۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۸۱۷۲۳
حجت الاسلام مؤمنی:

قانون منهای ولی فقیه، تفکر سقیفه ای است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: افرادی که با شعار قانون محوری به خیال واهی خود قصد دارند ولیّ جامعه را از مدار خارج کنند، بدانند شعارشان سقیفه ای است و این طرز تفکر علوی نیست.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در سخنرانی شامگاه سه شنبه که در خیمه فاطمی واقع در چهارراه حمزه اصفهانی برگزار شد، گفت: بی توجهی به نعمتهای خداوند، سبب هلاکت انسان می شود.

وی در ابتدا با توجه به منقولات تاریخی افزود: بعد از رحلت پیامبر(ص) شاهد بروز دو خصیصه اخلاقی در جامعه هستیم، اولین خصیصه خیانت مردم در بیعت غدیر است و دومین خصیصه سلب امانت داری است؛ سلب امانت داری معلول وجود خیانت است.

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: خیانت کردن افراد معلول مسائل زیادی است که دست به دست دادن این چیزها به یکدیگر، تمام غربت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) را رقم می زند.

استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از امام معصوم(ع)، اذعان کرد: اگر اراده خداوند به هلاکت عبدی تعلق بگیرد، حیا را از او می گیرد، اگر حیا از شخص گرفته شود، لیاقت امانت داری از او گرفته می شود، اگر لیاقت امانت داری گرفته شد، قلبش غلیظ می شود و انسان غلیظ القلب، بی ایمان می شود، و انسان بی ایمان شیطان ملعون است.

وی با استناد به آیات قرآن اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن می فرماید، اگر کسی شاکر نعمتهایم نباشد و به نعمتهایم بی توجهی کند، به سبب اینکه شأنیت و لیاقت ندارد، او را هلاک می کنم.

حجت الاسلام مؤمنی با زیر سؤال بردن عبارت اسلام رحمانی، افزود: کسانی که مسأله اسلام رحمانی را مطرح می کنند به این روایت توجه داشته باشند که بی توجهی به نعمتهای الهی هلاکت به بار می آورد؛ آقایان اگر به روایات معصومین(ع) توجه کنند و خودشان به تحلیل خداوند نپردازند، متوجه خواهند شد که خداوند در کنار رحمانیتش، اشد العذاب هم هست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تعریف واژه های حیا و خیانت، گفت: حیاء یعنی خویشتن داری و خود کنترلی و خیانت به معنای عملی استکه خلاف تعهد انسان باشد، بعد از رحلت پیامبر(ص) مردم عرب با بیعت کردن با خلیفه قلابی بی حیاء شدند، به همین سبب خداوند آنها را به حکومت امثال حجاج ابن یوسف دچار کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه شخصی خدمت حضرت زهرا(س) رسید و عرضه داشت چرا اینقدر گریه می کنید، حضرت زهرا(س) پاسخ دادند، برای غربت امیرالمؤمنین(ع) گریه می کنم، آن شخص گفت، آیا دلیلی هم برای اثبات حقایت امیرالمؤمنین(ع) دارید، حضرت زهرا(س) با تندی فرمودند آیا غدیر را فراموش کرده ای، سپس آن شخص عرضه داشت چرا امیرالمؤمنین(ع) برای دفاع از خلافت خود، قیام نمی کنند، حضرت زهرا(س) پاسخ دادند، مَثَل امام مَثَل کعبه است، مردم باید به دور امام بگردند نه اینکه امام به سمت مردم برود.

حجت الاسلام مؤمنی اظهار کرد: در صدر اسلام نخستین بی حیایی از جانب افراد به ظاهر مسلمان زمانی به وقوع پیوست که پیامبر(ص) هنوز در قید حیات بودند؛ در لحظات پایانی عمر پیامبر(ص)، ایشان فرمودند، قلم و کاغذی برایم آماده کنید تا وصیتی برای شما بنویسم که عمل کردن به آن شما را از انحراف نجات دهد، بلافاصله یک نفر با بی حیایی تمام گفت، این مرد در حال حذیان گویی است، کتاب خداوند برای ما کافی است.

خطیب توانا تأکید کرد: افرادی که با شعار قانون محوری به خیال واهی خود قصد دارند ولیّ جامعه را از مدار خارج کنند، بدانند شعارشان سقیفه ای است، این طرز تفکر علوی نیست.

وی افزود: انسان منافق نظر اشتباهی را در حضور جمع بیان می کند، اگر کسی در طرفداری از او برنیامد، چیزی نمی گوید ولی اگر عده ای از او طرفداری کردند، جولان می دهد، حضرت زهرا(س) بالای سر پدرش سیلی خوردند و پهلویشان شکست، امیرالمؤمنین(ع) بالای سر پیامبر(ص) فرقشان شکافته شد، بالای سر پیامبر(ص) تابوت امام حسن(ع) تیر باران شد و امام حسین(ع) قبل از اینکه عاشورا به وقوع بپیوندد سر از تنش جدا شد، این همه ظلم در عالم نتیجه تفکر سقیفه ای اهالی سقیفه است.

حجت الاسلام مؤمنی گفت: مردم امروز جامعه ما با تفکر ثقیفه ای مخالف هستند، کسانی که دائماً قصد دارند باطل را در لباس حق و حق را در لباس باطل نمایش دهند مقهور مردم هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دومین بی حیایی از جانب مردم عرب زمانی رخ داد که بدن مطهر پیامبر(ص) هنوز روی زمین بود که عده ای بدون توجه به توصیه های قرآن و پیامبر(ص)، برای تعیین جانشین پیامبر(ص) در مکانی به نام سقیفه، شورایی تشکیل دادند؛ زمانی که خبر تشکیل چنین شورایی به گوش غاصبان اصلی رسید برای رفتن به آنجا مهیا شدند و فردی را به عنوان خلیفه پیامبر(ص) معرفی کردند.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایات متعدد و مکان های مختلفی حقانیت امیرالمؤمنین(ع) را برای مردم تبیین کردند و فرمودند از علی فاصله نگیرد که تنها اوست که شما را به حق می رساند، ولی مردم بدون توجه به پیامبر(ص) در امانت و عهدی که در غدیر با پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بسته بودند، خیانت کردند.

حجت الاسلام مؤمنی اذعان کرد: سومین بی حیایی مردم عرب بعد از رحلت پیامبر(ص) دفن کردن شخصی در کنار پیامبر(ص) بود که هرگز شأن و منزلتی برای دفن شدن در کنار پیامبر(ص) نداشت؛ آنها با دفن کردن آن شخص غاصب در کنار رسول اکرم(ص) به مدفن پیامبر(ص) بی حرمتی کردند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چرا حضرت زهرا(س) در وصیت خود به امیرالمؤمنین(ع)، درخواست می کنند که تجهیز دفن و کفنشان در شب باشد؟ حضرت زهرا(س) مصیبت های عظیمی داشتند، فقدان پدر، غربت همسر، محاصره اقتصادی، تنزل اجتماعی و ابتلای جسمی، از مصائب حضرت زهرا(س) بوده است که ایشان را آرزده خاطر کرد./201/867/ب1

ارسال نظرات