۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۷۶۷۷۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری نماز و نیایش در عجب شیر، اعلام ویژه برنامه های دهه فجر در اهر و معرفی برترین های جشنواره عکس «فیروزه» از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، فرهاد جبارپور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان عجب شیر، با اشاره به محورهای جشنواره خاطرنشان کرد: شعر(ترکی و فارسی)، نقاشی، خوشنویسی(نستعلیق و نستعلیق شکسته) از محورهای این جشنواره بوده و طراحی روی سفال و مس نیز از بخش جنبی جشنواره است.

وی با  تشریح موضوعات این جشنواره خاطرنشان کرد: توجه بیشتر به فرهنگ نماز و آثار آن در جامعه، نقش نماز در توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، آثار اجتماعی نماز در توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی، نقش نماز در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آثار تربیتی نماز در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف از جمله موضوعات این جشنواره هستند.

جبارپور همچنین با بیان مقررات جشنواره در رشته های مختلف تصریح کرد: در بخش نقاشی و خوشنویسی، آثار ارسالی باید جدید بوده و در سایر همایش ها و جشنواره ها حائز رتبه یا مقام نشده باشد و همچنین تعداد آثار ارسالی برای هر نفر بیش از 2 اثر مجاز نبوده و آثار خوشنویسی در بخش های نستعلیق و شکسته نستعلیق باشد.

وی افزود: در بخش شعر، اشعار ارسالی می بایست جدید بوده و مرتبط با یکی از موضوعات جشنواره باشد، همچنین تعداد آثار ارسالی برای هر نفر بیش از سه اثر مجاز نمی باشد و اشعار در 2 بخش فارسی و ترکی قابل قبول است. به نفرات اول تا سوم در رشته های شعر ترکی، شعر فارسی، خوشنویسی و ۶ نفر اول در رشته نقاشی جوایز و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

جبارپور در ادامه، حمایت، ترویج و توسعه مبانی ارزشی و متعالی فریضه اقامه نماز و نیایش، حمایت ویژه از تولید و خلق آثار هنری و ادبی در استان با توجه مضاعف به هنر و فرهنگ اصیل و ارزشی معنویت گرا و آیینی در زمینه نماز و نیایش، ارج نهادن به مقام و منزلت نماز و جایگاه آن در اسلام، رواج فرهنگ نماز و نمازخوانی در بین آحاد جامعه مخصوصا جوانان و نوجوانان و تعمیق ارزش ها و باورهای دینی و اسلامی با استفاده از زبان شعر و هنر را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره خاطرنشان کرد: می توانند آثار خود را تا ۱۰ اسفندماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در آذربایجان شرقی، شهرستان عجب شیر، اول خیابان امام خمینی(ره)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان عجب شیر ارسال کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر با تاکید بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در بین جوانان، گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین نتایج پیروزی این انقلاب بزرگ باید در جامعه تبیین شود و تمامی ما نیز وظیفه داریم که در این راستا وارد عمل شده و به روشنگری بپردازیم.

ویژه برنامه های دهه فجر در اوقاف اهر
علی احمدزاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر در خصوص برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر اظهار داشت: این اداره در راستای گرامیداشت دهه‌ی مبارک فجر اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌هایی کرده که همایش ائمه جماعات، هیئت امنا، خادمان مساجد و امام‌زادگان(ع) از جمله‌ آن است.

وی ادامه داد: غباروبی امام‌زادگان(ع)، غباروبی مزار شهدا، برگزاری محفل انس با قرآن، شرکت در برنامه‌های شهرستانی و ... نیز از جمله‌ برنامه‌هایی است‌ که در دهه‌ی مبارک فجر در شهرستان اهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان انجام می‌گیرد.

وی یاداور شد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علاوه بر ویژه برنامه‌هایی که برای گرامیداشت این دهه‌ی مبارک برگزار می‌کند در دیگر برنامه‌های شهرستانی نیز همکاری کرده و در این راستا حضور فعالی خواهد داشت. تمامی این برنامه و مراسم‌های گرامیداشت ایام مبارک دهه‌ی فجر در راستای روشنگری در بین آحاد جامعه و به ویژه جوانان است تا از اهمیت و تاثیرات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آگاه شوند.

برترین های جشنواره عکس «فیروزه» معرفی شد
کریم متقی، دبیر هفتمین جشنواره ملی عکس فیروزه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به اسامی برگزیدگان این جشنواره خاطرنشان کرد: اسامی برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی عکس فیروزه، در مراسم اختتامیه این جشنواره که روز گذشته(۸بهمن) در فرهنگسرای الغدیر برگزار شد، معرفی شدند.

وی با بیان اسامی نفرات برگزیده در بخش چهره شهر افزود: در بخش چهره شهر، مقام اول به مجید شقایی فلاح از مشهد رسید و محمد محسنی فر از کرج و امیر عنایتی از تربت حیدریه دوم و سوم شدند؛ پژمان طاهرخانی از قزوین و عبیداوی از اهواز نیز تقدیر شدند.
متقی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش تلفن همراه خلیل پورخاتمی از میبد اول شد و محمدحسین صفائی از تهران و سید خشایار فاضل کاشانی از قزوین به مقام های دوم و سوم رسیدند. محمد حسین صفائی از تهران و آسیه عباسیان نیز از تبریز در این بخش تقدیر شدند.

وی به نفرات برگزیده در بخش ویژه (معماری و زیبابی) اشاره کرد و ابراز داشت: شیوا خادمی از مشهد، عرفان دادخواه کوچکی از  قزوین و عبدالحسین بدرلو از قم رتبه های اول تا سوم این بخش را به دست آوردند. در این بخش از محسن کابلی از گرگان و حسام خامنه زاده از تبریز تجلیل شد.

دبیر هفتمین جشنواره ملی عکس فیروزه در ادامه با اشاره به نفرات برتر بخش فرش تبریز خاطرنشان کرد: مقام اول در این بخش به کیارش کرمی از همدان رسید،علی سراج همدانی از اهواز و فاطمه جداری فریدی از تبریز دوم و سوم شدند. امیر عنایتی از تربت حیدریه و امیر مهدی نجف لو شهپر از همدان نیز در این بخش تجلیل شدند.

وقف باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد
حجت الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب شیر در جلسه شورای یاوران وقف این شهرستان اظهار داشت: نیات واقفان را باید به سمت نیازهای ضروری جامعه از جمله حوزه بهداشت و درمان، معالجه بیماران خاص و ازدواج جوانان سوق دهیم. وقف باید در جهت نیازهای اصلی جامعه هدایت شود تا مردم نیز به این کار نیک ترغیب شده و بخشی از اموال و سرمایه خود را در این راه مصرف کنند.

وی از وقف به عنوان هدیه ابدی برای خدمت به جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیت های واقفان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی تواند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشد.

امام جمعه شهرستان عجب شیر همچنین بر حفظ و توسعه بقاع متبرکه از سوی اوقاف تاکید کرد و گفت: بقاع متبرکه مکانی امن و آرامش بخش برای مردم هستند و حفظ آنها مهم و اولویت دار است./935/303/ب2

ارسال نظرات