۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴
کد خبر: ۵۰۳۱۹۲
حجت الاسلام برنجکار:

قضا و قدر الهی بر اساس انتخاب انسان است

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه گفت: بر اساس آیات و روایات در قضا و قدر خدا اراده و انتخاب های انسان هم دیده شده است، خداوند بر اساس انتخاب انسان تقدیر می کند.
حجت الاسلام رضا برنجکار رییس انجمن کلام اسلامی حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا برنجکار رییس انجمن کلام اسلامی حوزه شامگاه دوشنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به مسأله قضا و قدر و رابطه تنگی معیشت مردم با این موضوع گفت: هر چه که در عالم اتفاق می افتد ترکیبی از اختیار و قضا و قدر است.

وی افزود: بر اساس آیات و روایات در قضا و قدر خدا اراده و انتخاب های انسان هم دیده شده است، خداوند متعال بر اساس انتخاب انسان تقدیر می کند، البته این بدان معنا نیست که هرچه انسان انتخاب کرد همان شود چون گاهی اوقات مصلحت نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که عمده تقدیرات برای یک سال در شب قدر اتفاق می افتد، اظهار داشت: هر اجلی به اندازه مشخصی نوشته شده اما اگر خدا بخواهد می تواند آن را محو کرده و تقدیر دیگری جایگزین کند.

وی ادامه داد: در برخی روایات داریم که ممکن است هر آن تقدیرات با اعمال و افعال انسان تغییر کند، ممکن است که اگر قرار است تقدیرات انسان تغییر کند خدا چرا قضا و قدر را نوشته است، جواب این است که خدا بر اساس وضعیت موجود انسان تقدیر می کند، در کارهای خدا حکمت وجود دارد.

حجت الاسلام برنجکار با بیان این که در روایات بر سه نکته درباره قضا و قدر تأکید شده است، ابراز داشت: یکی از این موارد دعا است که در روایات آمده خدا با دعا قضا و قدر قطعی را تغییر می دهد، نکیته دیگر صلح رحم است که عمر انسان را زیاد می کند، مسأله دیگر هم صدقه است.

وی عنوان کرد: دعا بندگی انسان در برابر خداوند بوده و بسیار مهم است، کمال انسان به عبادت است و مغز عبادت دعا به شمار می رود، بالاترین درجه عبادت دعا بوده و خداوند بر اساس آن تغییر در تقدیرات می دهد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این گونه نیست که هر کس فقیرتر باشد حتما به بهشت و کسی که وضع بهتری دارد به جهنم می شود، عکس این موضوع هم درست نیست، در بهشت و دوزخ هم افراد فقیر و هم افراد متمول حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: ملاک سعادت، شقاوت و رستگاری اساسا پول نیست بلکه قرآن می فرماید ملاک تقوا است حال انسان می تواند با فقر یا غنا تقوا داشته باشد اما این مسأله وجود دارد که هرچه دارایی های انسان بیشتر باشد تکلیف های مضاعفی بر گردن انسان می آورد، کسی که ندارد در قبال نداشته خود هم تکلیفی نخواهد داشت.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان این که انسان هایی که وضع مالی بهتری دارند بیشتر در معرض خطر هستند، گفت: البته وجه دیگری هم دارد یعنی این افراد بیشتر می توانند ثواب کنند، فقر و غنا می تواند فرصت یا تهدید باشد، انتخاب و موضع گیری انسان این فرصت یا تهدید را تعیین می کند.

وی افزود: عمل صالح، ایمان و تقوا تعیین می کند که انسان به بهشت یا دوزخ برود، امکانات و نعمت ها زمینه هایی است که می تواند فرصت یا تهدید باشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات