۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۷۶۸۵۸
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

انسان از حقیقت حیات بی خبر است/ مرگ، دریچه ای به سوی استکمال انسان

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه هشتاد و پنجم سوره اسراء، گفت: انسان در رابطه با حقیقت حیات نباید کنجکاوی کند، چرا که هرگز نمی تواند به حقیقت حیات دست پیدا کند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: انسان با مُردن کاملتر می شود.

وی در تفسیر آیه بیست و هشتم سوره بقره که می فرماید «کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»، افزود: این آیه مربوط به معاد است و چندین نکته به صورت رمز در آن وجود دارد که باید به تشریح این نکات بپردازیم.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیات متعددی از قرآن که راجع به معاد است، اظهار کرد: قرآن در آیات متعددی خطاب به انسان می فرماید، نباید نسبت به معاد استبعاد داشته باشی، مثلاً در آیه ای می فرماید «همانگونه که خداوند انسان را از نطفه ای به علقه تبدیل کرد و سپس این علقه با فعل و انفعالات مختلف به مضغه مبدل شد و بعد از در آن تکه گوشت روح دمیده شد و حیات پیدا کرد، خداوند قادر است بعد از اینکه مردید شما را زنده کند».

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه آیه بیست و هشتم سوره بقره خطاب به منکران معاد است، تشریح کرد: تشخیص اینکه  ارتباط واژه «یُمیتُکُم» با مرگ برزخی باشد یا با مرگ دنیوی باشد، بسیار سخت است، چون طبق آیه یازدهم سوره غافر که می فرماید «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ»، انسان در طول زندگی اش با دو حیات و دو ممات روبرو می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: ظاهر آیه بیست و هشتم سوره بقره می فرماید، حیات انسان از گیاهی گرفته شده است که پدر و مادر با واسطه یا بدون واسطه از گیاهان تناول کرده اند، سپس همان گیاه تبدیل به نطفه ای شده و بعد از آن با دمیده شدن روح در آن نطفه، انسان به وجود آمده است.

وی ابراز کرد: خداوندی که موجود بی جان را در شکم مادر به انسان کامل تبدیل می کند، مسلماً توانایی برانگیخته کردن انسان را بعد از مرگش دارد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه هشتاد و پنجم سوره اسراء که می فرماید «وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِیلا»، اذعان کرد: احدی نمی داند که تعریف حیات چیست و قرآن نیز خطاب به انسان می فرماید نیازی نیست راجع به روح و حیات فکر کنی.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه علم اهل بیت(ع) تجلی علم الهی است، ادامه داد: علمای علم فلسفه، علم زیست شناسی و علم هیأت شناسی با تمام تلاشهایی که به کار گرفته اند نتوانسته اند به حقیقت حیات و روح دست پیدا کنند البته شناخت روح برای کسانیکه علمشان تجلی علم خداوند است، امکان پذیر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به خلقت عجیب دانه گندم اظهار کرد: در دانه گندم حیات وجود دارد، مثلاً اگر بعد 7 یا 8 سال که از برداشت گندم گذشته است، دانه گندم را بکاریم سبز می شود ولی اگر همین دانه گندم تحت حرارت قرار بگیرد، حیات در آن از بین می رود.

وی با توجه به مکالمه حضرت موسی(ع) و فرعون تشریح کرد: زمانی که حضرت موسی(ع) فرعون را به خداپرستی دعوت می کند، فرعون می پرسد خدای شما کیست، حضرت موسی(ع) در پاسخ به فرعون می فرمایند، پروردگار من کسی استکه همه اشیاء را خلق کرده است و سپس نحوه هدایت را به آنها آموزش داده است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه نحوه هدایت موجودات نباتی وابسته به نوع حیات آنها است، تشریح کرد: هر موجودی طی عبور از مراحل مختلف به استکمال می رسد و انسان نیز این مسیر را می پیماید.

رئیس حوز علمیه اصفهان افزود: انسان در راه استکمال از عالم جمادات به عالم نامی و از عالم نامی به عالم حیوان و سپس از عالم حیوان به انسان مبدل شده است، پس مسلماً مرگ دریچه ای برای کامل شدن بیشتر است، در این استکمال انسان می تواند از فرشتگان مقرب بالاتر برود./201/867/ب1

ارسال نظرات