۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۷۶۲۷۳
امام جمعه بجنورد:

تقوا و سعه صدر از مهم‌ترین ملزومات مدیریت در جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تقوا و ورع، حلم و بردباری، سعه صدر و حسن سرپرستی نسبت به مردم از مهم‌ترین ملزومات مدیریت در نظام اسلامی است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع شماری از مسؤولان استان، اظهار کرد: نخستین موضوعی که حضرت موسی(ع) از پروردگار طلبید، سعه صدر بود؛ از این‌ رو می‌توان این مقوله را یکی از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت در مدیریت و رهبری هر مجموعه‌ای دانست.

وی با بیان حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص)، به تشریح ارکان امامت انسان‌ها پرداخت و افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «لا تصلح الامامة الا لرجل فیه ثلاث خصال: ورع یحجزه عن معاصی الله، وحلم یملک به غضبه، وحسن الولایة علی من یلی حتی تکون لهم کالوالد الرحیم» و تأکید می‌کند امامت، تنها زیبنده کسی است که دارای سه ویژگی باشد؛ ورعی که او را از معاصی الهی منع کند، حلمی که به‌ وسیله آن غضب خویش را مهار کند و حسن سرپرستی نسبت به مردم تا برای آنها چون پدری مهربان باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه‌های علمیه خراسان شمالی به تشریح حدیث پیامبر(ص) پرداخت و گفت: ورع یعنی داشتن قدرت معنوی که انسان بتواند خود را در مقابل معاصی الهی مهار کند و روحش را به زنگار گناه آلوده نکند که این مقام بالاتر از تقوا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: حلم و بردباری و داشتن صبر از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت است، به این معنا که انسان در هنگام عصبانیت بتواند بر خود غلبه کرده و نفس خود را مدیریت کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: از دیگر ارکان امامت و مدیریت این است که انسان بتواند بر افرادی که تحت ولایت او هستند، ولایت و مدیریت خوبی داشته باشد و این به آن معنا است که طبق سخن شهید بهشتی باید انسان مدیر در مدیریت خود بیشترین جاذبه و کمترین دافعه داشته باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: «خداوند متعال به داود (ع) فرمود: امامت متقین بر قلب آن عالمی که محب شهوات است حرام است» که از این حدیث می‌توان نتیجه گرفت امام متقین باید بتواند از خواسته‌های فردی و اجتماعی خود بگذرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: حضرت عیسی(ع) در حدیثی تأکید می‌کند همانند غربال نباشید که چیزی که از او خارج می‌شود بهترین چیز باشد و آنچه در او می‌ماند نخاله باشد؛ یعنی ما نباید چیزهایی که از زبان ما خارج می‌شود حکمت باشد که همه مردم از آن بهره‌مند شوند و چیزهای نخاله مانند کینه، حسد، دروغ و این‌گونه موارد در قلب ما باقی بماند؛ در حالی‌ که خود از حکمت‌هایی که بیان می‌کنیم بی‌بهره هستیم./9314/202ب2

ارسال نظرات