۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۰۴۱۲۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

عقل و یاد مرگ از عوامل حال خوش معنوی هستند

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: عقل و یاد مرگ عامل زدودن غم و اندوه و کسب حال خوش معنوی در نتیجه شادی و سرور حقیقی هستند.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه  شب گذشته 19 خرداد در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، درباره حال خوش معنوی، اظهار داشت: فلسفه خلقت انسان بندگی و کسب معرفت و در نتیجه لذت بردن از حال خوش معنوی است.

وی افزود: این دیدگاه به زندگی سبب رشد فهم، اخلاق و عقل انسان در دنیا است چرا که وقتی شخص به مراتب عالی معرفت الهی دست یافت بالاترین لذات یعنی تقرب الهی را به دست می‌آورد.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان برای لقاءالله که بالاترین لذت شادی و خوشحالی را به همراه دارد خلق شده است، بیان کرد: زمانی که انسان به این مرتبه برسد بهشت با آن همه لذات و عظمت در نظرش نمی‌آید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در کنار لذات دنیایی اندوه و غم همچون علف هرز رشد می‌کند، اظهار داشت: نعمات دنیا نظیر سواد، ثروت، مقام، استعداد، ازدواج و بسیاری دیگر همه برای انسان خوشحالی ایجاد می‌کند اما در کنار خود نیز غم و اندوه دارند چرا که امکان از دست رفتن آن وجود دارد.

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد چنان در غم و اندوه غرق می‌شوند که شیرینی نعمات خدادادی را فراموش کرده و فقط به غم و اندوه مشغول می‌شوند، بدتر از آن گاهی حتی به غم و اندوه عادت هم می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان برای رسیدن به شادی و حال خوش معنوی باید از وجود خود اندوه‌زدایی کند، ابراز کرد: انسان بسیار بانشاط می‌شود وقتی بفهمد برای لذت بردن از شادی آفریده شده است، بنابراین ما باید مفهوم لذت و نشاط زندگی و بندگی خداوند را برجسته کرده و آن را به صورت پرچمی بر فراز قله سعادت که باید به آن رسید قرار دهیم در مسیر هم برای رسیدن به هدف از خود و خداوند مطالبه داشته باشیم.

وی افزود: انسان مؤمن نه تنها از زندگی روزمره بلکه باید از بندگی خداوند نیز لذت ببرد طوری که هر چه جلوتر رود با افزایش این لذت خود را بدهکار خداوند ببیند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گناه و رذایل وجودی انسان سبب غم و اندوه او می‌شود، بنابراین باید از آنها استغفار کند، بیان داشت: هر زمان استغفار کردید حال شما خوب شد بدانید که قبول شده است.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: آرامش و شادی انسان در بی‌درد بودن او نیست، شادی و سرور حقیقی در اثر معنویت، قرب الهی، مغفرت و کسب نور از درگاه باری تعالی است، امیرمؤمنان امام علی(ع) در مناجات شعبانیه می‌فرمایند: خداوندا مرا از کسانی قرار ده که وقتی مرا صدا بزنی و به من نگاه کنی من از شوق نگاه تو بیهوش شده و تو با سر من مناجات کنی.

وی افزود: برای اینکه ما لبخند خداوند را کسب کنیم باید همواره از وجود خود اندوه‌زدایی کنیم اگر اجازه بدهیم غم دل ما را تصرف کند سرمایه بزرگ الهی یعنی شادی و نشاط را از دست دادیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند همه آسمان و زمین را برای انسان آفریده است، گفت: چرا انسان به این نعمت بزرگ و این همه توجه خداوند نگاه نمی‌کند تا از آن لذت ببرد، اگر از زندگی و یاد خداوند که این همه با ما توجه دارد لذت نبریم باید ایمان و اعتقادات خود را مورد بررسی قرار دهیم که شاید علف‌های هرز گناه آن را ضعیف کرده باشند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه یکی از نعمات الهی که به انسان هدیه شده عقل است، عنوان کرد: عقل از ابزارهای مهم برای اندوه‌زدایی است، امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند: وزن عقل هر کس با حزن و شادی او معلوم می‌شود.

وی با بیان اینکه کار عقل شاد کردن درست انسان است، افزود: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: ریشه عقل قدرت و ثمره آن سرور و شادی است اما هر گناهی که انسان انجام دهد بخشی از عقل او برداشته شده و برنمی‌گردد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کنند بر سر مردم دست کشیده عقل آنها زیاد می‌شود اما قبل ظهور نیز برای کسانی که لیاقت دارند چنین می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های رسیدن به حال خوش معنوی یاد مرگ است که غم و اندوه را از دل انسان می‌برد؛ چرا که پس از مرگ مؤمنان واقعی به لذات غیرقابل تصوری دست پیدا می‌کنند./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات