۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۹۶۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

زندگی محسنانه توصیه قرآن به بندگان است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: آيات قرآني توصيه مي‌كنند تا ما به دنبال زندگي محسنانه باشيم و تنها به زندگي عادلانه اكتفا نكنيم ضمن اينكه احسان بايد از مال و وقت خود باشد نه اينكه از وقت اداري و يا از پول بيت المال احسان كنیم.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل پنجشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 14 قرآن و آيه 90 سوره مباركه نحل، ‹‹إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبي‏ وَ يَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ›› گفت: خداوند شما به عدل و احسان امر مي كند ‹‹وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبي›› و به نزديكان خود كمك كنيد ‹‹وَ يَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ››و از كارهاي فحشا و زشت و تجاوز به حقوق ديگران نهي مي‌كند و ‹‹يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ›› و در اين رابطه تذكر مي دهد.

وي افزود: در ابتداي اين آيه دو واژه ‹‹إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ›› عدل و احسان است كه عدل به معناي برابري است كه هر چيزي را انسان در جاي خود و به اندازه تعيين شده انجام دهد و يا چيزي را درجاي خودش قرار دهد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه واژه احسان مقداري از واژه عدل بالاتر است، در عدل ملاك برابري است اما در احسان ملاك نابرابري است، گفت: در كل احسان بهتر از عدل است، اما برخي از مواقع عدالت پسنديده نيست و انسان بايد اهل احسان باشد تا اينكه بخواهد اهل عدالت باشد.

وي افزود: عدالت ضمن اينكه ارزش و پسنديده است اما هنر نيست و اينكه در مقابل كاري كه انجام شده است دستمزد پرداخت كنيم، پرداخت دستمزد در مقابل كاري كه انجام شده است كه در اين رابطه هر انسان بي ديني هم ممكن است در قبال كاري شده است دستمزد پرداخت كند، بنابراين مومن اگر عدالت داشته باشد ضمن اينكه داشتن عدالت پسنديده است اما هنر نيست و ممكن است هر انساني با هر دين و مذهبي اهل عدالت باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: آنچه زيبنده انسان مومن است احسان و زندگي محسنانه است، بنابراين اگر انسان در مقابل كاري كه انجام داده است انتظار به دست آوردن منافعي را داشته باشد به معني اين است كاسبي كرده اما اگر نسبت به هم نوع خودش احسان كرد و كمك كرد و هيچ چشم داشتي نداشت، در زمره انسانهاي محسن است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر جامعه اي مانند جامعه محسنانه كه همه انسانها با نيت خيرخواهانه با ديگران در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند و انتظار نداشته باشند در قبال كار خيري كه انجام مي‌دهند چشمداشتي باشند، اين جامعه محسنانه اي است.

وي با اشاره به اينكه زندگي انبيا و اهل بيت(ع) زندگي محسنانه اي بود، ابراز کرد: اهل بيت(ع) و ائمه همواره به مردم كمك مي كردند ‹‹قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً›› ما از شما هيچ اجر و و پاداشي نمي خواهيم، حتي پيامبر را اذيت و مسخره مي‌كردند اما پيامبر از احسان و نيكوكاري خودش كوتاه نمي آمد و اينها درس بزرگي براي ما است.

دبيرجامعه روحانيت كاشان افزود: معامله انسان محسن با خداوند است و هرآنچه را كه مي خواهد از خدا مي‌گيرد، در روايت است انسان محسن زماني كه كار خيري را انجام مي دهد قبل از اينكه به دست صاحب آن برسد به دست خدا مي‌رسد، از اين انسان مومن در طول زندگي خود هيچ موقع به مردم منت نمي‌گذارد چرا كه براي مردم كار نكرده است، هركاري انجام داده براي رضايت خداوند است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: در روايات است انسان وقتي كار خيري را انجام مي‌ دهد بلافاصله فراموش كند تا كاري را كه انجام داده است بر زبان نياورد تا اجر و ثواب آن از بين نرود.

وي افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ›› خداوند محسنين را دوست دارد، از اين رو محبت خداوند به انسان بالاترين پاداش است و خداوند نيز  هنگام گفتن نعمت هاي بهشتي وقتي همه را گفت، مي فرمايد ‹‹وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ›› اين رضوان به معناي رضايت الهي است كه بالاتراز نعمتها است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: انسانهايي كه اهل عرفان و معرفت هستند، اين محبتي را كه خداوند مي فرمايد من تو را دوست دارم از هر چيزي بالاتر است و از آن طرف بالاترين مجازات الهي نيز دوست نداشتن خدا است كه خدا به بنده اش بگويد دوست ندارم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه محبت خداوند بالاترين نعمت، بغض خداوند نيز بالاترين عذاب است، يادآور شد: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، من آتش خدا را تحمل مي كنم اما فراقش را نمي توانم تحمل كنم و براي من خيلي سخت است كه بين من و كساني كه دوست داري جدايي باشد.

وي افزود: اين آياتي كه مي فرمايد ‹‹اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ›› نشان دهنده اين است كه محسنين در پيشگاه خداوند نسبت كه كساني كه اهل عدالت هستند جايگاه خيلي والايي دارند، هرچند كه عدالت هم خوب است ‹‹إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ›› اما بحث اين است كه احسان نسبت به عدل جايگاه رفيع تري دارد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند در سوره مباركه يونس مي فرمايد ‹‹لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ›› ما به كساني كه كار نيك انجام مي دهند و احسان مي‌كنند يك پاداش مي دهيم و يك زيادي هم به آنها مي دهيم.

وي افزود: در تعابير قرآني مي فرمايد، ‹‹هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنينَ›› براي مومن بشارت است و به محسنين كه مي رسد مي گويد ‹‹هُدىً وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› براي محسن رحمت است با اين تفاوت كه به مومن بشارت مي‌دهد اما هنوز چيزي را به مومن نداده است، اما به محسن همان چيزي را كه بشارت داده است مي‌دهد كه همان رحمت خدا است و كسي كه اهل احسان است در دنيا به پاداش خودش مي‌رسد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: آيات قرآني توصيه مي‌كنند تا ما به دنبال زندگي محسنانه باشيم و تنها به زندگي عادلانه اكتفا نكنيم ضمن اينكه احسان بايد از مال و وقت خودش باشد نه اينكه از وقت اداري و يا از پول بيت المال احسان كند./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات