۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۳۸۲
فیض:

منشور حقوق شهروندی با رویکرد دینی اجرایی می شود

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر حقوق شهروندی با مقوله دین و توحید گره بخورد به خوبی در جامعه اجرایی می شود، گفت: منشور حقوق شهروندی وظیفه تک تک افراد جامعه است و نباید به مطالبات ملت از دولت تبدیل شود.
فیض

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در همایش و جشنواره محیط زیست در منشور حقوق شهروندی با اشاره به اهمیت منشور حقوق شهروندی اظهار داشت: بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی حقوق شهروندی مصوب شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با هدف احقاق حق شکل گرفت، خاطرنشان کرد: پس از گذشت 28 سال از پیروزی انقلاب چرا باید اکنون که حقوق شهروندی را ابلاغ می کنیم و دیر هم شده است جالب است که برخی در برابر ابلاغ حقوق شهروندی مقاومت می کنند.

فیض با بیان اینکه برخی پس از ابلاغ منشور حقوق شهروندی در برابر ترویج و فراگیر شدن آن مقاومت می کنند، تصریح کرد: کسی که در برابر ترویج منشور حقوق شهروندی مقاومت می کند قصد دارد از طریق جهل مردم سوءاستفاده کند و دغدغه مردم را ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم حقوق را به چند دسته تقسیم کنیم، اظهار داشت: رایج ترین تقسیم برای حقوق حق الله، حق الناس و حق النفس است همان چیزی که دین ما به ما آموخته است و اگر به این بخش در حقوق شهروندی توجه کنیم می توانیم حقوق شهروندی را به درستی اجرا کنیم.

فیض با بیان اینکه باید بدانیم همه حق هایی که بر گردن ما است حق الله است، خاطرنشان کرد: حق الله شعب مختلف پیدا می کند که حق الناس و حق النفس از شعب آن محسوب می شود و حق طبیعت نیز از دل حق الله بیرون می آید و در حقیقت همه اینها انتظار خدا از ما است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حفظ محیط زیست انتظاری است که خدا از انسان دارد و حقی است بر گردن ما، خاطرنشان کرد: این نوع نگاه باید در آموزش جاری و ساری باشد.

وی با بیان اینکه حقی که خدا بر گردن ما دارد در موضوعات مختلف تقسیم می شود و حق الله مبدا حق است، تصریح کرد: باید در شرایطی که به دانش آموزان دینداریم می آموزیم به او بیاموزی که حفاظت از محیط زیست نیز جزو دین محسوب می شود.

فیض با بیان اینکه باید بدانیم دین اسلام وسعت نظر دارد و این رویکرد باید از طریق آموزشی به جامعه منتقل شود، تاکید کرد: آموزش وپرورش در این حوزه نقش کلیدی دارد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مقوله های مختلف با موضوع توحید گره بخورد اولویت پیدا می کند، تاکید کرد: اگر نگاه توحیدی را بپذیریم و نگاه توحیدی را در حقوق شهروندی مدنظر قرار دهیم و در جامعه آموزش دهیم می توانیم موضوع محیط زیست را در جامعه نهادینه کنیم.

فیض با بیان اینکه اگر حقوق شهروندی با مقوله دین و توحید گره بخورد به خوبی در جامعه اجرایی می شود، تصریح کرد: رعایت حقوق شهروندی وظیفه تک تک مردم است و آموزش وپرورش باید این نوع نگاه توحیدی به منشور حقوق شهروندی به ویژه در بخش محیط زیست را ترویج کند.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی نباید به مطالبات ملت از دولت تبدیل شود، تصریح کرد: رعایت حق شهروندی وظیفه همه مردم است و در این زمینه نباید بین دولت و مردم تفکیک قایل شویم چرا که این تفکیک بسیار مضر و خطرناک است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: تفکیک بین دولت و ملت در حقوق شهروندی تفکیک بسیار خطرناکی است و می تواند به حربه ای علیه دولت تبدیل شود و به ابزاری برای تخریب دولت تبدیل شود.

فیض با بیان اینکه اگر بتوانیم در بحث حقوق محیط زیست تربیت درست داشته باشیم می توانیم نسلی عاری از خشونت تربیت کنیم، تصریح کرد: یکی از راه های کاهش خشونت و گسترش آرامش توجه به حقوق محیط زیست است.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم نسلی داشته باشیم عاری از خشونت می توانیم با استفاده از آموزه های محیط زیست و ایجاد حساسیت برای حفاظت از محیط زیست نسلی با روح لطیف تربیت کنیم چرا که نسلی که راضی نباشد آزارش حتی به یک درخت برسد قطعا انسان مهربان و رئوفی در مواجهه با همنوع خواهد بود./1325//102/خ

ارسال نظرات