۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
کد خبر: ۴۷۹۹۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

انقلاب پدیده ای عقلانی بین سازش و شورش

صدرا با بیان این که حکمت به تنهایی سبب سازس و حرکت به تنهایی سبب شورش می شود، گفت: انقلاب جامع حکمت، حرکت و شور و شعور است.
علیرضا صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا صدرا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پنجشنبه در نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی که در مجمع عالی حکمت قم برگزار شد، با بیان این که انقلاب اسلامی یک انقلاب فاطمی است تلاقی سالگرد انقلاب با ایام فاطمیه را معنا دار دانست و ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران بر بنیاد حکمت متعالی استوار است و علت موجبه انقلاب اسلامی حکمت متعالیه و علت موجده آن هم امام خمینی(ره) است.

وی راهبرد رهبری امام خمینی(ره) را حکمت متعالیه عنوان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی حاکمیت حکمت متحقق شده است و اگر در ظاهر شعائر انقلاب استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی است در باطن امام خمینی(ره) حکمت را داخل حکومت کرده است و حکومتی بر اساس حکمت بنا نهاده است.

صدرا با بیان این که حکمت ذاتا متعالی است و ما حکمت نا متعالی نداریم، اظهار داشت: حکمتی که نا متعالی است تسلسل سوفیسم است زیرا سیر حکمت تعالی داشته است تا به حکمت صدرایی رسیده و در اندیشه امام و انقلاب اسلامی ظهور و بروز داشته است.

اسلام منهای حکمت به وهابیت می رسد

وی اظهار داشت: اسلام و توحیدی که حکمت و تعقل نداشته باشد به وهابیت می رسد و منظور ما از اسلام قرائتی است که شیعه انجام می دهد و امام خمینی(ره) نماد آن است زیرا با تفکر اخباری گری نمی توان در انقلاب وارد شد و جریان اجتهادی و اصول گرایی بود که منجر به انقلاب شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان نقل قولی از ایزوتسو که فیلسوفی غربی متأثر از هایدگر است، ابراز داشت: او گفته است ورود امام به پاریس به عنوان نماینده امامت شیعی شأن ولایت ربوبی را دارد و قرائت صرفا عرفانی از امامت شیعی تاریخش تمام شده و امامت سیاسی شیعه گفتمان غالب و رایج می شود و این بنیاد انقلاب اسلامی است.

وی به خدمات خواجه نصیر طوسی به حکمت متعالیه و کاربست آن در سیاست اشاره و خاطرنشان کرد: خواجه نصیر نه تنها کلام را به فلسفه تقریب کرد بلکه حکمت را به حکومت تقریب کرد و توانست به وسیله حکمت متعالیه توحش مغولی را تبدیل به تمدن مغولی کند.

امام خمینی از راه حکمت به دنبال تبدیل توحش غربی به تمدن اسلامی بود

صدرا امام خمینی(ره) را تنها حکیمی که توانست به وسیله حکمت حکومت تأسیس کند دانست و افزود: امام خمینی(ره) با نسخه ای که پیچید به دنبال این بود که توحش غربی را به تمدن نوین اسلامی تبدیل کند و این از طریق حکمت قابل تحقق است.

وی به بخشی از نظرات خواجه نصیر در باب حکمت در حکومت اشاره و تصریح کرد: خواجه نصیر می گوید قوام دین به ملک است و قوام ملک به سیاست است و قوام سیاست به حکمت است و اگر چنین باشد و حکمت در جامعه جاری باشد به افراط و تفریط دچار نمی شود و نظام شکل می گیرد و پیشرفت خواهد کرد ولی اگر حکمت ضعیف شود دین آسیب می بیند و جامعه ذلیل می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که مردم سالاری در جمهوری اسلامی با عوام سالاری مد نظر ارسطو متفاوت است، گفت: در مردم سالاری مردم آگاهی دارند و شریف هستند ولی در عوام سالاری حکمتی در کار نیست و عوام کوچه بازاری حاکم است.

وی به رابطه علی میان حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی معلول حکمت امام است و امام با انقلابش آن حکمت را ایجاد کرد.

صدرا به شیوه کاربرد حکمت در انقلاب به وسیله امام خیمنی اشاره و خاطرنشان کرد: امام یک عالم جامع سیاسی است و هم عارف هم فیلسوف هم فقیه است و هم اخلاقی است و این ها در امام وجوه یک شخصیت هستند.

انقلاب پدیده ای عقلانی بین سازش و شورش است

وی به تحلیل متن و محتوای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب پدیده ای عقلانی بین سازش و شورش است و بدون حکمت انقلاب شکل نمی گیرد؛ انقلاب اسلامی ایران پشتوانه حکمت دارد زیرا در ایران هیچ وقت باب حکمت بسته نشده است و از گذشته ایران را سرزمین حکمت می خواندند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که برهان به تنهایی نمی تواند انقلاب ایجاد کند، ابراز داشت: برهان بدون شهود حرکت ایجاد نمی کند زیرا برهان به تنهایی به سازش می انجامد و شور به تنهایی سبب شورش می شود و حکمت و حرکت و برهان و شهود در کنار هم می تواند انقلاب حکیمانه ایجاد کند.

وی یاد آور شد: وقتی ما می گوییم حکمت، حکمت نظری بدون حکمت عملی ناقص است؛ حکمت عملی هم بدون حکمت مدنی حکمت ناقصه است؛ بنابراین اگر حکمت معطوف به مدنیت نبود ناقصه است و امام این حکمت را وارد حکومت کرده است./843/پ202/ی

ارسال نظرات