۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۴۷۹۹۹۲
کارشناس مسائل سیاسی:

حضور در صحنه های انقلاب اجابت دعوت الهی است

صفار هرندی گفت: هنر انقلاب این بود که برای بانوان نقشی متناسب با شأن و هویتی در قواره انسانیت و شرافت ذاتی که خداوند به آنها هدیه کرده، محوّل کند.
نشست روز روشنایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صفار هرندی کارشناس مسائل سیاسی، در نشست تبیینی روز روشنایی که با محوریت نقش زنان در انقلاب اسلامی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: نفس حضور مردان و زنان در صحنه های انقلاب در واقع به نوعی اجابت دعوت الهی بود.

وی افزود: زمانی که بدعت ها بر روی زمین و در جامعه گسترده می شوند، همگان وظیفه صف آرایی در مقابل آن را دارند که این امر فراتر از جهاد و از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است. به همین دلیل در همان روزهایی که بانوان همراه مردان و بلکه پرشورتر در صحنه های افشاگری علیه رژیم، توام با شعار و شور حاضر می شدند، برخی از کسانی که برداشت های متفاوتی داشتند، اعتقاد داشتند بانوان نباید این گونه در صحنه جامعه حاضر شوند.

صفار هرندی بیان داشت: وقتی این عده به خدمت علما رفتند که جلوی حرکت های بانوان را بگیرند، امام راحل صریحا اعلام کردند که اصل کار، بانوان هستند و باید حضور داشته باشند. از این رو شبهه حرکت زنان در کنار مردان در صحنه های اجتماعی را خنثی شد.

وی در ادامه ابراز داشت: در غرب از دوره ای که نظام سرمایه داری احتیاج به نیروی کار فراوان و ارزان داشت، نیمه دوم جامعه انسانی جهت بهره برداری به کار گفته شد. از این رو زنان تشویق به حضور در جامعه شدند ولی با حقوقی ناچیز و نوعی تحقیر و اهانت و نادیده گرفتن حقوق.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: این گونه ایجاد یک رویه نادرست برای به کارگیری بانوان در محیط هایی که با آنها تناسب نداشت، آغاز شد. وگرنه حضور بانوان متناسب با ظرفیت شان قطعا امر پسندیده ای است. نگرشی که در جامعه غربی بود به جوامع دیگر سرایت کرده بود، از جمله رژیم پهلوی، که نوعی شلختگی و استفاده فانتزی برای به صحنه آوردن بانوان و به نوعی مشارکت اجتماعی آنها داشت.

وی افزود: در نگاهی دیگر کسانی هم بودند که زن را محبوس در خانه می دیدند و از او هیچ تلاش اجتماعی حتی به عنوان فردی موثر در خانه هم انتظار نداشتند و او را تحقیر می کردند. شاید به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند بانوان ما در بسیاری از موارد، مورد ظلم مضاعف قرار گرفتند.

صفار هرندی بیان داشت: هنر انقلاب این بود که برای بانوان نقشی متناسب با شأن و هویتی در قواره انسانیت و شرافت ذاتی که خداوند به آنها هدیه کرده، محوّل کند.

وی در ادامه افزود: زیبایی نقش آفرینی بانوان به این است که از یک سو، دستی در پرورش اعضای خانواده و زعامت خانه و از سوی دیگر در یک فعالیت اجتماعی حضوری موثر و تعیین کننده دارند. خداوند استعدادی را در وجود بانوان قرار داده که در آن واحد قادر به انجام چندین کار هستند.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: برخی بانوان فکر می کنند که کار آنها نباید در خانه باشد که دلیل آن انحراف فکری است. ما باید از زمینه اجبار بانوان به کار جلوگیری کنیم. همچنین جامعه باید تدارک نقش های متناسب با شئون کرامت بانوان مسلمان را ببیند تا هر نقشی را نپذیرند. باید یک بازطراحی و بازنگری اساسی در سبک زندگی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بانوان در برخی عرصه ها به معنای واقعی توانمندیهای خود را به رخ کشیده اند. چنانچه اکثریت رتبه های قبولی در کنکور از آنِ بانوان است. حضور بانوان در عرصه های مختلف نشان از آمادگی این قشر مؤثر در جامعه دارد که نیاز به هدایت در مجاری متناسب خود به لحاظ خلقیات و روحیات و خصوصیات فیزیکی دارد تا در عین حفظ زنانگی و سرشت خدادادی، در نقش های متناسب خود در اجتماع حضور فعال داشته باشند. باید آگاه و مراقب باشیم؛ در مقابل شلختگی های شغلی، بهای سنگینی پرداخته می شود./201/966/ب1

ارسال نظرات