۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۷۸۹۵۱
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی:

فرد محافظه کار اهل سختی و چالش نیست

باغ گلی در گفت و گویی اظهار داشت: فرد انقلابی توانسته عالمانه روی زندگی خود فکر و برنامه ریزی کند، در حالیکه فرد محافظه کار، هدف روشن ندارد و مجموعه اهداف متضادی که بعضاً در بستر جامعه مطرح می شود و برای وی جذابیت دارد را انتخاب می کند.
انقلاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دکتر حسین باغ گلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت ایام الله دهه فجر با موضوع سبک زندگی انقلابی انجام شد، اظهار کرد: در موضوع سبک زندگی انقلابی، ابتدا باید دو مفهوم «سبک زندگی» و «انقلابی» را تعریف و بازخوانی کنیم.

وی گفت: سبک زندگی، مجموعه اهداف و رویه های زندگی یک انسان است که عملکرد آن را قابل پیش بینی می کند و این سبک و تعریف، در مقابل زندگی فاقد سبک، دیگر انسان ها قرار می گیرد که البته خود آن هم، یک سبک محسوب می شود که فرد در آن، کاملا بدون برنامه است.

سبک زندگی، برنامه ای عالمانه و آگاهانه است

وی با اشاره به اینکه فردی که دارای سبک زندگی عالمانه و آگاهانه است، در مقابل فردی قرار می گیرد که سبکی برای زندگی خود ندارد و به صورت ناخودآگاه مجموعه رفتارهای خود را انجام می دهد، تصریح کرد: بنابراین، سبک به معنای برنامه ای عالمانه و آگاهانه برای زندگی افراد تعریف می شود.

باغ گلی با اشاره به مفهوم «انقلابی» افزود: ابتدا باید بررسی کنیم که مفهوم انقلابی در مقابل چه مفاهیمی قرار می گیرد که این مفاهیم عبارتند از: محافظه کار، منفعت طلب و ... و برای مشخص شدن ویژگی های یک فرد انقلابی، روحیات و رفتارش را باید با روحیه یک فرد محافظه کار، بررسی و مقایسه کنیم.

درگیری اصلی جامعه، میان افراد محافظه کار و انقلابی است

این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه امروزه درگیری اصلی در جامعه میان افراد محافظه کار و انقلابی است، گفت: اگر در جایی، منفعت طلبان بتوانند نقشی را ایفا و گفتمانی را القاء کنند، اصل تمرکزشان روی گروه محافظه کار خواهد بود، بنابراین، با مقایسه این دو طیف، می توانیم سبک زندگی و هویت یک فرد انقلابی را بهتر بشناسیم.

وی با اشاره به ویژگی های افراد انقلابی و محافظه کار ابراز کرد: فرد انقلابی به ضرورت تحول رسیده و به این جمع بندی دست پیدا کرده است که رویه های جاری زندگی، تامین کننده هدف های متعالی من در زندگی نیست، بنابراین باید حرکتی و کاری آغاز کنم تا از این رخوت موجود خارج شوم، در حالی که یک شخص محافظه کار به شدت علاقه مند حفظ وضع موجود است و اصلا تمایلی برای حرکت به سمت مدل های جدید و بدیع ندارد و حس نمی کند که باید تحول جدی در زندگی اش اتفاق بیفتد زیرا نگران تغییر است.

باغ گلی با بیان اینکه فرد انقلابی که به ضرورت تغییر دست یافته است، به این نتیجه رسیده است که شروع باید از خود باشد، تصریح کرد: یک فرد محافظه کار همیشه منتظر اقدام اجتماعی کلان است، فرضاً یک فرد انقلابی، اگر در اداره ای مشغول به کار است و مشاهده کند، قانونی سد راه است، در چنین مواجهه ای، سریعاً به مسئول مربوطه، اعتراض خود را اعلام می کند اما فرد محافظه کار، براین باور است که حداقل 8 نفر از کارمندان باید جمع شوند و من نیز به دنبال آنها روم و من نباید شروع کننده باشم تا در آینده هم عواقبش نصیب من شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه هدف یک فرد انقلابی، برای خودش روشن است، تاکید کرد: فرد انقلابی توانسته است، به صورت عالمانه روی زندگی خود فکر کند تا به یک نقطه برسد، در حالی که فرد محافظه کار، هدفش روشن نیست بلکه مجموعه اهدافی را که بعضاً در بستر جامعه مطرح می شود و با یکدیگر متضاد هم هستند و برای وی جذابیت دارد، انتخاب می کند.

فرد محافظه کار، اهل سختی و چالش نیست

وی اضافه کرد: بطور مثال یک فرد محافظه کار مشاهده می کند، از طرفی شعار رفاه داده می شود، می گوید خوب است، از طرفی شعار رشد و تعالی داده می شود، آن را هم بر می گزیند و یا مشاهده می کند، محورهای لذت در جامعه پررنگ می شود، این را هم انتخاب می کند و از آرامش درونی بحث به میان می آید، به دنبال آن هم می رود، در حالی که برخی از این اهداف با یکدیگر جمع شدنی نیست، فرضاً اگر برای رسیدن به رشد و تعالی باید مبارز خستگی ناپذیر باشد، در مواجهه با این رویکرد، خود را کنار می کشد زیرا اهل تحمل سختی و چالش نیست.

باغ گلی با بیان اینکه افراد محافظه کار اینگونه نیستند که اصلا هدف نداشته باشند بلکه اهداف چندگانه دارند، تصریح کرد: برروی 3 هزار زوج جوان یک تستی را اجرا کردیم و در آن، دو رویکرد و انتظار از زندگی مشترک را بررسی کردیم که یکی رویکرد لذت جویانه در زندگی مشترک و دیگری رویکرد تعالی گرایانه بود.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این آزمون، پیش فرض های زندگی لذت جویانه این بود که در زندگی سختی و مشکلی مانع لذت بردن است و لذت ها باید جنس ملموس و مادی داشته باشند تا بتوانیم آنها را درک کنیم و هرگونه سختی و مشکل، لذت را به چالش می کشد و از سوی دیگر، پیش فرض های تعالی این گونه مطرح شده بود که ساخته شدن انسان در گرو قرار گرفتن در موقعیت های پیچیده است بنابراین درگیری میان دو همسر و بوجود آمدن شرایط سخت و دشوار در زندگی مشترک، نه تنها خیلی هم بد نیست بلکه خود پایه و اساس بزرگتر شدن، صبورتر شدن و بالا رفتن قدرت تحمل است که با اجرای این آزمون، مشاهده شد که درصد بالایی از زوجین هم لذت طلبی را و هم تعالی طلبی را می خواهند که البته این دو، با یکدیگر قابل جمع نیستند.

فرد انقلابی، جسارت و شجاعت اقدام دارد

وی با اشاره به اینکه یک فرد انقلابی، جسارت و شجاعت اقدام را دارد، تاکید کرد: اگر این فرد انقلابی، به ضرورتی برسد که باید حرفی بزند یا اقدامی کند، شجاعت اقدام را دارد اما یک فرد محافظه کار همیشه تردید در اقدام دارد بنابراین سهم یک فرد انقلابی، برای نقش آفرینی ویژه در زندگی اجتماعی، بسیار بالاتر نسبت به یک فرد محافظه کار است زیرا فرد محافظه کار همواره در تردید و منتظر اقدام دیگران است.

باغ گلی با بیان اینکه فرد انقلابی قائل به آزادی بیان است زیر آزادی را حق خود می داند، گفت: این فرد با نگاه انقلابی خود که به ضرورت تحول رسیده، برای بیان حرف حق نگرانی ندارد اما فرد محافظه کار دائماً در خصوص آزادی پس از بیان تامل می کند و به پیامدهای آن می اندیشد که خود دلیلی برای بازماندن از اقدام است.

فرد انقلابی، پیگیر و تلاشگر است

این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه یک فرد انقلابی، پیگیر و تلاشگر است، تصریح کرد: این فرد می داند که برای رسیدن به موقعیت و جایگاهی، بدون پیگیری و تلاش ممکن نیست اما فرد محافظه کار بی حال در پیگیری و در حال گلایه از دیگران و مقصر دانستن آنهاست.

وی اضافه کرد: یک فرد انقلابی، زمانی که با مشکلی مواجه می شود و وضعیت را نامطلوب می بیند، به اندازه سهم خود برای رفع مشکل اقدام می کند زیرا پذیرفته که باید اقدام را از خودش شروع کند اما یک فرد محافظه کار، نه تنها از خودش شروعی نمی کند، بلکه از شرایط موجود و عملکرد دیگران هم انتقاد می کند.

باغ گلی با اشاره به اینکه یک فرد انقلابی از یک چارچوب عمل در حوزه رفتاری برخوردار است و باور دارد که چارچوب های خود را باید در هر شرایطی در موقعیت عمل، حفظ کند، گفت: فرد محافظه کار در زمینه چارچوب های رفتاری در حوزه عمل، نسبی عمل می کند زیرا باورش این است که باید شرایط را بررسی کند، بطور مثال یک فرد انقلابی به این ضرورت می رسد که باید امر به معروف و نهی از منکر کند و این کار را براساس چارچوب های مشخص شده، انجام می دهد اما یک فرد محافظه کار در این زمینه، ابتدا مسائل مختلفی را بررسی می کند و بعد وارد عمل می شود و یا حتی ممکن است که به نتیجه برسد که اصلا نباید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.

فرد انقلابی، صبور و قانع است

این عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه یک فرد انقلابی، به دلیل آنکه مبارزه دائمی را یک اصل در زندگی خود می داند، بنابراین صبوری و قناعت جزء اصول زندگی اش هستند، تصریح کرد: این درحالی است که یک فرد محافظه کار، تمایل به مصرف، به عنوان نماد توسعه در دنیای امروزی، جزء برنامه کاری اش است و خیلی هم صبور نیست و زود می خواهد، به نتیجه برسد.

احساس مسئولیت یک فرد انقلابی، در موقعیت های خاص

وی با اشاره به اینکه فرد انقلابی در برابر موقعیت های خاصی که در آنها قرار می گیرد، احساس مسئولیت می کند، افزود: زمانی که یک موضوع اجتماعی رخ می دهد، یک فرد انقلابی احساس می کند که به سهم خود وظایفی دارد و باید مسئولیت ایفا کند اما یک شخص محافظه کار بی تفاوت می شود و براین باور است که نباید خود را درگیر کند و بطور مثال اگر میان دو فرد دعوایی ایجاد شده و می داند حق با یک طرف دعواست، نباید اعلام کند زیرا ممکن است در آینده، فرد دوم به جایگاهی رسد و به ضررش شود.

باغ گلی با اشاره به اینکه فرد انقلابی یک رو است و در بیان دیدگاه هایش صراحت دارد، خاطرنشان کرد: فرد محافظه کار، در بیان دیدگاه هایش دورویی دارد و در مواقع لازم با یک فرد همراهی می کند تا به ضررش تمام نشود اما فرد انقلابی معتقد است که باید با صراحت نظراتش را ایراد کند./1325//102/خ

 

ارسال نظرات