۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۹۴۵۰۲
مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد لرستان مطرح کرد؛

عزم همگانی لازمه خشکاندن ریشه ربا در بانک های اسلامی

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد لرستان کم توجهی بانک ها به دستورات دین و رواج بانکداری ربوی را ضربه ای بزرگ برای اقتصاد کشور دانست و گفت: برای خشکاندن ریشه ربا با ترویج سنت قرض الحسنه باید عزم عمومی داشته باشیم.
مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد در لرستان

حجت الاسلام نبی الله جلالی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به نظر مراجع تقلید و علما نسبت به وضعیت نظام بانکی کشور، بیان داشت: نظر مراجع تقلید و رهبری بحث بانکداری اسلامی و بدون ربا است.

وی با اشاره به دغدغه های مراجع تقلید در زمینه بانکداری اسلامی و بدون ربا، افزود: سوری بودن عملکرد بسیاری از بانکها و عدم آگاهی طرفین در بانکداری از دیگر دغدغه های مراجع تقلید است.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد لرستان با بیان اینکه وضعیت کنونی نظام بانکی کشور تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور دارد، خاطرنشان کرد: رواج بانکداری ربوی و هزینه ثابت بنگاه های تولیدی از جمله این آثار منفی است.

وی در ادامه بیان داشت: رواج بانکداری ربوی موجب می شود فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم وارد شده و توانایی مقابله با تحریمها از بین می رود.

حجت الاسلام جلالی نژاد با اشاره به اینکه در سایه کم توجهی به بانکداری اسلامی بسیاری از بنگاه های تولیدی تعطیل شده اند، اظهار داشت: برای رونق اقتصادی کشور باید بانکها به دستورات دینی توجه کرده و از بانکداری ربوی فاصله بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای دوری از ربا، بانکها باید به وسیله عقود اسلامی نسبت به تسهیلات بانکی اقدام کنند، چرا که توجه به عقود اسلامی موجب می شود پول در تولید و مصرف چرخش داشته باشد و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد لرستان با تأکید بر ضرورت توجه و تبیین سپرده قرض الحسنه در بانکها، اظهار داشت: اگر این مهم رواج پیدا کند و بنگاه های تولیدی نیز از سپرده قرض الحسنه بهره مند شوند، موجب می شود کالاهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد و کار و تولید رونق پذیرد.

وی با بیان اینکه منابع مالی بانکها باید در راهی هدایت شود که منجر به تولید و اشتغال شود، خاطرنشان کرد: به علت تحریم ربا، نرخ بهره که ملاک سرمایه گذاری است حذف می شود و سرمایه گذار به عرصه تولید وارد می شود.

حجت الاسلام جلالی نژاد با عنوان اینکه چه کنیم ریشه ربا قطع شود، اظهار داشت: امروزه در شریعت اسلام بحث اصلی ربا در قرض است، به معنای اضافه گرفتن به صورت مشروط که حرام است و باید کنار رود.

وی با بیان اینکه ربا فقط اختصاص به دین اسلام ندارد، یادآور شد: دین مسیحیت و یهود نیز ربا را نمی پذیرند، در دین مبین اسلام ربا برای گیرنده و دهنده آن حرام است.

مشاور فرهنگی امور شعب بانک مهر اقتصاد لرستان با تأکید بر ضرورت حذف سیستم بانکی ربوی، بیان کرد: اگر ریشه ربا در بانکها قوی شود موجب بدبینی مردم به کشور شده و جلوی رشد اقتصادی را می گیرد.

وی مشخص شدن مصادیق ربا برای مردم را از عوامل مهمی برای خشکاندن ریشه ربا عنوان کرد و گفت: باید نقش قدرت خرید و تورم در معاملات ربوی برای مردم مشخص شود تا مردم بدانند چه معاملاتی ربوی و غیر ربوی هستند.   

حجت الاسلام جلالی نژاد با تأکید بر ضرورت تبیین مفاهیم دینی در بانکداری اسلامی و رواج قرض الحسنه در بانکها، خاطرنشان کرد: با تبیین جایگاه قرض الحسنه برای مردم و بیان برکات آن موجب می شود عزم همگانی صورت گیرد تا ریشه ربا خشک شود./9459۳۰۲/ب2

ارسال نظرات