۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۴۸۰۶۳۸

ستاد هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه تشکیل شود

خراسانی با ابراز نگرانی از صورت پذیرفتن فعالیت های پژوهش موازی در حوزه به ضرورت تشکیل ستاد هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه اشاره کرد و خواستار طبقه بندی فعالیت های علمی در حوزه شد.
محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی محمد باقر خراسانی

محمدباقر خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت ارتقای سطح فعالیت های پژوهشی در حوزه اظهار داشت: امروز متأسفانه مراکز تخصصی و پژوهشی زیادی در حوزه حضور دارند که هیچ اطلاعی از فعالیت های یکدیگر ندارند؛ به عنوان نمونه شاید فعالیت پژوهشی کلامی عینا در دو مرکز به صورت موازی در حال پیگیری است.

پژوهشگر حوزوی افزود: به عقیده من شورای عالی حوزه های علمیه به عنوان عالی ترین مقام در سطح حوزه باید ستادی را برای هماهنگی مراکز پژوهشی شکل بدهد که در این ستاد نوع کارهای پژوهشی حوزه طبقه بندی تخصصی شده و با اولویت بندی هایی مشخص می شود و با تشکیل این ستاد ما دیگر شاهد موازی کاری در فعالیت های پژوهشی حوزه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه در این ستاد می تواد مشوق های خوبی نیز برای پژوهشگران در نظر گرفت، ابراز داشت: با تشکیل این مرکز پژوهش های برتر شناخته می شود، حمایت های مادی و معنوی به افراد و پژوهش های لایق می رسد و جشنواره های پژوهشی متعدد نیز می توانند منابع مورد نیاز خود را از همین کانال بگیرند.

خراسانی با ضروری خواندن تغییر رویکرد مقالات علمی از انتزاعی و ذهنی به سمت کاربردی شدن عنوان کرد: ابتدا در حوزه باید یک نیاز سنجی در مورد فعالیت های پژوهشی شکل بگیرد و در ادامه حمایت های جدی از مراکز علمی و پژوهشگرانی صورت بگیرد که کارهای عملی و کاربردی بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله مهم دیگر برای ارتقای سطح پژوهش در حوزه تعامل جدی پژوهش های حوزوی با تحقیقات دانشگاهی است، چراکه وقتی دانشگاه به یک طرف و حوزه به طرف دیگر برود مشکلات برطرف نمی شود بلکه اگر این دو بال علمی در کنار یکدیگر باشند و با هم کارکنند شاهد ارتقای فعالیت های علمی خواهیم بود، بنابراین مراکز دانشگاهی و مراکز حوزوی تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که فعالیت های پژوهشی حوزه باید قدرت عرضه در میادین علمی بین المللی را پیدا کند، ابراز داشت: وقتی که نیاز سنجی کنیم و نیازهای داخلی و ملی را بسنجیم، از همین طریق نیازهای منطقه ای را درک می کنیم و می توانیم کارهایی را عرضه کنیم که پاسخگوی نیازهای مردم دنیا باشد، به همین جهت بازهم تعامل جدی حوزه با مراکز علمی غیرحوزوی بیشتر به چشم می آید./1330/ت302/ج

 

ارسال نظرات