۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۸۵۳۱۶
رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران:

نظام مند کردن متناسب با هویت تاریخی و ذاتی حوزه باشد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد گفت: نظام مند کردن نباید حوزه را از هویت اصلی خود دور کرده و نظم مورد نظر باید متناسب با هویت تاریخی و ذاتی حوزه برقرار شود.
علی اکبر رشاد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ضرورت نظام‌مندسازی جذب طلاب، گفت: حوزه علمیه یک سازمان و نهاد است، نهاد بدون نظام و نظم بی‌معنا است، زمانی که یک تشکیلاتی شکل می‌گیرد خودبه‌خود به نظم و نظام مشخصی اشاره دارد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه در طول تاریخ نظم مخصوص به خود را داشته است، عنوان کرد: امروز حوزه در شرف یک تطور و تحولی است که گاهی در جهت فاصله گرفتن از هویت اصلی خود حرکت می‌کند که ما از این نظر نگران هستیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همکاران ما در شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران و مدیر حوزه های علمیه برنامه‌های خوبی را تدارک می‌بینند که نظم جدیدی را در حوزه برقرار کنند، ان‌شاءالله سعی خواهند کرد این نظم جدید حوزه را از هویت اصلی خود دور نکرده و نظم موردنظر متناسب با هویت تاریخی و ذاتی حوزه برقرار شود.

رییس حوزه علمیه امام رضا بیان داشت: آیت‌الله اعرافی طرح‌ها، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خوبی را طراحی کرده که در نشست اخیر هم‌اندیشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور ما این طرح را مشاهده کردیم این طرح فهرست بلند بالایی از برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های جدید در جهت تحول، ارتقا و نظم‌بخشی به حوزه‌های علمیه طراحی‌شده که سبب دلگرمی و امیدواری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کیفیت آموزش، پژوهش و تهذیب، در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه فقط به معنای مدارس منهای مراکز پژوهشی و تحقیقاتی که در حاشیه مدارس تأسیس شدند متأسفانه به لحاظ پژوهشی چندان موفق نیستند.

وی افزود: اگر پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حوزوی در حاشیه تشکیلات حوزه را به‌حساب حوزه بگذاریم دوره فعلی زمان اوج شکوفایی حوزه در امر پژوهش و تحقیق محسوب می‌شود اما نسبت به آینده و نیاز حقیقی آن اوضاع رضایت‌بخش نیست.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: ما تا زمانی که پژوهش را در متن آموزش تعبیه نکرده و آموزش را به شیوه پژوهش اجرا نکنیم معضل پژوهش، توسعه و ترقی آن در حوزه علمیه حل نخواهد شد.

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد ادامه داد: امروز شیوه‌های آموزشی ما چندان موفق نیست چراکه بیشتر در روش‌های خطیب و مستمع خلاصه‌ شده و این روش غلط است، باید حوزه‌های علمیه به روش‌های پژوهشی روی آورند در این صورت مشکل آموزش و سنجش پیشرفت تحصیل حل خواهد شد و تربیت پژوهشگر در حوزه رونق خواهد گرفت./302/807/ب1

ارسال نظرات