۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۹۴۸۰۲

جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی در تبریز برگزار می‌شود

سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی با محوریت اماکن مذهبی، قصص قرآنی و آموزه‌‌های دینی در تبریز برگزار می شود.
نشست خبری سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مهدی محمدزاده، دبیرکل سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: این جشنواره با مشارکت سازمان همکاری کشورهای اسلامی (ارسیکا)  و حضور بیش از 80 هنرمند از 34 کشور اسلامی و با حضور بیش از 150 هنرمند داخلی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که هنرمندان مسلمان با حضور در این رویداد بین‌المللی، آثار، تجارب و پژوهش‌های خود را در بخش های مختلف ارائه خواهند کرد، خاطرنشان کرد: 80 هزار دلار جایزه برای 30 هنرمند برگزیده در 10 رشته اعطا خواهد شد، ضمن این‌که برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه آثار نیز پیش‌بینی شده است.

محمدزاده با اشاره به این‌که دانشگاه هنر اسلامی تبریز با مشارکت کنفسران سران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تبریز، سازمان میراث فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب، استانداری و فرمانداری تبریز جشنواره را برگزار می کند، گفت: 1500 مترمربع فضای نمایشگاه در بخش جنبی جشنواره دایر خواهد بود.

وی با بیان این‌که آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 17 اردیبهشت سخنران افتتاحیه بخش بین‌المللی جشنواره خواهد بود، گفت: رییس سازمان میراث فرهنگی نیز سخنران اختتامیه خواهد بود، با این توضیح که سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی» 14 تا 22 اردیبهشت با در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود.

دبیرکل سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی هدف جشنواره را معرفی ‌تبریز به عنوان «پایتخت نگارگری جهان اسلام» دانست و گفت: احیای مکاتب هنری تبریز به ویژه هنر نگارگری که از امتیازات فرهنگی و هنری تبریز در عرصه بین‌المللی است، در این جشنواره با نگاهی ویژه در دستور کار قرار دارد.

محمدزاده با اشاره به این‌که شورای سیاستگذاری جشنواره در قالب برنامه جنبی برنامه‌ای رقابتی در سطح ملی، میان هنرمندان فعال در حوزه‌ نگارگری برگزار کرده است، گفت: این رقابت هنری نیز در چهار بخش نگارگری، تذهیب، تشعیر و گل و مرغ برگزار شده و زمینه‌ای برای نوآوری و تشویق نگارگران برای خلاقیت بیشتر است.

وی با بیان این‌که موضوع جشنواره در دو بخش با محوریت اماکن مذهبی، قصص قرآنی و آموزه‌‌های دینی خواهد بود و بخش دوم اختصاص به آثاری با موضوع آزاد دارد، گفت: طی هفت روز پایانی جشنواره؛ هنرمندان خارجی به صورت زنده در غرفه‌های خود نسبت به تولید آثار هنری اقدام خواهند کرد.

همچنین حجت الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرداری تبریز اظهار داشت: این جشنواره مقدمه‌ای برای ورود به برنامه‌های مهم تبریز 2018 خواهد بود، در حقیقت اگر تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری جهان اسلام در سال میلادی آینده انتخاب شده است، بایستی هویت تاریخی و فرهنگی این شهر نیز شناسانده شود.

وی با بیان این‌که تبریز 2018 یک شروع برای معرفی تاریخ، هویت، تمدن، فرهنگ و هنر تبریز خواهد بود، افزود: بناست آثار برگزیده و فاخر تولید شده در سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی تحت موزه‌ای با عنوان هنرهای معاصر اسلامی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گیرد./935/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات