۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۴۹۸۲۴۴
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

با آموزش‌های خلاقانه، کتابخوان‌های اهل عمل تربیت کنیم

عالیشوندی گفت: مجموعه مدیریتی کشور به ویژه آموزش و پرورش باید برنامه‌های آموزشی خلاقانه برای تربیت کتابخوان‌های اهل عمل داشته‌ باشند.
محمود عالیشوندی

محمود عالیشوندی، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: فرهنگ کتابخوانی چند بخش دارد از جمله انتشارات، مخاطبین، نویسندگان و... دارد که باید در اولویت برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه معتقد است که اگر میزان مطالعه زیاد شود و مخاطبین نتوانند تئوری‌هایی را که خوانده‌اند به عمل تبدیل و در زندگی‌شان پیاده کنند، آن‌وقت کسی که زیاد کتاب خوانده، به یک کتابخانه متحرک تبدیل می‌شود که کتاب‌ها را به جای کتابخانه، در ذهنش نگه می‌دارد.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه باید برنامه داشته‌باشیم که کتابخوان‌های اهل عمل داشته‌باشیم تصریح کرد: مجموعه مدیریتی کشور بخصوص آموزش و پرورش باید برنامه‌های آموزشی خلاقانه داشته‌باشد.

به گفته وی، وقتی در نظام آموزش و پرورش دانش‌آموزان به جای فهمیدن و بکار بردن مجبور به حفظ می‌شوند، در بزرگسالی هم یاد می‌گیرند که حفظ کنند و خلاقیتی نداشته‌ باشند. پس سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید اصلاح شود.

عالیشوندی در ادامه به سیستم چاپ و نشر و طبقه‌بندی اشاره کرد و افزود: سیستم چاپ و نشر هم باید اصلاح شود. کتاب‌ها باید طبقه‌بندی شوند به جای اینکه جلوی انتشارشان گرفته‌شود. اگر طبقه‌بندی شوند، همه اقشار می‌توانند به طبقه مورد نیازشان دسترسی داشته‌باشند.

مدیر کل اسبق فرهنگ و ارشاد فارس کتابخانه‌ها را هم یکی دیگر از معضلات کتابخوانی دانست و افزود: باید کتابخانه‌های تخصصی و عمومی کاملا از هم جدا باشند تا اهل علم و پژوهش به راحتی به تخصص مورد نیازشان دسترسی داشته‌باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه به هدیه کتاب از طریق ارگان‌ها و نهادها اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره‌های مختلف، وزارت ارشاد کتب مختلفی را از انتشارات خریداری کرده و به اقشار مختلف مردم هدیه داده‌است. اما وقتی باید جامعه هدف شناسایی شود، و بدانید که این کتاب را به چه نوع کتابخوانی با جه سلیقه و پیشینه مطالعاتی هدیه می‌دهید.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ «هدیه کتاب» فرهنگ بسیار خوبی است، گفت: البته باید شرایطی به‌وجود آید که افراد بتوانند کتابی را که می‌خواهند بخرند؛ طرح‌هایی که اخیرا اجرا می‌شود و فرد با کارت ملی در کتابفروشی با تخفیف ویژه کتاب می خرد، این نوع هدیه کتاب بهتر از هدیه مستقیم کتاب است.

به عقیده وی، هدیه نهادهای دولتی با کارت ملی حتی بهتر از بن کتاب‌ به مناسبت‌های مختلف است که فقط در نمایشگاه‌ها یا فروشگاه‌های خاص امکان خرید مهیا می شود./825/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات