۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۸۴۵۶۱
مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا:

بعد فلسفی علوم انسانی و نقش فلسفه در جهت گیری علوم انسانی حائز اهمیت است

مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)با طرح این پرسش ها که منظور از تحول در علوم انسانی چیست،آیا علوم رفتاری و اجتماعی در گزاره تحول علوم انسانی قرار می گیرد، گفت: در این بخش بعد فلسفی علوم انسانی و نقش فلسفه در جهت گیری علوم انسانی حائز اهمیت است.
علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، نشست«مرجعیت علمی با محوریت ماهیت شناسی علوم انسانی» با حضورسید سعید موسوی، معاون گروه فلسفه دانشگاه باقر العلوم و جمعی از مدرسان دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) عصر امروز 11 اسفند در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

سعیدی، رییس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این نشست با بیان اینکه بحث اصلی که مطرح می شود این است که دانشگاه اسلامی چیست، گفت: عده ای به اسم طب اسلامی فعالیت های وسیع و گسترده ای در این زمینه انجام می دهند.

وی با بیان اینکه چه تعریفی برای علوم اسلامی وجود دارد که حسابداری و پزشکی جزو علوم غیر انسانی به حساب می آید؟ محتوای کدام رشته ها می تواند علوم انسانی باشد؟ حسابداری و فیزیک اسلامی به چه معنا است، تصریح کرد: باید مشخص شود که وقتی می خواهیم دانشگاه را اسلامی می کنیم منظور ظواهر است یا مسایل محتوایی.

شعرباف، معاون دانشگاه امام رضا(ع) در ادامه گفت: در حوزه دانشگاه اسلامی و مفهوم دانشگاهی آن در 15 سال اخیر فعالیت های مفصل نظری انجام شده است.

فضای باز نظری وجود دارد که ماهیت علم و دانش اسلامی پذیر هست یانه

وی با بیان اینکه در عین حال این پرسش مطرح می شود که آیا می توان به دانشگاه کلمه اسلامی را داد، اظهار کرد: در واقع لفظ دانشگاه اسلامی شروع دعوای ما است چرا که فضای باز نظری وجود دارد که ماهیت علم و دانش اسلامی پذیر هست یانه.

مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: توجه به فلسفه علم به معنای متداول که با اعتباریات سرو کار دارد می تواند در کاربردی و کارآمدی پاسخ به این پرسش ها موثر واقع شود.

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا می توان تعبیر علم دینی را به کاربرد، اظهارکرد: بهترین معیار شاخص همین تعابیر رهبری در حوزه دانشگاه اسلامی است و در این عرصه باید به ابزارها، محتوا و گرایش ها توجه کرد.

معاون دانشگاه امام رضا(ع) با تأکید بر این مطلب که ابزارها در دانشگاه اسلامی مهم است، اظهار کرد: نگاه های بین رشته ای و توانمندیها باید در دانشگاههای اسلامی لحاظ شود تا بتوانیم خودمان یک گفتمان جدید ایجاد کنیم.

تا زمانی که عالم مسلمان نداشته باشیم نمی توانیم به تحول علوم انسانی برسیم

غیور، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) درادامه این نشست به رویکردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی پرداخت و گفت: تا زمانی که عالم مسلمان نداشته باشیم نمی توانیم به تحول علوم انسانی برسیم وبایستی اندیشمندانی را تربیت کنیم که اعتقاد به این امر داشته باشند.

وی درادامه با طرح این پرسش ها که منظور از تحول در علوم انسانی چیست،آیا علوم رفتاری و اجتماعی در گزاره تحول علوم انسانی قرار می گیرد، افزود: در این بخش بعد فلسفی علوم انسانی و نقش فلسفه در جهت گیری علوم انسانی حائز اهمیت است./934/202/ب1

 

ارسال نظرات