۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۹۴۹۶۳
حجت الاسلام صادقی واعظ مطرح کرد؛

ویژگی ها منتظر حقیقی امام زمان در کلام حضرت رسول

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که هدف از ظهور ایجاد تغییر و تحول مثبت در جامعه است، گفت: منتظر واقعی کسی است که قبل از ظهور در خود تحول مثبت ایجاد کرده و بنابر رهنمود رسول خدا(ص) در وهله اول به عنوان منتظر رابطه خود و خدا و باطن خود را اصلاح کند.
انتظار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) اصلاح امت و تغییر مثبت در امت رسول خدا(ص) است، گفت: یکی از اهداف ظهور امام زمان(عج) نیز این است که با ظهور خود کژی ها و زشتی ها را کنار بگذارند و خوبی ها و نیکی ها را جایگزین کنند.

وی افزود: هدف از ظهور تحول مثبت است؛ بنابراین انسان منتظر انسانی است که در خود تحول مثبت ایجاد کرده و کژی و کاستی ها را کنار بگذارد و باید دقت کرد که یک وجه انتظار، انتظار عملی است که با ایجاد تحول مثبت در خود و دیگران فراهم می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انتظار و خواندن دعای ندبه زمانی مؤثر است که از ذکر لسانی به ذکر و سیره عملی منتظر تبدیل شود.

حجت الاسلام صادقی واعظ ادامه داد: منتظر واقعی کسی است که در قول و عمل صداقت داشته و عملکرد یکسانی داشته باشد زیرا در غیر این صورت انتظار و قول زبانی انسان نمی تواند او را به مقصد ظهور برساند.

وی یکی از مهم ترین وظایف منتظران را اصلاح و تغییر جامعه عنوان کرد، گفت: ویژگی ظهور اصلاح است و منتظر امام زمان(عج) باید در عصر غیبت این اصلاح و تغییر را در خود ایجاد کند تا در عصر ظهور در کنار حضرت باشد نه خار در چشم حضرت شده و مقابل امام زمان(عج) بایستد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: منظور از اصلاح این است که انسان هر چیزی را در جای طبیعی آن نگه دارد و هر چیزی که از حد طبیعی و حد مجاز بالاتر رفت رو به فساد می رود بنابراین منتظر نفس خود را در حالت طبیعی آن نگه داشته و آن را اصلاح می کند.

حجت الاسلام صادقی واعظ ادامه داد: انسان منتظر تربیت فرزندش، کسب و کارش و تمامی امورش در مسیر تعادل قرار داد و از ربا و فساد دوری می کند.

وی هدف تمام انبیام را اصلاح مردم عنوان کرد، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید که هدف همه انبیاء بنابر قول قرآن کریم «وَلا تُفْسِدُوا فِي الأرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها» یعنی همه انبیاء برای این مبعوث شده اند که بعد از فساد زمین را اصلاح کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه منتظر هر جای زندگی او که با فرهنگ انتظار و هدف ظهور همخوانی نداشت آن را درست می کند، افزود: در غیر این صورت گفتن« لبیک یا صاحب الزمان(عج)» فقط یک قول زبانی بوده و هیچ تأثیر ندارد.

حجت الاسلام صادقی واعظ اظهار کرد: منتظر طبق رهنمود رسول خدا(ص) در وهله اول باید میان خود و خدا را اصلاح کند و به رهنمودهای انبیاء در این زمینه گوش داده و سعی نکند بعد از بعثت انبیاء به همان خلق و خوی جاهلیت برگردد بلکه باید سعی کند در مسیر که انبیاء برای او مشخص کرده اند، حرکت کنند.

وی افزود: انسان منتظر به جای درد دل با بنده خدا با خدا درد دل کرده و در کنار اقامه نمازهای واجب ساعتی را به انس با خدا و نماز برای خدا اختصاص می دهد و نماز چنین بنده ای برای خود نیست بلکه برای خداوند است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: منتظر واقعی کسی است که در مرتبه اول مهر رضایت خدا را در کارنامه عمل خود داشته باشد تا بتواند منتظر باشد و به همین دلیل است که در آیه 111 سوره توبه بیان شده است که« إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقّاً فِی التَّوْراةِ وَ الإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» یعنی خداوند از مؤمنان، جان ها و اموالشان را خریدارى کرده، که (در برابرش) بهشت براى آنان باشد؛ (به این گونه که) در راه خدا پیکار مى کنند، مى کشند و کشته مى شوند و این وعده حقى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده و چه کسى از خدا به عهدش وفادارتر است؛ اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدى که با خدا کرده اید و این است آن پیروزى بزرگ.

حجت الاسلام صادقی واعظ ادامه داد: براساس آنچه که بیان شد اولین راه منتظر بودن اصلاح رابطه خود با خداوند است و اگر انسان رابطه خود را با خدا اصلاح نکند، نمی تواند منتظر باشد.

وی افزود: دومین اصلاحی که شخص منتظر به آن نیاز دارد اصلاح باطن است؛ انسان باید پنهان و باطن خود را اصلاح کند تا خدا ظاهر و دید مردم را نسبت به او درست کند. طبق رهنمود حضرت رسول(ص) انسان برای اینکه خود را اصلاح داده و تغییر دهد در ابتدا باید باطن خود را اصلاح کرده و پس از آن به سراغ ظاهر خود برود./968/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات