۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۹۷۲۷۸
مدیر موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل:

تعلیم و تربیت متکی به فلسفه است

محقق گفت: فلسفه در امر تعلیم و تربیت جایگاه بسزایی دارد. دانشجو و پژوهشگر امروز باید به اندازه ای مطالعه و تحقیق کند که علاوه بر یافته هایی که از استاد داشته است، بتواند به میراثی که در دست دارد اضافه و آن را غنی تر کند.
محقق

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دکتر مهدی محقق، مدیر مؤسسهٔ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه فلسفه در تعلیم و تربیت، اظهار کرد: فلسفه در حقیقت مادر علم ها است. بنا براین در هر علمی به فلسفه نیاز است خصوصا تعلیم و تربیت که باید متکی بر اصول منطقی و عقلی باشد. از این جهت است که یک عالم تعلیم و تربیت باید فلسفه هم بداند و مسلط به علوم عقلی باشد. دانشمندان قدیم ما و کسانی که مدرس بودند عالم به علم فلسفه بودند.

وی در مورد ورود فلسفه به سیستم آموزش و پرورش گفت: باید به زبان ساده ای روش های فلسفی را در سیستم آموزشی وارد کنیم. به هرحال فلسفه مشکل است و باید با زبان ساده ای ارایه شود.

مدیر مؤسسهٔ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل تصریح کرد: امروز دانشجویان باید کوشش کنند جایگزین دانشمندان گذشته شوند. نباید تاسف بخوریم که هر دانشمندی از دنیا می رود دیگر جانشین ندارد. سنت علمی مملکت ما این بوده است که دانشمندی که از دنیا می رود باید شاگردان اش عالم تر از استاد خود باشند. بنابراین، باید کوشش شود که دانشجویان به گونه ای تربیت شوند که آنچه که استاد می دانسته را بدانند و مقداری هم خودشان بر آن علم بیفزایند نه اینکه صرفا رهرو باشند و هیچ نوآوری ای نداشته باشند.

محقق تصریح کرد: راهکار شکل گیری این مساله هم آن است که پژوهش، محور کار دانشجو باشد و به مطالعه چند اثر اکتفا نکند بلکه تا می تواند سطح اطلاعات و مطالعه خود را ارتقا دهد و بتواند یافته هایش را به درستی منتقل کند. این گونه است که می تواند در ادامه مسیر استاد خود حرکت کند و بر دانش اش بیفزاید و میراث گذشتگان را غنی تر کند./۱۳۲۵/۱۰۲/خ

ارسال نظرات