۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۸۵۲۶۳
آیت الله مجتهد شبستری:

روایات نافی از جهاد علیه طاغوت برای زمانی است که شرایط فراهم نباشد

امام جمعه تبریز با بیان این که روایات نافی از جهاد علیه طاغوت برای زمانی است که شرایط فراهم نباشد، گفت: با نبود شرایط، جهاد فرهنگی مقدم است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با اشاره به روایات دسته سوم که از قیام نفی می کند، اظهار داشت: حضرت علی(ع) می فرماید که اگر شخصی نیت اصلاح جامعه را داشته باشد، نیت او به منزله کشیدن شمشیر بر علیه طاغوت است و هر چیزی زمانی دارد.

وی با بیان اینکه روایاتدسته سوم خروج بر طاغوت را لازم نمی دانند، ادامه داد: برخی این استفاده را کرده اند که باید در خانه نشست و عبادت خدا کرد و کار را به زمان آن موکول کرد، اما انقلاب ایران 16 سال طول کشیده تا پخته شد و زمینه قیام عمومی فراهم شد و انقلاب به نتیجه رسید.

امام جمعه تبریز با اشاره به روایات دسته چهارم  که به جهاد علیه طاغوت دعوت می کند، ابراز داشت:  «لا زال أنا و شیعتی بخیر ما خرج الخارجی من آل محمد ولوددت أن الخارجی من آل محمد خرج وعلی نفقه عیاله» این روایت از امام صادق دعوت و تشویق خروج بر طاغوت دارد.

وی با اشاره به روایتی در که منطبق با قیام امام راحل است «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ»، ابراز داشت: این روایت نیز دلالتی بر این امر دارد، همچنین قیام زید و مختار و دیگران که مورد تأکید ائمه بود نشان از صحت قیام بر علیه طاغوت است، قیام حضرت اباعبدالله نیز از این سنخ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری جمع میان چهار دسته روایت در این زمینه، ابراز داشت: این دسته روایات قابل است، دسته نخست برای زمانی است که شرایط محیا نیست مانند امام صادق و باقر(ع) که کار فرهنگی را مقدم بر جهاد نظامی کردند، در زمان سید الشهدا شرایط به گونه ای بود که قیام کردند.

وی افزود: ائمه نیز قیام برخی ها مانند مختار را که با رحمت فرستادن به او این قیام را تأیید کردند نشان از صحت اصل جهاد بر طاغوت است، بنابراین در شرایطی که زمینه محیا باشد قیام و جهاد مقدم است، اما اگر شرایط محیا نبود نیاز به مبارزه غیرعلنی و زمینه سازی فرهنگی است.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به مسأله تقیه، خاطرنشان کرد: تقیه جای خود را دارد و این طور نیست که کار صلحا تقیه باشد، برخی احکام طبیعتش و ماهیتش ضرری است، بنابراین موضوع برخی احکام که ضرری است احکام لا ضرر و لاضرار بر آن صادق نیست و تخصصاً خارج است./854/202/ب2

ارسال نظرات