۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۸۰۰۰۶
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری مطرح کرد؛

تأثیر عناصر اخلاق، احکام و اعتقادات در بقای انقلاب

استاد برجسته درس اخلاق حوزه با اشاره به تأثیر عناصر اخلاق، احکام و اعتقادات در بقای انقلاب اسلامی از آنها به عنوان جهان­ بینی الهی انقلاب یاد کرد و به بیان نقش روحانیت در استمرار انقلاب اسلامی پرداخت.
آیت الله صفایی بوشهری

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن گرامیداشت یوم الله 22 بهمن و با تأکید بر لزوم حضور پر شور مردم در راهپیمایی این روز به نقش روحانیت در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: هر انقلاب پایدار و دائمی نشأت گرفته از سه حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق است به این معنا که هر حکومتی نیاز به یک جهان بینی الهی و مبنایی دارد. روحانیت در این مسأله نقش اساسی را ایفا می کند.

استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه در نطفه خفه شدن یا وابستگی به بلوک شرق و غرب از نتایج ضعف انقلاب در سه حوزه یاد شده است، افزود: به همین جهت است که انقلاب های مختلف در کشورهای غربی توانایی های لازم را برای اداره حکومت کسب نکردند و به خودباوری لازم نرسیدند.

وی تأکید کرد: عقل نیز بر این مسأله تصریح می کند که مصدر، هادی و حافظ هر انقلاب دینی روحانیت است، چراکه مهد همان سه ملاک یعنی اخلاق، احکام و اعتقادات حوزه است و اگر انقلابی بخواهد بماند و زمینه سازی صدور خود را به کشورهای دیگر فراهم کند باید دست در دست روحانیت داشته باشد.

حجت الاسلام صفایی بوشهری با اشاره به بعد اعتقادات در انقلاب، یادآور شد: عقیده یعنی خدا خواهی و اینکه در انقلاب خودمحوری جای خود را به خدا محوری بدهد، همچنانکه حضرت امام راحل بارها از اتکای به خدای متعال یاد می کند، می گوید خرمشهر را خدا آزاد کرد و از هیچ کس هم جز خدا ترسی ندارد.

وی ادامه داد: وقتی خدا محور می شویم اتکال و توکل پیش می آید که عمود اصلی انقلاب است و در بعد اخلاق نیز باید گفت اگر در هر انقلابی شاهد فقدان اخلاق باشیم عُجب، تکبر، شهوت و غضب پیش می آید که عنصرهای اصلی تخریب فرد و جامعه به شمار می روند و از همین رو اخلاق مادر انقلاب است که بدون آن وجود فرزند یعنی انقلاب معنایی ندارد و روحانیت هستند که می توانند در این زمینه مشکل گشای انقلاب باشند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بعد احکام در انقلاب، خاطرنشان کرد: اگر مدیران و مسؤولان هر انقلاب و نظامی به تبعیت از روحانیت و حوزه های علمیه با حلال ها و حرام ها و به طور کلی با مسائل فقهی آشنا باشند دیگر شاهد کارشکنی، حرام خواری، رشوه گیری و دیگر مسائل مخرب نخواهیم بود و عدالت روز به روز گسترش پیدا خواهد کرد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات