۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۸۵۸۸۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

قرآن کامل‌ترین راهنمای بشریت به سمت تعالی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه قرآن سفره‌ای الهی است که کلیات و راهنمایی‌های تمام نیازهای بشری را در خود دارد، گفت: درواقع قرآن کامل‌ترین راهنمای بشریت به سمت تعالی است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در جلسه تفسیر قرآن، با اشاره به آیه «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ» اظهار کرد: قرآن سفره الهی گسترده‌ای بوده و دستور داده شده تا جایی که می‌توانید از این سفره استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بنابراین مائده آسمانی گسترده شده و هر کس به اندازه ظرفیت خود از این مائده بهره می‌برد، ادامه داد: محتوای این سفره متنوع بوده و کلیات و راهنمایی‌های مربوط به آنچه بشر به آن احتیاج دارد در قرآن آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه همه در کنار سفره قرآن مساوی نیستند، اضافه کرد: عده‌ای بی‌بهره‌اند و با این سفره قهر کرده‌اند که کافرند، عده‌ای نمک می‌خورند و نمکدان می‌شکنند که منافق‌اند و گروه سوم که غذا می‌خورند و شکر خدا هم می‌کنند مؤمن هستند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مباحثی از تفسیر که در سطح خارج می‌توان مطرح کرد، بحث تحریف قرآن است که آیا در قران تحریفی صورت گرفته یا نه؛ ازاین‌ رو موضوع تحریف قرآن و به‌صورت اثباتی مصونیت قرآن از تحریف مسأله‌ای مهم و کلیدی است.

وی ادامه داد: مدعای بحث این است که قرآن مصون از تحریف بوده و هیچ تحریفی در قرآن رخ نداده که این باور ما است و برای اینکه بتوانیم آن را اثبات کنیم از ادله عقلیه، نقلیه و خود قرآن استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به معنای لغوی تحریف، افزود: تحریف از ماده حرف می‌آید و می‌گویند: «حرف الشیء طرفه»؛ حرف هر شی‌ء کناره آن است و وقتی تحریف می‌گوییم معنای انفعالی به خود می‌گیرد؛ درنتیجه تحریف یعنی برکنار کردن، به کنار کشاندن، کنار زدن و به حاشیه راندن یک چیز است.

وی اضافه کرد: وقتی یک مورد از جایگاه خود کنار رفت، این یک دگرگونی و تغییر است؛ لذا تحریف به معنای دگرگونی بوده و تحریف کلام یعنی دگرگون ساختن و منحرف کردن از آنچه منظور متکلم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه تحریف چند صورت دارد، ادامه داد: تحریف گاهی لفظی است؛ یعنی لفظی را تغییر می‌دهیم و آن را جابه‌جا و تحریف می‌کنیم؛ اما گاهی به لفظ کاری نداریم معنا را تغییر می‌دهیم و در معنا دست می‌بریم و یک معنای دیگر را منظور می‌کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی تحریف شخصیت بوده و یک شخصیت را در تاریخ تحریف می‌کنیم و گاهی خود تاریخ را تحریف می‌کنیم که این‌ها انواع تحریف هستند؛ اما مشهورترین تحریف‌ها، تحریف لفظی و معنوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه تحریف لفظی به سه صورت انجام می‌شود، افزود: گاهی عبارت و کلمه‌ای را به جمله فزونی می‌دهیم مثلاً در قرآن اگر یک حرف زیاد شود تحریف لفظی خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی تحریف از لحاظ کاستی روی می‌دهد مثلاً از یک جمله کلمه‌ای را برمی‌دارند؛ پس گاهی یک چیز کم می‌شود و گاهی یک چیز زیاد می‌شود و قسم سوم تحریف هم مربوط به کم یا زیاد کردن نیست بلکه جابجایی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: تحریف محتوایی هم مشخص است؛ یعنی ما چیزی که مراد و مقصود متکلم است را به چیزی که خلاف مراد او است، برگردانیم که در این زمینه مثال‌های فراوانی وجود دارد؛ ازجمله تحریف عاشورا که شهید مطهری در این زمینه به‌صورت مفصل سخن گفته است./9314/202/ب1

ارسال نظرات