۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۹۸۱۲۶
مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه؛

ریشه مفاسد اقتصادی، اقتصاد فاسد دولتی است

با حضور محمدحسن قدیری ابیانه و صادق زیباکلام، جلسه مناظره‌ای با عنوان «رییس جمهور و دولت کارآمد» در دانشگاه آزاد نجف‌آباد برگزار شد.
مناظره

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، جلسه مناظره‌ای با حضور محمدحسن قدیری ابیانه و صادق زیباکلام در میان دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد با عنوان «رئیس جمهوری و دولت کارآمد» برگزار شد.

محمدحسن قدیری ابیانه قبل از آغاز مناظره، نسبت به کلیپی که در فضای مجازی درباره برخورد فیزیکی وی با یک دانشجو در دانشگاه فرهنگیان پخش شده بود، توضیحاتی داد و اظهار داشت: این برخورد نه با یک دانشجو که با رئیس حراست آن دانشگاه بوده و صادق زیباکلام که در همان جلسه نیز حضور داشت، این مطلب را تائید کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: چرا نامزدی که وعده‌های 100 روزه دور قبل را عمل نکرده، باز در این دوره وعده 100 روزه می‌دهد و به جای آنکه پاسخگوی اعمال خود در این 4 سال باشد مرتب به 8 سال قبل بر می‌گردد و مشخصات بارز دولتش ولخرجی، حیف و میل اموال، انتصاب افراد مسأله‌دار و سوءاستفاده‌چی بوده که باعث ایجاد اختلاس‌های کلان در کشور شده که نمونه‌اش اختلاس 12 هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان است و بدهی‌هایی که به خاطر همین موارد به 700 هزار میلیارد تومان و به اندازه 10 سال درآمد نفت رسیده است.

قدیری ابیانه در ادامه بیان داشت: اینها جزء مرفهینی هستند که امام فرمودند مراقبت باشید بر شما حاکم نشوند، و در این دولت افرادی هستند که بالای هزار میلیارد سرمایه دارند.

وی آمریکاستیزی را نشانه بصیرت و دشمن‌شناسی بالای نیروهای انقلاب بیان کرد و افزود: استکبار همیشه سعی کرده به ما ضربه بزند کما اینکه امروز این جنایت علیه یمن انجام می‌دهند و در ابتدای انقلاب قبل از تسخیر لانه جاسوسی، در همان زمان دنبال تجزیه ایران بودن و دلارهای تقلبی توزیع می‌کردند و این شعار دشمن است که ایرانی خوب یعنی ایرانی مرده.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا درباره برخی اقدامات سازش‌کارانه با دشمن در زمان برجام گفت: پسر یکی از مسؤولان با پول بیت‌المال به لندن رفت و از آمریکایی‌ها خواست تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کنند؛ فقط ادعای دلسوزانه دارند و این نقشه آن‌ها در دوره اول انتخابات حسن روحانی بود و امروز مردم را از جنگ می‌ترسانند و این اظهار ترس از جنگ باعث ترغیب دشمنان خواهد شد و این برجامی که آقایان به آن می‌بالند روز به روز بر تهدیدات دشمن اضافه کرد.

وی ادامه داد: این دولت همه قراردادهایش محرمانه است و حتی نمایندگان مجلس نیز حق اطلاع از برجام را نداشتند و اگر واقعاً صداقت دارند، لیست اموالشان را به مردم نشان دهند.

قدیری ابیانه در برابر این سؤال که علت ریشه‌کن نشدن فساد را با وجود مسؤولیت ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه و حسن روحانی در قوه مجریه چه می‌دانید، بیان داشت: مشکل اقتصاد دولتی است و با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر اصل 44 و خصوصی‌سازی، این اصل عملیاتی نشد؛ قوه قضائیه در این راستا وظیفه مبارزه با مفسد را دارد و این قوه مجریه است که باید ریشه فساد را بخشکاند و وقتی خودشان به قدرت رانت می‌رسند دیگر نباید توقع مبارزه با فساد را داشت.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهکاری برای از بین رفتن فساد در اقتصاد دولتی دارید، اذعان داشت: باید اقتصاد از دولتی بودن خارج شود و از اشکالات وارده ما بر دولت همین است که چرا اقتصاد را دولتی نگاه داشتید، این وظیفه دولت بوده که اقتصاد را خصوصی کند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در پایان عنوان کرد: باید به کسی رأی داد که در زمینه اقتصادی فقر را احساس کرده و به این مقام‌ها طمع نورزیده باشد و به عزت ایران اعتقاد دارد و تنها به فکر هم‌حزبی‌های خودش نیست و برای مشکلات کشور دارای برنامه است.

صادق زیباکلام نیز در ابتدای صحبتش مطرح کرد: یکی از پدیده‌های امروز کشور، نزول وحشتناک اخلاق و تقوای سیاسی است اگر انتخابات اخیر و مناظرات و آنچه در فضای تبلیغات اتفاق افتاده را ببینید و با انتخابات سال‌های نخست انقلاب مقایسه کنید می‌بینید که چقدر جامعه از نظر اخلاق و تقوای سیاسی افت کرده است.

وی در ادامه اذعان داشت: انتخابات این دوره نه میان دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب که میان دو جریان فکری است، جریانی که معتقد است وظیفه و رسالت جمهوری اسلامی در حقیقت آمریکاستیزی، صدور انقلاب و مبارزه با نظام استکباری است و جریان دوم میانه‌رو که نه با دنیا سر جنگ دارد و نه نابودی و نیستی ملتی را آرزو می‌کند؛ در این 38 سال آمریکاستیزی یک مورد بگویید که سودمند بوده است.

زیباکلام در پاسخ به علت ریشه‌کن نشدن فساد بیان داشت: باید به این سؤال از زاویه دیگری نگاه کرد که چرا از ابتدای انقلاب تاکنون فساد به طور منظم در حال افزایش است و امروز بعد از 38 سال اگر منحنی مفاسد اقتصادی را ترسیم کنیم، هر قدر از انقلاب فاصله می‌گیریم مفاسد افزایش پیدا می‌کند؛ بحث اینجاست که در کشوری که مسؤولان انقلابی و متدین هستند و این همه نهاد بازرسی وجود دارد چرا این قدر فساد است و مشکل نه هیچ فرد دیگری بلکه مشکل اقتصاد فاسد دولتی و حاکم بر این کشور است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به بیان راهکار برای از بین رفتن فساد در اقتصاد دولتی افزود: اقتصاد دولتی در طول تاریخ یک اقتصاد شکست‌خورده بوده و در هیچ کشوری اقتصاد دولتی نتوانسته موفق شود و باید اقتصاد به سمت اقتصاد آزاد برود هم چون کشورهای هند و چین./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات