۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۴۷۴۸۲۴
معاون عمرانی استانداری قم مطرح کرد؛

ضرورت تولید فکر نهادهای علمی حوزه در عرصه معماری و شهرسازی

بهشتی با بیان اینکه ارتباط نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی می تواند زمینه ساز تولید فکر برای معماری و شهرسازی باشد، گفت: ما باید نهادهایی در مورد تاریخ معماری و شهرسازی تشکیل دهیم و کرسی های نواندیشی نیز باید برپا شود تا شاهد برکات این مسأله باشیم.
محسن بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری قم، امروز در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری از اینکه برگزاری کنگره هایی با رویکرد استانی در قم می تواند زمینه ساز یک جریان باشد، اظهار داشت: استمرار این گونه کارها در ادامه راه و برای برنامه ریزی ها آینده تأثیر زیادی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه در دوران اخیر معماری و شهرسازی در کل کشور دچار چالش هایی شده است، افزود: بعد از انقلاب اسلامی و همزمان با رشد شهر نشینی و به موزات افزایش جمعیت شهری به هرصورت شاهد اهمیت کم به معماری و تخریب آثار گذشته  بوده ایم که در اصلاح این مسأله باید ید واحده باشیم.

بهشتی تصریح کرد: امروز با رشد فناوری، مشکلاتی به وجود آمده و سبک زندگی تغییر کرده است بویژه الگوهای شهرسازی غربی که بعد از دهه چهل وارد کشور شد مسائل و چالش های زیادی را پیش پای ما قرار داده است و فرایند ادامه دارد؛ امروز  بافت های تاریخی شهری ما از بین رفته و همین مسأله باعث گسست فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شده است.

وی با تأکید بر اینکه هویت شهرهای ما به شدت دچار بحران شده اند، یادآور شد: گویا ما اصلا تاریخ و معماری شهرها و فرهنگ اصیل ایرانی خودمان را فراموش کرده ایم و همین رشد شتابان جمعیت بدون توجه به زیرساخت های لازم برای آن بویژه در کلان شهرها باعث مشکلات زیادی از جمله ترافیک، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی شده است.

معاون عمرانی استانداری قم ادامه داد: توسعه شهرنشینی سرعت بیشتری از توسعه زیرساخت ها داشته است؛ یکی از بزرگترین چالش های شهرهای ما مسکن مهر است که بدون رویکرد شهرسازانه و معمارانه پدید آمد و در آن معماری فدای ساختمان سازی شد، درحالی که معماری مسأله ای فراتر از ساختمان سازی است و همین مسأله عارضه هایی را به همراه داشته است و درمان درستی هم برای این مسائل پیش بینی نشده است.

وی با ابراز امیداوری از این که این نشست ها می تواند زمینه سازی جریان های خوبی در شهرهای ما بشود، تأکید کرد: ما می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود علمی تخصصی و فرهنگی که در قم وجود دارد و بویژه ظرفیت بزرگ حوزه های علمیه کارهای خوبی را در زمینه احیای تاریخ میراث فرهنگی و شهرسازی برداریم، چراکه می دانیم انتظارات از قم بیشتر از شهرهای دیگر است.

بهشتی عنوان داشت: ارتباط نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی راهکارهایی را به دست می دهد که برای معماری و شهرسازی می تواند منشأ برکات زیادی باشد، بنابراین ما باید نهادهایی در مورد تاریخ و معماری و شهرسازی تشکیل دهیم و کرسی های نواندیشی برپا شود تا در برنامه های اجرایی ارتباط بهتری بین دستگاه های اجرایی و دستگاه های علمی و پژوهشی برقرار شده و گام های خوبی برداشته شود./1330/پ202/س

ارسال نظرات