۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۷۶۰۱۵
آیت الله مظاهری:

ایمان منهای عمل، انسان را در زمره فاسقان قرار می دهد

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیات متعددی از قرآن و با تفسیر آیه بیست و هفتم سوره بقره، گفت: ایمان منهای عمل هیچ فایده ای ندارد و انسان را در زمره فاسقان قرار می دهد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: انسان فاسق در برابر انسان متقی است.

وی در ابتدا با اشاره به آیه بیست و ششم سوره بقره که می فرماید «إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ  آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلا یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلا الْفَاسِقِینَ»، افزود: فاسقان قرآن را مسخره می کنند و می گویند چرا قرآن چنین مثالهایی زده است و خداوند در پاسخ به آنها می فرماید«خداوند حیا نمی کند از اینکه در مورد مگسی مثال بزند».

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه بیست و هفتم سوره بقره که می فرماید «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ  بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»، ویژگیهای فاسقان را برشمرد و اظهار کرد: از نظر اعتقاد و عمل انسان فاسق در برابر انسان متقی قرار می گیرد و از لحاظ مصداق، در این آیه شریفه به سه ویژگی اصلی و مهم انسان فاسق اشاره می کند که این ویژگیها به هیچ وجه نباید در انسان متقی وجود داشته باشد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به این عبارت از آیه بیست و هفتم سوره بقره که می فرماید «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ» ادامه داد: مهم ترین ویژگی فاسقان عهد شکنی آنها در ارتباط با خداوند است که این عهد شکستن مراتبی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: نخستین پیمانی که خداوند با همه انسانهای عالم هستی بسته است، قبل از ورود به این عالم بوده و در عالمی به نام علم ذر منعقد شده است، در عالم ذر خداوند از همه انسانها تعهد گرفته استکه خداوند را بپرستند و راه عبودیت را پیش بگیرند.

وی ابراز کرد: پرسش این سؤال از جانب خداوند با عبارت اَلَستُ بِرَبِّکُم و پاسخ همه انسانها به خداوند با عبارت قالُوا بَلَی، منجر به منعقد شدن پیمان بندگی در عالمی شده است که از وضعیت مکانی و زمانی آن اطلاعاتی در دست نداریم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه لازمه مسلمان بودن عبودیت خداوند و معصیت در برابر اوامر شیطان است، افزود: اگر در عبودیت خداوند نباشیم و در برابر دستورات شیطان سر تعظیم فرود آوریم، در زمره فاسقان هستیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان به دومین مرتبه از مراتب عهد شکنی با خداوند اشاره کرد و ابراز داشت: عهد شکنی افراد معتقد به مکتب تشیع که به وظیفه شیعه گری خود عمل نمی کنند، مرتبه دوم از مراتب عهد شکنی با خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه لازمه شیعه بودن، اعتقاد، شعار و عمل است، تصریح کرد: در هیچ کجای قرآن نیامده است که انسان بدون عمل، شیعه محسوب می شود و به توأمان بودن ایمان و عمل در بیش از 200 آیه از قرآن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ایمان منهای عمل سبب فاسق شدن فرد می شود، گفت: انسان فاسق کسی است که از واجبات و محرمات با خبر است ولی از روی تعمّد تقوای الهی را مراعات نمی کند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: در برابر انسان فاسق از لحاظ عملی، انسان عادل قرار می گیرد، انسان عادل به واجباتش عمل می کند، محرمات را ترک می کند و به مستحبات نیز توجه خاصی دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: انسانی که ملکه عدالت در وجودش نهادینه شود و از گناهان دوری کند، به حیوة طیبة می رسد./201/867/ب1

ارسال نظرات