۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۵۹۴
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

روحانیان بار معنوی جبهه را بر دوش داشتند

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: روحانیان و طلاب بار معنوی جبهه را بر دوش داشتند و این نقش مهمتر و اصلی ترین نقش در جبهه حتی بیشتر از تجهیزات و نفرات بود.
استاد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد حوزه و دانشگاه در یادواره شهدای طلبه و روحانی نجف آباد که امشب در حوزه علمیه الحجه به مناسبت روز نجف آباد برگزار شد، گفت: جنگ پدیده مهم بشری و تاریخ مدون بشر در همه دوران ها با جنگ عجین بوده است.

وی در ادامه به بحث درباره نقش اصلی روحانیت در طول دفاع مقدس و عامل تعیین کننده و مؤثر جنگ اشاره کرد و افزود: اینکه عامل اصلی و تعیین کننده در یک نبرد، سلاح و نفرات است یا معنویت و اعتقاد، با توجه به آنچه در طول نبردهای پیامبر شاهد بودیم هم چون جنگ بدر که پیامبر با 313 سرباز و تنها 6 شمشیر در برابر یک لشکر ایستاد و پیروز شد، سلاح و نفرات بدون اعتقاد و معنویت، سبب پیروزی نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه تصریح کرد: روحانیان و طلاب بار معنوی جبهه را به دوش داشتند و این نقش مهمتر و اصلی ترین نقش در جبهه حتی بیشتر از تجهیزات و نفرات بود و حتی حضور فیزیکی روحانیان در جبهه نشان از حقانیت و شجاعت چند برابر در روحیه سربازان می شد.

وی ارزش ها و اعتقادات دینی را عامل اصلی پیروزی در میدان نبرد برشمرد و بیان داشت: اگر در تاریخ ایران قبل از انقلاب و جنگ هایی که به ایران تحمیل شد، دقت کنیم در می یابیم که عامل تجزیه ایران و شکست در برابر دشمنان نبود مسائل اخلاقی در میدان های نبرد بود و این هنر امام بود که نگذاشت گناه به میدان جنگ 8 ساله ایران بیاید.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: این هنر امام بود که معنویت را در جنگ وارد کرد و بیشترین نقش را در این امر روحانیان به عهده داشتند و ارزش های دین در هر میدان نبردی حرف اول را می زند و فرماندهی و سلاح درجه های چندم جنگ است.

وی به برخی از آموزه های دینی تأثیرگذار در میدان نبرد اشاره کرد و افزود: آموزه های اعتقادی، اخلاقی و احکام مهمترین عامل در میدان نبرد است و همین اعتقادات است که پیامبر در نبرد بدر 17 بار به شدت زخمی می شوند ولی سه خلیفه در 71 جنگ شرکت کردند و در هیچ جنگی شمشمیر به دست نگرفتند و یا در جنگ حنین که با وجود 9 هزار سرباز، به خاطر عجب سربازان اسلام شکست می خورند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی اعتقادات و باورهای دینی را سبب شجاعت و حقانیت در جبهه ها دانست و ادامه داد: نخستین اصل در میدان نبرد، استواری اعتقادات است و اگر پایه های اعتقادی و اخلاقی نیروها بالا نباشد، عواملی مانند عجب یا ترس سبب شکست در میدان خواهد شد.     

وی امنیت را اصلی ترین اثر اعتقادات و باورهای دینی بیان کرد و افزود: امنیت اصلی ترین و مهمترین مسأله هر کشور و نظامی است و آنچه در دین مبین اسلام به عنوان اعتقادات و اخلاقیات بیان می شود، همه در پرتو رسیدن به امنیت دنیا و آخرت است و تمام احکام، اگر دین می گوید غیبت نکنید، به خاطر حفظ امنیت فرد است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: حتی کشورهای غربی نیز بیشترین هزینه را برای باروری اعتقادات سربازان خود به کار می برند همانند اسرائیل که ذهن سربازان خود را علیه فلسطین تحریک می کند و حتی جهان به این باور رسیده است که اگر اعتقادات و باورهای نیروها تقویت شود، به پیروزی خواهند رسید.

وی در پایان با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و با تجلیل از علمای نجف آباد گفت: روحانیت به ویژه روحانیان این شهرستان در دوران دفاع مقدس به خوبی امتحان خود را پس دادند و سمبل و ارزش این شهر به همین علمایی است که بر تاریخ تشیع پرتوافکنی می کنند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمدجواد نورمحمدی، مدیر حوزه علمیه الحجه بیان داشت: آمار بالای شهدای این شهر از شاخصه های اصلی این شهر است به ویژه آمار شهدای روحانی و طلبه این شهر که به نسبت درصد دیگر حوزه های کشور، می توان گفت این حوزه شهیدپرورترین حوزه علمیه کشور است.

وی در ادامه افزود: این حوزه که در دوران دفاع مقدس تنها حوزه علمیه نجف آباد بود، 300 طلبه داشت که از این تعداد طلبه حدود 90 درصد آنها در جبهه حضور داشتند و از این تعداد 110 نفر به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام نورمحمدی در ادامه گفت: این جلسات و مراسمات و هم اندیشی ها سبب ایجاد عزم جازم در دفاع از دیگر میدان های این دوران خواهد شد که امروز اصلی ترین میدان، دفاع از کیان فرهنگی اسلام است./201/1306/ب1

ارسال نظرات