۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۴۸۰۸۱۵
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم :

شاخه‌های مختلف علوم اسلامی در حوزه شناخته می‌شود

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه شاخه‌های مختلف علوم اسلامی در حوزه شناخته می‌شود، گفت: علوم انسانی در حوزه‎ها بعضا دارای محتوای دانش اسلامی و انسانی است که گاها برخی محتواهای علوم انسانی مشتمل بر توصیه‌های حیاتی اعم از فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.
حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در سومین هم‌اندیشی «روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به خاستگاه و زمینه‌های نارسایی روش شناختی در ایده علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: حضور کتاب و سنت در بحث محتوایی علوم انسانی اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: گاهی برخی سوء فهم‌ها و تلقی‌های ناصواب نسبت به ماهیت علوم انسانی، روش‌های تولید آن و یا سوء برداشتهایی در نوع تبیین بخش اسلامیت بوجود می‌آید که سبب آشفتگیها و نارسایی‌هایی در این بخش می‌شود که برخی از آنها بسیار رنج آور است.

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین اینکه نمی‌توان علوم انسانی را تحت سیطره یک روش واحد درآورد و این به عنوان یکی از نارسایی‌هایی است که در این بخش موجب آشفتگی شده است، ابراز کرد: نوع و جنس مباحث سبب تکثر روش‌ها می‌شود و این خود عامل آشفتگی در این حوزه می‌شود.

حجت الاسلام واعظی در ادامه با اشاره به نارسایی دیگر در علوم انسانی که بر مبنای وجه اسلامیت علوم انسانی و مراجعه مستقیم به کتاب سنت است و می‌تواند این امر گمراه کننده باشد، گفت: دایره مطالعاتی علوم انسانی بسیار عریض است که شیوه‌ها مختلف مطالعاتی را در برمی‌گیرد پس تنها رجوع اجتهادی و استنباط نقلی از کتاب و سنت برای علوم انسانی که مطالعات تبیینی، توصیفی و غیره را شامل می‌شود کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شاخه‌های مختلف علوم اسلامی در حوزه شناخته می‌شود، تصریح کرد: علوم انسانی در حوزهها بعضا دارای محتوای دانش اسلامی و انسانی است که گاها برخی محتواهای علوم انسانی مشتمل بر توصیه‌های حیاتی اعم از فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قرآن دانش هنجاری درباره انسان ارائه می‌کند که مشتمل بر ترسیم وضع مطلوب مناسبات انسانی و توصیه‌هایی برای بهینه شدن حیات بشری است.

حجت الاسلام واعظی افزود: علوم انسانی در بسیاری از موارد وجه انضمامی دارد، تا وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی نکنید در سایه مطالعات بروز مشکلات را نشانسید نمی‌توانید نقشه راه ارائه دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اساسا علاقه‌ای وجود دارد که حوزه مطالعات علوم انسانی به بخش انضمامی خلاصه شود، آنجایی که ما از اسلامیت علوم انسانی صحبت می‌کنیم نحوه حضور منابع دینی یا داده ها و آموزه‌های دینی در انحاء مطالعات علوم انسانی یکسان نیست./201/807/ب1

ارسال نظرات