه این قرآن را بیاورند».

وی با بیان اینکه بعد از گذشت 1400 سال هنوز تحدّی قرآن ادامه دارد، گفت: تحدّی قرآن هنوز ادامه دارد و به انسانهای بی فرهنگ و بی شعوری که به قرآن جسارت می کنند و آنرا به آتش می کشند می گوید نیازی به این وحشی گریها نیست، برای رد کردن اسلام و قرآن یک کتاب در حدّ و اندازه قرآن بیاورید که دانشمندان و بزرگان برابری آنرا با قرآن تأیید کنند.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: نیازی به راه اندازی جنگ برای از بین بردن اسلام نیست، اگر اسلام حقانیت ندارد یک سوره مثل سوره های آن بیاورید تا اسلام کنار برود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در پایان ابراز کرد: علم امروزی بشر با تمام پیشرفتهایی که در زمینه های مختلف داشته است، هرگز نخواهد توانست کتابی از لحاظ فصاحت و بلاغت در حدّ قرآن بیاورد./201/867/ب1

ارسال نظرات