۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۹۱۳۹۸
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

علم و تقوا در حوزه باید همسو با هم تقویت شود

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که علم و تقوا در حوزه باید همسو با هم تقویت شود، گفت: اگر علم و تقوا با یکدیگر همراه باشند عامل رستگاری و سعادت حقیقی است.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار مدیر، اساتید و جمعی از طلاب حوزه علمیه خواهران نکا با گرامیداشت ایام الله رجب و به ویژه مراسم پر فیض و معنویت اعتکاف، گفت: درک روزها و شب های با عظمت رجب یک توفیق بزرگ الهی است که نصیب ما شده است.

وی با بیان این که در هر لحظه از عمرمان باید شکرگزار نعمت های الهی باشیم، افزود: امام جواد(ع) فرمودند تا زمانی که مردم شکرشان  را ادامه دهند، نعمت های خداوند رو به فزونی است و قطع نمی شود، زمانی قطع می شود که مردم شکر خودشان را قطع کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران ایمان و ولایت را مهم ترین نعمت الهی دانست و خاطرنشان کرد: همه ما باید خداوند متعال را به دلیل دادن این دو نعمت ارزشمند شکرگزار باشیم.

حجت الاسلام محمدی لائینی در ادامه سخنان خود با بیان این که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند، گفت: با یک برنامه ریزی مناسب می توان از این ظرفیت و پتانسیل بسیار بالا در جهت رشد و بالندگی جامعه بهره گرفت.

وی با اشاره به نقش مدارس علمیه در عرصه دفاع از دین و ارزش های اسلامی همواره پیشگام بوده اند، افزود: امروز نیز حوزه های علمیه خواهران و برادران رسالت تربیت و پرورش مبلغان و تقویت کنندگان دین در جامعه را عهده دار هستند.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که خواهران طلبه علاقه و استعداد بسیار خوبی برای یادگیری علوم حوزوی دارند، گفت: اگر مدرسه ای از یک رشد و پیشرفت خوبی برخوردار است به دلیل حضور مدیریت، اساتید و تلاش های خود طلاب است.

حجت الاسلام محمدی لائینی خودسازی را یکی از وظایف مهم طلاب در دوران طلبگی دانست و خاطرنشان کرد: یک طلبه باید در دوران تحصیلی خود در حوزه تلاش کند تا با تقویت معنویت خود را از درون بسازد و تقوای الهی را در خود تقویت کند.

وی بر ضرورت بهره گیری مناسب از فرصت های دعا و زیارت از سوی طلاب حوزه تأکید کرد و گفت: قرائت دعا و زیارت نامه ها یکی از راه های تقویت معنویت در طلاب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که علم و تقوا در حوزه باید همسو با هم تقویت شود، گفت: اگر علم و تقوا با یکدیگر همراه باشند عامل رستگاری و سعادت حقیقی است.

وی با اشاره به این که علم موهبت بسیار خود و مقام بالایی است، تصریح کرد: فرشتگان بال های خود را پهن می کنند و اهل علم از روی بال فرشتگان راه می روند و اهل علم که قدر خودش را بداند بسیار ارزش دارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که اهل علم بودن بسیار توفیق و نعمت بزرگی است، خاطرنشان کرد: اما هر چیز ارزشمندی باید برای آن، استقامت وصبر و حوصله، تلاش و کوشش داشت.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به این که در گذشته سنت و روش علما و طلاب، بر تحمل فقر بود، تصریح کرد: در گذشته حوزه ها و مدارس علوم دینی با حداقل ها و کاملاً زاهدانه اداره می شد و یکی از مهم ترین دلایل آن استقلال حوزه و عدم وابستگی به دولت ها بود.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که مدارس و مساجد شیعیان در طول تاریخ کاملاً مردمی و بدون وابستگی به دولت ها اداره می شد، گفت: شیعیان همواره سختی ها را تحمل کرده و شرایط و وضعیت نامناسبی به علم آموزی پرداختند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه امروز وضعیت مدارس علمیه و طلاب ما نسبت به گذشته خیلی بهتره شده است، تصریح کرد: در مقابل این رشد و پیشرفت مناسب حوزه های علمیه انتظار این است طلاب توانمند و مستعدی تحویل جامعه اسلامی داده شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که امروز ظرفیت و فضا برای تحصیل طلاب در سطوح بالا در همه مناطق کشور فراهم است، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده گسترش و فراگیری اماکن حوزوی در سراسر کشور است.

امام جمعه نکا با بیان این که طلاب و روحانیان باید با تحمل برخی مشکلات اقتصادی تنها در مسیر اهداف عالیه انقلاب اسلامی گام بردارند، گفت: طلاب در شرایط امروز رسالت سنگینی در دفاع از انقلاب، نظام و ارزش های دینی عهده دار است.

وی با بیان این که خداوند متعال چیزهای بارزش را به راحتی به انسان نمی دهد، بلکه برای بدست آوردن آن باید تلاش کرد و زحمت کشید، افزود: چیزهای با ارزش را خدا با سختی و زحمت می دهد منتهی باید صبر داشت و تا بتوانند به مقام علم و عالم رسید.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که کسانی که استعداد و فهمشان ضعیف است نباید مأیوس شوند، خاطرنشان کرد: جدیت وعلاقه در کسب علم موجب می شود خداوند متعال دریچه ای را در ذهن های آن را برای فراگیری علم دین باز می کند.

وی با بیان این که همه باید بدانند که در کنار علم باید توسل، دعا و معنویت همراه باشد، تصریح کرد: علم بدون معنویت و تقوا زینت و فایده ای ندارد و نمی تواند اثربخش باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که طلاب نباید از ظرفیت معنوی ماه رجب غافل شوند، خاطرنشان کرد: علما و بزرگان دینی برای ماه رجب که دوازه ورود به ماه مبارک رمضان است ارزش و اهمیت بسیار بالایی قائل بودند.

وی با بیان این که ماه رجب ماه خودسازی و تهذیب نفس است، تصریح کرد: لحظه لحظه این ماه با عظمت و فضیلت راهی برای رسیدن به تعالی حقیقی است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه برخی ها به راحتی این فرصت های طلایی را از دست می دهند، گفت: این گونه فرصت ها تکرار شدنی نیست پس باید به نحو احسن و شایسته از این روزهای معنوی بهره گیریم.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که علم اگر با تقوا و تهذیب درون همراه باشد انسان را به مقامات عالی خواهند رساند، تصریح کرد: کسب علم بدون تقوا در مسیر انحراف قرار خواهد گرفت./950/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات