۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۷۹۶۹۱
استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان:

انقلاب قرآن را برای ما زنده کرد

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان گفت: قبل از انقلاب تعلیم قرآن منحصر در آموزش در برخی از مکتب خانه ها بود که در این آموزش ها ترجمه و تفسیر قرآن جایگاهی نداشت و همچنین حفظ قرآن چندان رایج نبود در حالی که انقلاب قرآن را برای ما زنده کرد.
حجت الاسلام احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد امام زمان(عج) کرمان در محفل انس با قرآن به مناسبت دهه فجر ضمن تبریک ایام دهه فجر و جشن انقلاب در رابطه با لزوم توجه به قرآن در زندگی، اظهار داشت قبل از انقلاب تعلیم قرآن منحصر در آموزش در برخی از مکتب خانه ها بود که در این آموزش ها ترجمه و تفسیر قرآن جایگاهی نداشت و همچنین حفظ قرآن چندان رایج نبود در حالی که انقلاب قرآن را برای ما زنده کرد.

وی بیان داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی برای ما، راه افتادن جلسات قرآن و محافل انس با قرآن است که بسیار ارزشمند است، البته رهبر معظم انقلاب در ترویج قرآن تلاش بسیاری داشته و دارند چراکه اولین نفری بودند که نوارهای قرائت عبدالباسط و قاریان مصری را وارد ایران کردند و در زمان ریاست جمهوریشان، رادیو قرآن را راه اندازی کردند و حتی مبتکر تواشیح در ایران بودند.

حجت الاسلام شیخ بهایی ادامه داد: پیگیری ترویج حفظ قرآن به امر رهبر معظم انقلاب بود که در سالهای اخیر دستور دادند حافظان کل قرآن به 10 میلیون نفر برسند و پس از آن نیز تأکید بر تدبر در قرآن و یادگیری مفاهیم قرآنی داشتند.

وی اضافه کرد: کسی که می خواهد در فهم و تدبر در قرآن موفقیت کسب کند لازم است روزانه حداقل یک صفحه قرآن با ترجمه تلاوت کند سپس به تفاسیر مراجعه کرده و با قرآن مأنوس شوند.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی وجود نزدیک 50 ترجمه روان، دقیق و شیوا از قرآن کریم است در حالی که قبل از انقلاب چنین ترجمه های روانی وجود نداشت.

وی با تاکید به لزوم مطالعه خانواده عنوان داشت: لازم است خانواده با صرفه جویی در مخارج زندگی، تهیه کتاب را جزء سبد خرید خود قرار دهند به ویژه کتب مرتبط با قرآن و مفاهیم آن که سبب انس بیشتر با قرآن شود.

حجت الاسلام شیخ بهایی با اشاره به افراد نمونه در حفظ قرآن، تشریح کرد: عروس امام صادق(ع) به نام نفیسه خاتون که در حال حاضر مقبره ایشان در قاهره مصر است، آنقدر اهل تلاوت قرآن بودند که طبق گفته ها 6000 مرتبه قرآن را ختم کردند و حتی زمان فوتشان در حالت روزه و تلاوت آیات سوره انعام بودند که با رسیدن به آیه «لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما کانُوا يَعْمَلُون» از دنیا رفتند؛ البته شفای دختر همسایه یهودی نفیسه خاتون در مصر، با آب وضوی ایشان، کرامتی بود که سبب شد چند صد خانواده یهودی مسلمان شوند و همه اینها به برکت اتصال به اهل بیت (ع) و قرآن بود.

وی افزود: فضّه خادم حضرت زهرا(س) به سبب انس با قرآن که بیش از 40 سال جز با آیات قرآن سخن نگفتند علاوه بر آن در عصر حاضر شخصی همچون محمدحسین طباطبایی(علم الهدی) چنان بر قرآن تسلط داشت که هر سؤالی را با قرآن پاسخ می گفت و همین امر سبب شد بدون آزمون، دیپلم افتخار از کشور مصر دریافت کند.

این مدرس حوزه تأکید کرد: باید قرآن را به صورت جدّی بیاموزیم و ترویج دهیم و برای نشر آن هزینه کنیم، از این رو کسانی که در فضاهای مجازی حضور دارند باید به صورت تهاجمی در مقابل دشمن عمل کرده و گروه های قرآنی، برنامه های قرآنی و کارهای هنری قرآنی را راه اندازی کنند چراکه جوانان با زیبایی های هنری قرآن جذب می شوند.

وی در پایان اشاره کرد: قرآن تنها برای تبرک جستن و ختم برای اموات نیست اما متأسفانه به واسطه غفلتمان سهم کمی از این آیات نورانی می بریم در حالی که در حالت حیات نیاز بیشتری به این کتاب آسمانی و رهنمودهایش داریم، پس سعی کنیم قرآن را بشناسیم و به آن عمل کنیم./9703/202/ب2

ارسال نظرات