۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۸۰۲۲۰
امام جمعه موقت كاشان:

وظيفه انسان دينداري و حمايت از دين است

حجت الاسلام اسلامي تبار با بیان این که قسمت مهمي از بلاها و صبر و استقامت انبياء و معصومين(ع) در راه دينداري و دفاع از دين، تقويت و تبليغ دين بوده است، گفت: وظيفه انسان دينداري و حمايت از دين است
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز و مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان،گفت: اين سوره در فضيلت و شأن اهل بيت(ع) نازل شده است به دليل وفاي به عهد آنها براي سه روز نذر روزه داري براي شفاي حسنين كه هر سه روز افطار خود را به يتيم و مسكين و اسير دادند و ايثار كردند در حالي كه خودشان نياز داشتند، بنابراين اين آيات 18 گانه در تجليل از اين عزيزان نازل شده است.

وي با بيان اينكه خداوند در آيه 112 و 113 سوره انسان مي فرمايد ‹‹فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً››  گفت: خداوند در اين آيات از قول اهل بيت نقل مي‌كند كه اهل بيت(ع) گفتند ‹‹إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا›› گفتند ما چون از خدا و قيامت مي‌ترسيم براي اينكه به خوف قيامت مبتلا نشويم و در قيامت در امان باشيم يكي از كارهايي كه در اين دنيا انجام مي‌دهيم اطعام به نيازمندان است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْيَوْمِ›› اولين پاداشي كه در قيامت به آنها مي دهيم، آنها از خوف وحشت آن روز حفظ مي‌كنيم ‹‹وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً›› از آنها با احترام  و رحمت استقبال مي‌كنيم در حالي كه همه چهره ها ترسان و در خوف و وحشت هستند اما آنها سرو پا شادي هستند.

وي افزود: ‹‹نَضْرَةً›› به چهره اي گفته مي شود كه شاد و آرام و خندان است و ‹‹سُرُورا›› سرور از قلب است به اين معني كه انسانها هم ظاهر شاد و هم باطني شاد دارند و  برخلاف اين افراد، انسانهاي ديگري هم هستند كه درون آنها لرزان است و از چهره هاي آنها ترس و وحشت مي‌بارد و از اين مرحله كه عبور كند بهشت و يا جهنم است.

امام جمعه موقت‌ كاشان ادامه داد: خداوند مي‌فرمايد ‹‹وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً›› ما پاداش هم به آنها مي‌دهيم، پاداش بهشت مي دهيم  و اين پاداش به دليل صبر و استقامت آنها است و خداوند مي فرمايد جزايي كه به آنها مي‌دهيم براي نماز و انفاق و روزه و حج و جهاد نيست.

به گفته وي، پاداش بهشت براي كساني است كه صبر و استقامت دارند، از اين رو صبر در دينداري خيلي مهم است و انساني كه صبر و استقامت نداشته باشد، نه اطاعت صحيحي دارد و نه مي‌تواند از معصيت پرهيزكند و نه مي‌تواند در مصائب و سختيها استقامت كند و انساني كه صبر و استقامت ندارد نمي تواند، دين داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: قسمت مهمي از بلاها و صبر و استقامت انبياء و معصومين(ع) در راه دينداري و دفاع از دين و تقويت و تبليغ دين بوده است و اين در حالي است كه صبر و استقامت آنها براي نماز و روزه و مسائل ديگر دين به آساني بوده است اما عمده مشكلات اهل بيت(ع) براي دفاع از دين و تبليغ دين بوده است چرا كه وظيفه انسان دينداري و حمايت از دين است.

وي اظهار داشت: انسان نبايد مانند عابد كه تنها به فكر حفظ دين خودش است قانع باشد بلكه مسلمان واقعي‌كسي است كه هم گليم خودش و هم گليم ديگران را از بيرون بكشد، بنابراين، انسان نبايد تنها به نجات خود اكتفا كند بلكه بايد ديگران را نيز در صورت توان نجات دهد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه اسلام به دينداري و دفاع از دين، تأكيد كرده است، گفت: اسلام مسلمانان را به ترويج و تبليغ و هدايت مردم سفارش كرده است و اهل بيت(ع) نيز درعرصه ترويج و تبليغ و هدايت مردم خيلي سختي و مشقت كشيدند و اينجا است كه صبر و استقامت اهل بيت(ع) مشخص مي‌شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار از حضرت زهرا(س) به عنوان نمونه اي از صبر و استقامت اهل بيت(ع) نام برد و بيان داشت: ابتدا تا انتهاي زندگي حضرت زهرا(س) سرشار از صبر و استقامت بود و از زماني كه در مكه بود برخورد كفار با پدر بزرگوارش را نظاره گر بود به ويژه بعد از رحلت حضرت خديجه(س) كه پيامبر اكرم(ص) را خيلي اذيت كردند و حضرت فاطمه به قدري به ايشان خدمت كرد كه ملقب به ام ابيها شد.

وي ادامه داد: زمانيكه حضرت زهرا(س) با پدر خود به مدينه آمد، ابتداي سختيهاي حضرت زهرا(س) بود، زيرا كه  همسر او اميرمومنان از ابتدا تا پايان عمر حضرت د رجنگ با كفار بود و حدود 90 جنگ طي 10 سالي كه پيامبر در مدينه بود را به پيامبر تحميل كردند كه غالبا اميرمومنان(ع) با كفار درگير بود و حضرت زهرا در اين مدت صبر مي‌كرد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه اهل بيت(ع) مظهر صبر در راه دين و دفاع از دين و دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم و هدايت مردم بودند، گفت: ملت ايران اسلامي نيز امروز نزديك به چهل سال است به پيروي از اهل بيت(ع) و سيره حضرت زهرا(س) در دفاع از دين همين راه ادامه داده اند و امروز كه سي و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود ملت قهرمان ايران با حضور خود در صحنه دشمن را مأيوس كرد.

حضور ملت ايران در صحنه، دفاع از اسلام و قرآن و اهل بيت است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: حضور ملت ايران در صحنه، آبروي اسلام و دفاع از اسلام  و قرآن و اهل بيت(ع) است و ملت ايران از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون و در 8 سال جنگ تحميلي با اين همه شهيد و جانباز و اسير و مفقود الاثر و مشكلات مالي، اقتصادي، محاصره اقتصادي و تحريم و دفاع از حرم و حريم ولايت در سوريه و عراق  و شهادت تعداد زيادي جوان در مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر را با صير و استقامت تحمل كردند.

وي افزود: ما طلبه ها به «جَنَّةً وَ حَريراً»  و «نَضْرَةً وَ سُرُوراً» نكره مي‌گوييم و يكي از جاهايي كه نكره آورده مي شود، آنجايي است كه بخواهند عظمت چيزي را بيان كنند و خداوند مي فرمايد «نَضْرَةً وَ سُرُوراً» با چه شادي و شور و شعف و چهره بشاشي وارد بهشت مي‌شوند «نَضْرَةً» به طوريكه نمي توان توصيف كرد و يا «جَنَّةً وَ حَريراً» نعمتهاي بهشت اصلا قابل توصيف با نعمتهاي دنيا نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: چشم بنده خدايي باز نمي شد، گفتند سكته كرده و عصب پلك چشم او از كار افتاده است و براي ديدن بايد با دست پلك چشم را  بالا بياورد و اين در حالي است كه انسانها پلك چشم خود را به همين راحتي پايين و بالا مي‌برد بدون اينكه متوجه باشد چه نعمتي خدا به او داده است و اين تنها يكي از كوچكترين نعمتهاي خدا به انسان است.

وي ادامه داد: انسان با كمك زبان غذا را به زير دندان هدايت مي‌كند و به سرعت از زير چكش دندان خودش را كنار مي‌كشد بدون اينكه انسان متوجه چنين فعل و انفعالاتي هنگام غذاخوردن شود و تنها زماني مي توان متوجه شد كه زبان را بجود، بنابراين در يك وعده غذا خوردن زبان بارها غذا را به زير هدايت ‌مي‌كند و بلافاصله خودش را از  زير چكش دندان كنار مي‌كشد بدون اينكه انسان متوجه چنين نعمتي باشد، از اين رو انسانها قدردان نعمتهاي خدا نيستند.

نعمتهاي خداوند در اين دنيا قابل قيمت كردن نيست

امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: نعمت هايي كه خداوند در اين دنيا به انسانها داده است به هيچ عنوان قابل قيمت كردن نيست چرا كه انسانها به هيچ قيمتي حاضر نيستند حتي كوچكترين اعضاي جشم خود را به ديگري بدهند.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه وقتي نعمتهاي دنيا قابل قيمت كردن نباشد مي‌توان به ارزش نعمتهاي آخرت كه در اعلا درجه خوبي است و قابل مقايسه با نعمتهاي دنيا نيست پي برد، گفت: از اين رو خداوند مي فرمايد لجَنَّةً وَ حَريراً» حرير همان پارچه حرير در دنيا است كه براي مردان در دنيا حرام است اما در بهشت حرام نيست و لباسهاي حرير و فرشهاي حرير آن هم چه حريري كه قابل توصيف نيست.

وي افزود: خداوند د رقرآن مي فرمايد ‹‹فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ›› هيچكس نمي‌داند خداوند براي بندگان خوب خودش در بهشت چه چشم روشني‌هايي مخفي كرده است كه روايت مي گويد، هيچ چشمي نديده است و هيچ گوشي نشنيده است و به ذهن هيچكس خطور نكرده است.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: امام صادق مي فرمايد، به اندازه مساحتي كه يك تازيانه اشغال مي‌كند، به همين اندازه از خاك بهشت به اندازه يك دنيا ارزش دارد و اين بهترين معامله با خداست.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: خداوند در آيه 13 سوره انسان مي فرمايد «مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا» وقتي وارد بهشت شدند يكي از نعمتها ي خدا كه مكرر به آن اشاره شده است، تخت هاي بهشتي يا تخت پادشاهي است، چرا كه روايت است كساني كه پايين ترين مقامات بهشت دارند اگر بخواهند تمام اهل بهشت را پذيرايي‌كنند برايشان آسان است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ›› به معني تخت زيبا و زينت داده شده اي  است كه در حجله براي عروس گذاشته شده است و ساكنان بهشت بر روي اين تخت نشسته و بر آن تكيه مي دهند، بنابر اين هركس روي اين تخت مي نشيند در نهايت آسايش و آرامش است.

هواي بهشت هميشه مطبوع است

به گفته وي، آسايش مربوط به جسم است اما آرامش مربوط به روح است و در دنيا برخي آسايش دارند اما آرامش ندارند، اين افراد هر آنچه را تصور كنيد در اختيار دارند و هيچگونه كسري ندارند اما يك لحظه خواب شب ندارند و با وجود اينكه قرص هم مصرف مي‌كند اما خواب ندارند چرا كه اين افراد آسايش دارند اما آسايش ندارند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: برخي در ظاهر آسايش ندارند و با حقوق ناچيز و كمترين امكانات رفاهي زندگي مي‌كنند، اما هنگام شب تا صبح بيدار نمي شوند چون اين افراد قناعت دارند و به دنبال تجملات و زراندوزي و چشم و هم چشمي نيستند و به دنبال دريافت وام براي كارهاي ضروري نيستند.

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه در بهشت هم آسايش و هم آرامش وجود دارد، گفت: خداوند مي فرمايد «مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا» در بهشت كسي نه خورشيد را مي بيند و نه زمهرير را، بنابر اين در بهشت نه سرما است كه از سرماي آن اذيت شوند و نه خورشيد است كه ازحرارت آن اذيت شوند به اين معني كه هواي بهشت هميشه مطبوع است.

 امام جمعه موقت كاشان گفت: روايت است در جهنم مكاني است كه از شدت سرما اعضاي بدن انسان تكه تكه مي‌شود، نبابراين خداوند كه در جهنم چنين گرمايي را درست كرده است مي‌تواند چنين سرمايي را نيز فراهم كند، مانند آتشي كه براي حضرت ابراهيم فراهم كردند اما خداوند در دل آتش مكاني سرد را براي حضرت ابراهيم فراهم كرد./1307/201/ب2

ارسال نظرات