۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۷۷۴۷۰
حجت الاسلام اشکوری:

آرمان‌های بشری در پرتو عمل به دستورات اسلام ناب تحقق پیدا می‎کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آرمان‌های بشری در پرتو عمل به دستورات اسلام ناب تحقق پیدا می‎کند، گفت: آرامش، اطمینان، سکون نفس و سعادت از آرمان‌های دیگر بشری است.
حجت الاسلام اشکوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه علمیه ظهر امروز در مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه استان در مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین برگزار شد، با اشاره به اهمیت حوزه‌های انقلابی، گفت: انسان‌ها به صورت فطری به دنبال آرمان‌هایی هستند که این آرمان‌ها هشت عنصر هستند که هر کدام از آنها برای شکل‌گیری آرمان پس ار خود طریقیت دارند ار این تعابیر به عنوان آرمان‌های بشری یاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین آرمان بشری، افزود: نخستین آرمان بشری رسیدن به کمال است، اگر از یک انسانی سؤال شود که شما به دنبال کمال هستید یا نقص عنوان خواهد کرد که ما به دنبال کمال هستیم اگرچه مکاتب مختلف تعریفشان از کمال متفاوت است اما وجه اشتراک همه انسان‌ها این است که به دنبال کمال هستند.

این استاد حوزه علمیه رسیدن به کمال را ابزاری برای دستیابی به جامعه سالم دانست و ابراز کرد: اگر از هر فردی سؤال شود که شما به دنبال زندگی در جامعه سالم هستید یا ناسالم، در پاسخ عنوان خواهد کرد که طالب زندگی در جامعه سالم است، اگر چه مکاتب مختلف تعریف متفاوتی از جامعه سالم را ارائه می‌دهند اما همه به دنبال زندگی در جامعه سالم هستند.

وی در ادامه عدالت فراگیر را از دیگر آرمان‌های بشری دانست و ابراز کرد: در حوزه‌های مختلف در تمام جهان باید عدالت سیاسی، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی برقرار شود این مسئله جزو آرمان‌های بشری است رفاه عمومی آرمان بشری دیگری است که همه بشریت خواستار آن هستند که در رفاه زندگی کنند و از تمام مواهب الهی و طبیعی بهره‌مند باشند.

حجت الاسلام اشکوری در ادامه صلح بین المللی را از دیگر آرمان‌های بشری دانست و خاطرنشان کرد: بر مبنای این آرمان بشری روابط دولت‌ها باید صلح آمیز باشد و تخاصم در فرهنگ روابط آنها تعریف نشود همه افراد بشری در حوزه‌های مختلف باید دارای امنیت باشند و احساس ناامنی نکنند.

وی در ادامه اضافه کرد: آرامش، اطمینان، سکون نفس و سعادت از آرمان‌های دیگر بشری است مفهوم سعادت خود بک تعبیر فلسفی است تمام بشریت به طور فطری به دنبال تحقق این آرمان‌ها هستند متاسفانه هنوز در جامعه بشری این آرمان‌ها تحقق پیدا نکرده است هر انسانی با یک نگاه به عالم متوجه می‌شود که این آرمان‌ها تحقق پیدا نکرده است.

حجت الاسلام اشکوری در ادامه با اشاره به اینکه جامعه بشری چگونه باید اداره شود تا بتواند به این آرمان‌ها دسترسی پیدا کند، تصریح کرد: اسلام ناب می‌فرماید جامعه براساس فرهنگ صراط مستقیم باید اداره شود زیرا که خداوند متعال خود فرموده است که این صراط مستقیم من است از آن تبعیت بکنید و راه دیگر هم نروید اگر راه دیگری را بروید دیگر در راه من نخواهید بود.

وی در پایان گفت: آرمان های بشری عناصری است که در فرهنگ قرآنی از آن به عنوان نعمت تعبیر می‌شود صراط مستقیم صراط نعمت یافتگان است از این رو از طریق صراط مستقیم است که ما می‌توانیم به این آرمان‌ها دسترسی پیدا کنیم./873/202/ب2

ارسال نظرات