۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۴۷۹۹۵۸
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی:

حکمت متعالیه مبنای انقلاب اسلامی ایران است

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که امام خمینی(ره) در فلسفه متأثر از ملاصدرا بوده است، گفت: این حکمت متعالیه بود که تفکر راهبردی را به انقلاب تزریق کرد.
نجف لک زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، با اشاره به این که انقلاب اسلامی فقط محصول حکمت متعالیه نیست، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از علوم اسلامی مختلف مانند فقه و اخلاق و کلام و تفسیر استفاده کرده است و از علل و عوامل مختلف بهره برده است.

وی با بیان این که اگر ما مبنای فلسفی انقلاب را بحث نکنیم دیگران این کار را خواهند کرد، افزود: برخی از افراد فلسفه های مارکسیستی و اگزیستانسیالیستی و یا لیبرالیستی را مبنای انقلاب دانسته اند در حالی که مبنای انقلاب حکمت متعالیه است و نباید ما به این بحث کم توجهی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای حکمت متعالیه است اظهار داشت: حسنین هیکل در پاریس در مصاحبه ای با امام می پرسد که علاوه بر پیامبر(ص) وامام علی(ع) و قرآن شما تحت تأثیر چه کتاب ها و اشخاص دیگری بودید که امام در پاسخ فرمودند «شاید بتوان گفت در فلسفه از ملاصدرا و در اخبار از اصول کافی و در فقه از جواهر الکلام».

وی تصریح کرد: مهمترین چیزی که امام خمینی(ره) از حکمت متعالیه گرفته است تفکر راهبردی و راهبری راهبردی است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در کتاب الشواهد الربوبیه ملاصدرا در اشراق اول انسان ها را بر اساس امنیت تقسیم کرده است و گفته یک دسته از انسان ها مانند پروانه اند که حافظه ندارند و تجربه خود را نمی توانند به کار بگیرند و امنیت خود را تأمین کنند؛ دسته دوم از انسان ها کسانی هستند که اگر به آنها آسیبی برسد یادشان می ماند و به آن نقطه دیگر باز نمی گردند مانند پرندگان.

وی افزود: دسته سوم کسانی هستند که حتی وقتی خطر را احساس کنند و با خطر مواجه شوند از آن دوری می کنند مانند گوسفند که از گرگ فرار می کند اگر چه گرگی را ندیده باشد که گوسفند می خورد؛ دسته چهارم کسانی هستند که از حیوانیت فراتر رفته و آینده نگر هستند و حتی از تهدیداتی که در آینده ممکن است متوجه او شود اجتناب می کند.

به فکر آخرت بودن نهایت عقلانیت است

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی انسان های آینده نگر را دارای حکمت دانست و اذعان کرد: برخی افراد الهی آینده نگری شان نه تنها این دنیا بلکه آخرت را هم در بر می گیرد و کاری نمی کنند که امنیتشان در آخرت هم به خطر بیفتد که این نهایت عقلانیت است.

وی با بیان این که امنیت حقیقی امنیتی است که دین به ما ارائه کرده است، اظهار داشت: این تفکر راهبردی به انسان می گوید اگر به فکر بقاء ابدی مردم هستید باید به فکر امنیت باشید و امنیت دست دولت است و به همین خاطر است که پیامبر(ص) هم دولت سازی می کند.

حکمت متعالیه تفکر راهبردی را به انقلاب تزریق کرد

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که حکمت متعالیه از طریق تزریق تفکر راهبردی در انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) آمد که دین را نهادینه کند زیرا هر چه درجات ایمان بالا برود درجات امنیت بالا می رود؛ هدیه حکمت متعالیه به ما تفکر راهبردی است و اگر می خواهیم سیاستمان مبتذل نشود باید حکمت را در سیاست استفاده کرد.

وی امام خمینی(ره) را به فکر همه مستضعفان جهان دانست و گفت: مبارزه با نظام سلطه از این جهت به ما ربط دارد که یک رهبر الهی به دنبال بقای ابدی همه انسان ها است و از همین رو امام علوم اسلامی که فقه و کلام و اخلاق و دیگر علوم است را از زندان نجات داد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که برخی ملاصدرا را به غلط فیلسوف منهای سیاست می دانند، تصریح کرد: ملاصدرا بحث های زیادی در رابطه با فلسفه سیاسی دارد و حتی درباره جهاد هم حرف دارد و گفته است که جهاد برای رفع سد از راه خدا و رفع سد از معیشت مردم جایز است.

وی در پایان گفت: امام توانست با انقلاب ایمان و امنیت را برای مردم به وجود بیاورد و ارتقای وجود را تحقق ببخشد./843/پ202/ی

ارسال نظرات