۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۰۲۴۷۰
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حسن خلق سرلوحه اهل ایمان است

استاد حوزه علمیه گفت: مومن به حسن خلق شناخته می‌شود و سرلوحه اهل ایمان حسن خلق است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند اگر چهار خصوصیت صدق، حیا، حسن خلق و شکر در کسی باشد خداوند بدی‌های او را به نیکی تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه راستگویی و صدق روح دین است، عنوان کرد: صدق از نماز هم مهمتر است چراکه اگر شخص صادق نباشد بیان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» او که تنها خدا را پرستیدن و تنها از او یاری خواستن است دروغ محسوب می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی افزود: حسن خلق صفتی است که اگر در جامعه پیاده شود ظهور را بسیار نزدیک می‌کند، امروز متاسفانه جامعه ما جایگاه حسن خلق را نمی‌شناسد و صرفا دنبال کرامات اخلاقی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیعه واقعی دنبال حسن خلق است در حسن خلق انسان به تهذیب نفس می‌پردازد تا روح او به پاکی و سلامت برسد؛ اما در کرامات اخلاقی شخص دنبال تقویت نفس است که بیشتر متصوفه از آن تبعیت می‌کنند، شاید انسان با تقویت نفس به طی‌الارض بپردازد اما این در مقابل تسلیم رضای خدا بودن ارزشی ندارد.

وی گفت: اگر امام رضا(ع) از 100 حاجت شما چند مورد آن را عطا می‌کنند برای این است که بفهمید چیزی به نام راضی شدن به قضای الهی هم وجود دارد و شما باید تسلیم امر الهی باشید.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه حسن خلق روح دین است، ابراز کرد: حسن خلق چنان اهمیت دارد که نماز هم در بستر آن پذیرفته می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امیرمومنان علی(ع)، گفت: بر اساس روایتی از امیرمومنان علی(ع) مومن به حسن خلق شناخته می‌شود و سرلوحه اهل ایمان حسن خلق است.

وی با اشاره به صفت دیگر که دوری از بخل است، عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: جوانی نادان که سخاوت دارد نزد خداوند محبوب‌تر از پیرمرد عابد بخیل است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: در غرب اخلاق جزء ملکات آنها نیست بلکه برخی موارد اخلاقی را صرفا بر اساس قانون رعایت می‌کنند، اگر اخلاق جزء ملکات آنها بود باید بر کشتارهایی که کشورهایشان در عراق، افغانستان یا سوریه به راه انداختند اعتراض می‌کردند که متاسفانه چنین نیست./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات