۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۸۲۶۰۳
آیت الله مهدوی:

بهترین استغفار، ذکر یونسیه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین ذکر استغفار، ذکر یونسیه است؛ حضرت یونس(ع) سه ترک اولی انجام دادند و خداوند ایشان را در شکم ماهی گرفتار کرد ولی بعد از جاری شدن این ذکر کارگشا، حضرت یونس(ع) از شکم ماهی نجات یافتند.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: استغفار باطن سیاه را نورانی می کند.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به عصمت افزود: یکی از مسائلی که سبب تحصیل عصمت برای انسان می شود، استغفار کردن است؛ انسان باید از اعمال آینده اش مواظبت کند و برای پاک کردن گناه گذشته اش زبان به استغفار بگشاید.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: پیامبر(ص) در جمعی حاضر بودند و فرمودند خداوند متعال همه گناهکاران را می بخشد مگر آن کسی که خودش نخواهد بخشیده شود، یکی از اصحاب عرضه داشت، مگر کسی هست که دوست دارد گناهانش بخشیده نشود، پیامبر(ص) فرمودند، آری کسی که استغفار نمی کند، نمی خواهد خداوند گناهانش را بیامرزد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند خودش استغفار کردن را به انسان آموزش داده است، پس اگر کسی از ته دل استغفار کند نباید به بخشش خداوند شک کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان روایتی که از استغفار به عنوان اَنجَحُ الشَّفیع یاد می کند، ابراز کرد: مؤثرترین و بهترین چیزی که می تواند از انسان گناهکار دستگیری کند و چهره سیاه باطن او را به چهره ای نورانی تبدیل کند، استغفار است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اصفهان افزود: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، وقتی همّ و غم انسان زیاد می شود باید زیاد استغفار کند؛ استغفار دل را از غصه ها پاک می کند، دلیل این مسأله این است که انسان معمولاً گرفتاری هایش را به خداوند نسبت می دهد و وقتی استغفار می کند، خداوند هم و غمش را برطرف می کند.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان این که خداوند نسبت به بندگانش رحمان و رحیم است، تشریح کرد: خداوند هرگز اراده ندارد که بنده اش در سختی و گرفتی باشد و هیچ گاه آرزو ندارد غم و غصه به دل انسان باشد؛ خداوند در آیه «یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر» می فرماید دلیل واجب کردن برخی عبادات برای به کمال رساندن انسان بوده است.

وی با بیان این که پدر و مادر هرگز اراده شر رساندن به فرزندانشان را ندارند، تبیین کرد: گاهی پدر و مادر با اشتباهاتشان سبب شر رساندن به فرزندانشان هستند ولی هیچ گاه اراده شر رساندن به فرزندانشان را ندارند؛ خداوند منزه از خطا و اشتباه است به همین سبب نه اراده شر رساندن دارد و نه به کسی شر می رساند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: بهترین ذکر استغفار، ذکر لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ است؛ حضرت یونس(ع) سه ترک اولی انجام دادند و خداوند ایشان را در شکم ماهی گرفتار کرد ولی به سبب جاری شدن ذکر استغفار بر زبانشان ایشان را از شکم ماهی نجات داد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اولین ترک اولی که از حضرت یونس(ع) سر زد، ترک کردن قومشان بود، دومین ترک اولی عصبانیت ایشان در موقع ترک کردن قومشان بود و سومین ترک اولی گمان بد ایشان بود که فکر می کردند وقتی از شهر خارج شوند، از عذاب الهی در امان می مانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اولین ترک اولی که از حضرت یونس(ع) سر زد زمان دار بود ولی دومین و سومین ترک اولی ایشان مقید به زمان خاصی نبود، به همین سبب خداوند در آیه ای دیگر از قرآن می فرماید «اگر حضرت یونس(ع) گرفتار شدنش در شکم ماهی را به سبب اشتباه خودش نمی دانست تا روز قیامت او را در شکم ماهی نگه می داشتیم»؛ در نظر گرفتن این عذاب طولانی به سبب این بود که دو ترک اولیِ سر زده از حضرت یونس(ع) مقید به زمان نبود.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: بسیاری از گرفتاری ها نتیجه اشتباهات خودِ انسان است، به همین سبب اگر انسان به اشتباهاتش در برابر خداوند اقرار کند، گرفتاری ها از او برداشته می شود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تفسیر عبارت «سُبحانَکَ»، ابراز کرد: این عبارت پاسخ به توهمی است که شیطان در ذهن انسان می اندازد؛ توهمی که از جانب شیطان در ذهن انسان می افتد، نسبت دادن مشکلات و گرفتاری ها به خداوند است و ما با بیان عبارت «سُبحانَکَ»، این اتهام را از خداوند برمی داریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح عبارت«کُنتُ» افزود: حضرت یونس(ع) به سبب دو ترک اولی که مقید به زمان نبود خودشان را دائماً در ظلم می دانستند.

وی با بیان این که اخلاقیات جزء شخصیت انسان است و مقید به زمان نیست، تشریح کرد: کسی که صفت بداخلاقی در وجودش ریشه دوانده است وقتی شرایط غضب برایش ایجاد شد، عصبانی می شود و داد و بیداد راه می اندازد، به همین دلیل خداوند برای او عذاب ابدی در نظر می گیرد.

آیت الله مهدوی با بیان این که اعتقادات غلط نیز غذاب دائمی دارد، گفت: اگر کسی عقیده خلافی داشته باشد، چون اعتقادات مقید به زمان نیست، به عذاب ابدی گرفتار می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات