۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۷۶۸۹۵

گرامیداشت امیر سرلشکر سلیمی برگزار شد

مراسم بزرگداشت سرلشکر سلیمی با حضور جمعی از هم‌رزمان و پیشکسوتان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
گرامیداشت امیر سرلشکر سلیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در مراسم گرامیداشت سرلشکر سلیمی که پیش از ظهر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به اینکه سرلشکر سلیمی یار امام راحل و رهبری بود، اظهار داشت: وی در همه زمان‌های فعالیت خود چه در زمانی که در وزارت دفاع یا فرماندهی ارتش بوده و یا در سمت مشاور مقام معظم رهبری ایفا نقش کرد همیشه موثر و مفید بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ 48 هزار شهید را در راه وطن تقدیم کرد نشان می‌دهد که ارتش نقش همواره موثر و بی‌بدیلی در عرصه‌های مختلف داشته است، با این وجود پس از جنگ خیلی از افراد در تلاش بودند تا ارتش منحل شود اما وجود افرادی چون سرلشکر سلیمی سبب شد که امام راحل به بدنه ارتش اطمینان کنند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش درباره شخصیت سرلشکر سلیمی تاکید کرد: وی در ادوار مختلف زندگی خود چه در زمانی که در آمریکا حضور داشت و یا در ایران به عنوان یک افسر فارغ‌التحصیل می‌شد همیشه مدافع دین اسلام بود، تا جایی که به خاطر آنکه موذن و مکبر بود پدرش از وی درخواست کرد با لباس نظامی خود در مسجد اذان و تکبیر بگوید.

گلفام با بیان اینکه سرلشکر سلیمی هیچگاه نمی‌خواست خاطراتش چاپ شود، خاطرنشان کرد: با وجود اصرار زیاد از سوی ما به موجب آنکه خاطرات وی می‌توانست راه‌گشای دیگران نیز باشد توانستیم پس از سه سال خاطرات وی را در کتابی با عنوان "یار دوست" جمع‌آوری کنیم، البته در این کتاب افزون بر سرلشکر سلیمی خاطرات نه نفر از همرزمان وی نیز آورده شده است.

در ادامه مراسم مهدی کتیبه سرهنگ بازنشسته ارتش با اشاره به اینکه بنده از زمان تحصیل در دانشکده افسری با سرلشکر سلیمی در ارتباط هستم، تصریح کرد: در زمان تحصیل ما جلساتی را تشکیل می‌دادیم و از بیانات سرلشکر سلیمی به عنوان یک استاد معنوی، عقیدتی و مذهبی بهره می‌بردیم، من در زمان تحصیل در شیراز نیز همراه وی بودم و آن مرحوم هرگاه امام راحل اعلامیه‌ای از نجف ارسال می‌کردند تهیه و مطالعه می‌کردیم.

وی افزود: در دوران انقلاب یک روز در صف ارتش یکی از فرماندهان به سخنرانی در مورد شاه پرداخت به گونه‌ای که توصیفات او با مسائل عقیدتی و ایمانی متضاد بود، از این رو پس از مراسم سرلشکر سلیمی به اتاق فرماندهی رفت و نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با استدلال کامل دلایل خود را گفت و می‌توان گفت در آن شرایط هم از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشد.

کتیبه در رابطه با دیدار سرلشکر سلیمی با روحانیان نیز یادآور شد: در زمانی که ما در شیراز حضور داشتیم به همراه سرلشکر سلیمی به جلسات آیت الله دستغیب و محلاتی سر می‌زدیم و در واقع سرلشکر سلیمی هیچگاه رابطه خود با روحانیان را قطع نمی‌کرد، به طورکلی اگر ارتش قبل از انقلاب عدم همکاری خود با کودتاگران را ثابت نمی‌کرد قطعا دشمنان داخلی و خارجی کار خود را می‌کردند اما حضور افرادی چون سرلشکر سلیمی نشان داد که بدنه ارتش خائن نیست.

سرهنگ بازنشسته ارتش در زمینه اتفاقات وارده به ارتش پس از پیروزی انقلاب ابراز داشت: در دوران پس از پیروزی انقلاب سرلشکر قرنی که به خاطر مخالفت با شاه و آمریکا از ارتش اخراج شده بود پس از دوری 20 ساله به عنوان فرماندهی ارتش انتخاب شد، در این شرایط حضور مشورتی سرلشکر سلیمی در ساماندهی ارتش بسیار کمک کرد، همچنین سرلشکر سلیمی در زمان جنگ نیز ستاد جنگ‌های نامنظم که از سوی رهبری و شهید چمران تاسیس شده بود را فرماندهی می‌کردند.

سرهنگ محمدعلی شریف از فرماندهان دفاع 34 روزه خرمشهر در ادامه مراسم با بیان اینکه سرلشکر سلیمی در زمان پیش از انقلاب سخنرانی‌های تندی در شیراز انجام می‌داد، اظهار کرد: در حدود سال 45 که وی به عنوان ستوان یکم در ارتش مشغول به انجام وظیفه بود در شیراز سخنرانی‌های تندی را داشت و بدون ترس و با شجاعت حرف خود را می‌زد.

وی در پایان گفت: یکی از اقدامات مهم سرلشکر سلیمی تشکیل هسته‌های مقاومت در ارتش بود که در انقلاب اسلامی نقش مهمی برعهده این هسته‌ها گذاشته می‌شد، در اصل این هسته‌ها به حفظ ارتش و انقلاب کمک شایانی کرد./202/816/ب1

ارسال نظرات