۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۹۰۵۷۲
یادداشت؛

وابستگی جوانان به دنیای مجازی

علت اتلاف بیش از حد زمان با فضای مجازی به سبب فراگیری و در دسترس بودن آن است و این خود بهترین دلیل برای وابسته شدن است.
فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد فروهر کارشناس مسائل فضای مجازی در یادداشتی به بررسی آسیب‌های فردی این فضا پرداخته است که در زیر تقدیم خوانندگان می‌شود.

فضای مجازی بدون شک در آسیب‌هایی در زندگی فردی و اجتماعی بوجود آورده است که این آسیب‌ها تقریبا در همه‌ جای دنیا مشترک بوده و هرجایی به اقتضای فرهنگ خود راهکارهایی برای مدیریت آن اتخاذ کرده اند.

در این یادداشت به گوشه ای از آسیب‌های فردی موجود اشاره می‌شود:

آسیب های فردی

افراد در تعامل با فضای مجازی به صرت فردی آسیب می‌بینند که نوع این آسیب‌ها حیطه فردی زندگی را در بر می‌گیرد، به عنوان نمونه یکی از این آْیب‌ها اتلاف وقت است.

ساعت‌ها وقت و عمر بیهوده در فضای مجازی و غیره تلف می‌شود و از بین می‌رود؛ تماس‌های تلفنی، فرستادن پیام، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، دیدن کلیپ و عکس و غیره هر روزه ساعات زیادی را به خود مشغول کرده است، اما سؤال اساسی این است که این ساعات عمر ارزشی ندارند که به این راحتی از بین بره و تلف می شوند؟

در قرآن آنچه را که سبب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است چراکه سبب نابودی عالی ترین سرمایه زندگی و آفت زیست سالم می‌شود، خداوند در تعریف انسان با ایمان می‌فرماید: «والذین هم عن‌ اللغو معرضون؛ مؤمنان از کارهای بیهوده روی‌گردان هستند.»

نیز در چندین آیه، خسارت و آه و افسوس آنان را که به وقت اهمیت ندادند، در قیامت متذکر شده و در یک جا می‌فرماید: «و خسر هنا لک المبطلون؛ در قیامت اهل باطل و اتلاف گران وقت، زیان خواهند دید.»

و در مورد دیگر می‌فرماید: «إن تقول نفس یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله؛ باید ترسید از آن روزی(قیامت) که انسان بیهوده‌گرا بگوید افسوس بر من از افراط کاری و کوتاهی‌هایی که در راه اطاعت خدا نمودم.»

تا آنجا که با ناله و فریاد می‌گویند به دنیا بازگردیم و از وقت استفاده کنیم ولی به آنها گفتته می‌شود، ما عمر وسیعی در اختیار شما گذاشتیم، چرا استفاده نکردید؟

وقت یعنی فرصت‌ها، ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها و سال‌ها بلکه دقیقه‌ها و ثانیه‌ها و لحظه‌ها، بهره‌گیری از وقت بزرگترین توفیقی است که نصیب بشر می‌شود و او می تواند در پرتو آن به اهداف عالیه برسد و به پیروزی در همه ابعاد دست یابد، وقت آن گوهر ناب و گران سنجی است که ارزش هیچ‌چیز را نمی توان با آن مقایسه کرد.

این که می ‌گویند وقت طلاست، تعریف صحیحی نیست چراکه:

وقت گذشته را نتوانی خرید باز                  مفروش خیره کاین گهر پاک بی‌بهاست

از طرفی طلای از دست رفته قابل خرید و بازیافت است، اما گوهر زمان به هیچ عنوان قابل خرید و بازیافت نیست و هرلحظه از عمر آدمی مانند دان‌های ساعت شنی هستند که هرگز به بالا بر نمی‌گردند.

سعدی چیزی را برای سنجش ارزش وقت نیافته جز «شب قدر» که مطابق قرآن بهتر از هزار ماه است آنجا که گوید:

قضا روزگاری زمن در ربود                      که هر روزش از پی شب قدر بود

مکن عمر ضایع به افسوس و حیف            که فرصت عزیز است و الوقت ضیف

بهترین سعادت این است که به ارزش زمان واقف شویم و آن را محترم بشماریم که در روز قیامت، قدم از قدم بر نمی‌داریم مگر اینکه از جوانیمان که در چه راهی صرف شد سؤال می کنند، از عمرمان که چگونه سپری شد سؤال می کنند.

علت اتلاف بیش از حد زمان با فضای مجازی اولاً بخاطر فراگیری و در دسترس بودن آن است و این خود بهترین دلیل برای وابسته شدن است و از جهت دیگر جذابیت های روز افزونی که به این گوشی‌ها اضافه می‌شودسبب کشیده شدن افراد به سمت این وسیله و گذران وقت خود هستند به طوری که آخرین چیزی موقع خواب شب با آن خداحافظی می‌کنند گوشی موبایل است و هنگام بیدار شدن از خواب صبح هم گوشی موبایل اولین چیزی است که با آن ارتباط می‌گیرند./841/ت302/س

ارسال نظرات