۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۸۲۶۵۷
آیت الله مظاهری:

شکیبایی حضرت موسی بنی اسرائیل را از سلطه فرعونیان نجات داد

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: قوم بنی اسرائیل در بهانه گرفتن های بی مورد سرآمد همه اقوام بود اما حضرت موسی با صبر و شکیبایی فراوان این قوم را از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بسیار پیشرفت دادند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: یهودیان به سبب انتسابشان به حضرت یعقوب(ع) بنی اسرائیل نام گرفته اند.

وی با مروری بر مبحث روزهای گذشته افزود: مبحث حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) به پایان رسید و ما فقط توانستیم ترجمه ای مختصر از آیات مربوط به خلقت اولیه انسان خدمت شما ارائه دهیم؛ از خداوند می خواهم ظهور مفسر حقیقی قرآن هر چه زودتر فرا برسد تا ایشان آیات متشابه قرآن را برایمان تفسیر کنند.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه چهلم سوره بقره که می فرماید «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ»، اظهار کرد: یکی از نام های حضرت یعقوب(ع)، اسرائیل به معنای عبد الله بوده است و یهودیان به سبب انتسابشان به حضرت یعقوب(ع) ملقب به بنی اسرائیل شده اند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در سوره بقره نزدیک 100 آیه در رابطه به زندگی سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی قوم بنی اسرائیل بیان شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین مسأله ای که باید راجع به قوم بنی اسرائیل بیان شود محکوم بودن این قوم تحت حکومت فرعون و فرعونیان بوده است، محکومیتی که ذلت های فراوان برایشان داشته است و قرآن در این رابطه می فرماید «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ»؛ فرعون فرزندان پسری که از قوم بنی اسرائیل متولد می شدند را سر می برید و دخترانشان را به کنیزی اختیار می کرد.

وی با توجه به تفاسیر مفسران در رابطه با آیه چهارم سوره قصص اظهار کرد: مفسران در رابطه با آیه ای که تلاوت کردم می گویند، فرعونیان بلافاصله بعد از این که فرزند پسری از قوم بنی اسرائیل متولد می شد، جلوی مادرش سرش را از تنش جدا می کردند و دختران را به کلفتی برای خودشان می بردند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان تفسیری جدید اذعان کرد: می توان این آیه را این گونه تفسیر کرد و گفت، حکومت فرعون به گونه ای بود که غیرت را از مردان برده بود و عفت و حیا را از زنان گرفته بود، تا جایی که زنان به راحتی با مردان معاشرت داشتند و بدترین نوع فساد بر جامعه حاکم شده بود؛ جامعه ای که فساد جنسی بر آن حاکم باشد زندگی افرادش از هر حیوانی پست تر و ذلت بار تر است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: رایج شدن زندگی فساد انگیز در میان قوم بنی اسرائیل در زمان حکومت فرعونیان، از فسادهای درباری نیز حکایت دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: با مبعوث شدن حضرت موسی(ع) به رسالت و از بین رفتن فرعونیان، قوم بنی اسرائیل از تمام نکبت ها نجات پیدا کرد؛ قوم بنی اسرائیل در بهانه گرفتن های بی مورد سرآمد همه اقوام بوده است ولی حضرت موسی(ع) با صبر و شکیبایی فراوان این قوم را از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی پیشرفت دادند، به همین سبب خداوند در این آیه خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، شما در برابر فرعونیان به شدت ذلیل بودید ولی الآن با وجود حضرت موسی(ع) عزیز شدید پس به شکرانه این نعمت بزرگ، در برابر خداوند تسلیم باشید.

وی با استناد به منقولات تاریخی اذعان کرد: یهودیان قبل از بعثت پیامبر اسلام به حجاز آمدند و گفتند ما در تورات از آمدن پیامبر آخرالزمان در این سرزمین با خبر شده ایم و می خواهیم در این جا بمانیم و وقتی ایشان آمدند، به دینشان گرایش پیدا کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: یهودیان از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به نسبت مردم حجاز از تراز بسیار بالاتری برخوردار بودند؛ شرایط به گونه ای پیش رفت که اقتصاد و سیاست حجاز به دست یهودیان افتاد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: یک تفسیر دیگر آیه چهلم سوره بقره این است که خداوند خطاب به یهودیان زمان پیامبر(ص) می فرماید، شما که پیامبر آخرالزمان را می شناسید، این نعمت خدادادی را از دست ندهید و او را یاری کنید.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به کارشکنی های یهودیان در صدر اسلام خاطرنشان کرد: یهودیان توصیه قرآن مبنی بر حمایت از پیامبر(ص) را نشنیده گرفتند و به طور جدی در برابر اسلام ایستادند، به همین سبب به نابودی و زوال کشیده شدند تا جایی که وقتی پیامبر(ص) به مکه آمدند یک یهودی قدرتمند در حجاز وجود نداشت./202/867/ب1

ارسال نظرات