۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۴۷۵۱۰۷
استاد حوزه علمیه:

حجاب و عفاف شعبه‌ای از ایمان است

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر توجه بیشتر به مقوله حجاب و عفاف در جامعه اسلامی، گفت: شرم و حیا خود شعبه‌ای از ایمان است؛ به‌گونه‌ای که حجاب و عفاف افراد به‌ اندازه شرم و حیای آنها است.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، مریم اکبری، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در گفتمان دینی که با موضوع «ایمان و حیا» و با شرکت دانش‌آموزان دختر استان در محل دبیرستان فاطمه‌الزهرا (س) برگزار شد، با اشاره به تعاریف حیا در آموزه‌های اسلامی، اظهار کرد: حیا محدودیت و در تنگنا قرار دادن نفس از ارتکاب محرمات شرعی، عقلی و عرفی از ترس نکوهش و سرزنش دیگران است.

وی با اشاره به تفاوت‌های حیا و خجالت، اضافه کرد: حیا قبل از انجام عمل بوده و خجالت بعد از انجام عمل است و همچنین حیا نشان‌دهنده اراده فرد بوده و خجالت سلب اراده از فرد است.

خانم اکبری با بیان اینکه حیا مربوط به روح و ایمان و خجالت مربوط به بدن و نفس است، خاطرنشان کرد: شرم و حیا خود شعبه‌ای از ایمان بوده و عفت و پاک‌دامنی اشخاص به‌اندازه شرم و حیای آنها است.

این پژوهشگر فرهنگی افزود: همان‌گونه که امام علی (ع) هم فرموده «عَلي قَدرِ الحياءِ تكونُ العِفَّةُ»؛ عفت و پاک‌دامنی اشخاص به‌اندازه شرم و حياي آنها خواهد بود.

وی با تأکید بر توجه بیشتر به مقوله حجاب و عفاف در جامعه اسلامی، به روایتی از امام صادق (ع) در زمینه شرم و حیا اشاره کرد و گفت: این امام همام می‌فرماید: «صاحبُ الحياءِ خيرٌ كلُّه وَ مَن حَرُمَ الحَياءَ شرٌ كلُّه وَ إن تعبَّد وَ تَوَرَّع» و تأکید می‌کند که آدم حيادار سراسر وجودش خير و سعادت است؛ اما آن‌کس که از نعمت حيا ناکام مانده سراسر وجودش شر و نگون‌بختي است، هرچند عبادت کند و متقي و پرهيزکار هم باشد.

خانم اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مؤانست بیشتر اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان با قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن سند پرافتخار و زیربنای حیات باکرامت انسان است.

وی افزود: عدالت و کسب سربلندی و سعادت دنیا و آخرت راه‌هایی هستند که قرآن کریم برای انسان مشخص کرده و آنها کوتاه‌ترین راه رسیدن به سعادت و کمال هستند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنید با انس و الفت با قرآن کریم، به الگوهای جامعه تبدیل شوید و به قرآن و دستورات آن عمل کنید تا بتوانید دیگران را هم به این کتاب آسمانی جذب کنید.

خانم اکبری تصریح کرد: انس بیشتر با قرآن و آموزه‌های الهی آن و کمک از کلام الهی و انتخاب شعائر دینی سهم بزرگی در پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد./9314/202/ب2

ارسال نظرات