۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۰۰۹۹۸
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد؛

ضرورت رعایت انصاف و عدالت از سوی مردم در رفتار و انتقادها

امام جمعه ارومیه گفت: مردم باید در رفتار و انتقاد از افراد جانب انصاف و عدالت را رعایت کرده و در کنار بدی‌ها، خوبی‌های افراد را نیز بیان کنند و این امر در همه موارد باید صادق باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۳۲ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا به كيفر فسادى در زمين بكُشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند با اين همه پس از آن بسيارى از ايشان در زمين زياده‏ روى مى‌كنند».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: عده‌ای با استناد به این آیه دچار اشتباه نشده و نگویند که اگر کشتن یک فرد بی‌گناه برابر با کشتن تمامی انسان‌ها است پس در کشتن یک فرد با کشتن چندین فرد فرقی ندارد، زیرا این عمل هم برابر با کشتن تمام انسان‌ها است، ولی باید این افراد توجه داشته باشند هر قتلی گناهی برابر با گناه قتل تمام انسان‌ها را دارد و هر چقدر تعداد قتل‌ها بیشتر شود گناه آن نیز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه کشتن انسان‌ها در واقع کشتن انسانیت و نجات یک انسان، نجات انسانیت است، عنوان کرد: مجازات خون ریختن در اسلام بسیار سخت در نظر گرفته شده است و اگر رضایت اولیای دم حاصل نشود باید حکم قصاص اجرا شود.

وی تصریح کرد: ولی گاهی کشتن برخی افراد نه تنها لازم بوده بلکه به شدت نیز باید با آنها برخورد شود و این افراد کسانی هستند که به عنوان محارب با خدا خوانده می‌شوند و مجازات شدید تعیین شده این محاربین با خدا در اسلام به چهار صورت به صلیب کشیده شدن، اعدام، قطع دست و پای فرد به صورت ضربدری و تبعید است.

حجت‌السلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه کشتن افراد به دو صورت فیزیکی و اعتقادی است، گفت: گمراه کردن افراد از راه راست به معنی کشتن اعتقادی آن فرد بوده و گناه این کشتن اعتقادی بیشتر از کشتن فیزیکی افراد است و هم‌چنین هدایت فردی به راه راست به معنی نجات اعتقادی فرد و دادن زندگی دوباره به او است.

وی با بیان اینکه عالم تنها به افراد عمامه به سر اطلاق نمی‌شود بلکه افرادی که دین را به مردم معرفی می‌کنند نیز عالم خوانده می‌شوند، خاطرنشان کرد: به خاطر تأثیر علما در هدایت یا گمراهی افراد است که براساس روایات در قیامت که ترازوی اعمال را می‌آورند مداد علما از خون شهیدان بالاتر و سنگین‌تر محسوب می‌شود.

امام جمعه ارومیه جایگاه امام خمینی(ره) را به عنوان یک عالم دینی بالاتر از شهیدان دانست و افزود: زیرا امام خمینی(ره) با قلم و تدبیر خود شهیدان دفاع مقدس و انقلاب را تربیت کرد و اگر تربیت امام خمینی(ره) نبود این تربیت و معرفت دینی در شهدا به وجود نمی‌آمد.

حجت‌اسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه خداوند همیشه جانب عدالت و انصاف را در برابر تمام امت‌ها و اقوام رعایت کرده است، ادامه داد: عده‌ بسیاری از بنی‌اسرائیل با وجود مشاهده معجرات بی‌شمار از حضرت موسی(ع) در برابر فرمان خداوند ایستاده و حتی گوساله‌پرست شدند ولی در این حال عده قلیلی نیز به خدا ایمان داشته و تابع محض او بودند و خداوند در قرآن می‌فرماید که حساب این افراد با افراد سرپیچی کننده جدا است و در واقع خداوند تر و خشک را با هم نمی‌سوزاند.

وی یادآور شد: مردم باید در رفتار و انتقاد از افراد جانب انصاف و عدالت را رعایت کرده و در کنار بدی‌ها، خوبی‌های افراد را نیز بیان کنند و این امر هنگام قضاوت کردن نیز صادق است و وقتی از مردم در مورد رفتار و اخلاق شخصی سؤال پرسیده می‌شود آنان باید عیب‌ و ایراد فرد را در کنار حسن‌هایش بگویند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اسراف به معنی خارج شدن از حد مجاز است، گفت: اگر مردم به سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) گوش فرا دهند عدالت را در زندگی خود رعایت خواهند کرد و در صورت سرپیچی به اسراف کشیده می‌شوند، زیرا نفس وجودی انسان‌ها تنها با گوش دادن به سخنان خداوند و پیامبر(ص) تربیت می‌شود و اگر به حرف آنان گوش فرا ندهیم دچار افراط و تفریط خواهیم شد.

سلسله جلسات قرآن کریم هرشب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./۹۳۶/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات