۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۷۹۵۹۹
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی:

انقلابی گری تاریخ انقضاء ندارد

انقلاب هیچ گاه خاموش نمی شود و در ابتدا، انقلاب در ارکان سیاسی جامعه شکل گرفت اما موج دوم انقلاب، می تواند در حوزه اخلاقیات باشد یا موج دیگر آن، در حوزه تحول در رویکردهای تربیتی است.
انقلاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان ، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در جامعه امروزی قدرت سبک زندگی محافظه کارانه بسیار زیاد شده است، اظهار کرد: امروزه افرادی که روحیه و سبک زندگی محافظه کارانه را برای خود انتخاب کرده اند، بسیار زیاد هستند و خود این غلبه محافظه کاری، موجب برخی رویدادهایی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه این غلبه محافظه کاران موجب برداشت افراط گرایی از انقلابی گری شده است، گفت: امروزه به دلیل آنکه انسان های محافظه کار، مخالف تغییرات هستند، اگر فردی روحیه انقلابی گری داشته باشد، فردی افراطی تلقی می شود و همچنین تلاش منفعت طلبان برای رسیدن به جایگاه های بالای اجتماعی با سواستفاده از نگاه انقلابی گری، مردم را نسبت به این روحیه بدبین کرده است.

باغ گلی با اشاره به اینکه بخش عمده جامعه، انسان های خاموش هستند که البته انقلابی گری را هم دوست دارند، افزود: برخی از منفعت طلبانان به این جمع بندی رسیده اند که اگر با نقاب انقلابی گری در برابر این افراد ظاهر شوند، می توانند این افراد را به سمت خود جذب کنند و زمانی که عملکرد آنها در موقعیت ها و زمان های مختلف بررسی می شود، موجب ایجاد حس بدبینی نسبت به روحیه انقلابی در میان جامعه می شود.

محافظه کاران منفعت را هم قربانی ترس از آسیب می کنند

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانیِ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه قدرت تشخیص افراد برای تفکیک انقلابی گری، افراط گرایی و منفعت طلبی امروزه کم شده است، تصریح کرد: فرد محافظه کار تحلیل منطقی ندارد و تحلیل اش مبتنی بر مخاطرات آینده است و تفاوت او با انسان های منفعت طلب در این است که آنها، تنها روی منفعت های حاصله تحلیل دارند اما محافظه کاران آسیب های احتمالی را تحلیل و گاهی منفعت خود را هم قربانی این ترس از مخاطرات می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه تشخیص عملکرد واقعی انقلابی گری بسیار سخت شده است، تصریح کرد: امروزه افراد منفعت طلب بسیاری وجود دارند که خود را در قامت انقلابی گری معرفی کرده اند لذا باید تعیین تکلیفی در فضای تربیتی، روی معنای انقلابی گری داشته باشیم.

انقلاب یک جریان جاری و تمام ناشدنی است

باغ گلی در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب یک جریان دائمی است یا اینکه اتفاق می افتد و با ایجاد ثبات، حفظ آن، مسئولیت انقلابیون می شود، تصریح کرد: یک باور محافظه کاران در خصوص انقلاب اسلامی، این است که این انقلاب در یک تاریخی ایجاد شد و هر روز نیاز نیست که انقلاب داشته باشیم و هم اکنون ما باید این انقلاب را تحت هر شرایطی حفظ کنیم اما رویکرد دیگری در این خصوص وجود دارد که انقلاب یک جریان جاری و تمام نشدنی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه جلوه های انقلاب تغییر و تحول می یابد، افزود: انقلاب هیچ گاه خاموش نمی شود و در ابتدا، انقلاب در ارکان سیاسی جامعه شگل گرفت اما موج دوم انقلاب، می تواند در حوزه اخلاقیات باشد یا موج دیگر آن، در حوزه تحول در رویکردهای تربیتی یا موج بعدی در حوزه نوع مراودات ما با یکدیگر و ساختار سرمایه اجتماعی کشور باشد.

وی اضافه کرد: به دلیل آنکه جامعه دارای ماهیتی پویاست و دائما ابعاد جدیدی پیدا می کند، بنابراین انقلاب در این ساحت های مختلف و جدید، همچنان کارکرد دارد و فرضاً نظام آموزش و پرورش را از حیث ساختاری به ثباتی رساندیم اما این گام اول است و باید گام های بعدی را هم شکل دهیم تا رویکرد مبنایی ما نسبت به تربیت مشخص شود.

تفاوت سبک زندگی انقلابی گری در ابتدای انقلاب با وضع کنونی

باغ گلی درباره تفاوت های سبک زندگی انقلابی در ابتدای انقلاب که بر ایجاد انقلاب اسلامی تلاش می شد با امروز که باید برای حفظ آن قدم برداشت، تاکید کرد: زمانی که از مسئله انقلابی گری بحث به میان می آید، هر روز و در هر موقعیت و هر زمانی باید برای آن، نمادهای ملموس روز را تعریف کنیم، متاسفانه امروزه، بخش اعظم نمادهای انقلاب معطوف به مسائل ابتدای انقلاب شده است و هر زمان درباره انقلابی گری بحث می شود، شعار نوشتن روی دیوار، مرگ بر شاه گفتن و تظاهرات را به مردم نشان می دهیم اما سوال این است که فرضاً در دهه فجر، برای تولید روحیه انقلابی گری در میان فرزندان، تا چه زمانی باید نقاشی درباره ضعف های شاه یا خواندن سرودهای اول انقلاب را آموزش دهیم، زیرا این نوع عملکرد موجب تکراری شدن این مفهوم برای افراد می شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب فضای جنگ، یک نماد برای انقلابی گری بود، تصریح کرد: در آن زمان نماد انقلابی گری، شجاعت و رشادت ها بود و نمادی به روز پیدا کرده بود که افراد به جبهه می رفتند اما در زمان بعد از جنگ، نمادی به این پررنگی ایجاد نشد و به این دلیل، مجبور به تکرار شده ایم و تنها به افراد گفته ایم که شهادت خوب است اما نماد امروزی شهادت را ارائه نکرده ایم.

ترویج روحیه انقلابی گری، نیاز امروز کشور

باغ گلی با بیان اینکه تکلیف یک فرد انقلابی، در سال های قبل حضور در جبهه ها بود، افزود: هم اکنون این فرد باید در کدام جبهه بجنگد و هر فردی که این موضوعات را برای خود فهم کرده است، می تواند انقلابی زندگی کند که تعداد محدودی هم با این سبک زندگی وجود دارند اما نیاز کشور آن است که این روحیه را رویه اجتماعی کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه امروزه برای آموزش روحیه مطالبه گری در میان فرزندان، می توان مطالبه یک درخواست از مسئولان را به آنان آموزش داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه، نمادی که قرار است، روی آن فعالیت انقلابی صورت گیرد، وجود ندارد و زمانی که از تهاجم فرهنگی یا دشمن بحث به میان می آید، برای مردم ناملموس است و تنها افرادی که برای آنها این موارد روشن است، عملکرد خوبی دارند./1325//102/خ

ارسال نظرات