۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۵۰۴۵۹۵
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین:

قرآن و عترت سندی مناسب برای آموزش و پرورش است

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین گفت: در کشور اسلامی باید قرآن و عترت به عنوان سند تربیت و آموزش مورد توجه قرار گیرد و همین امر از اولویت های نهاد آموزش و پرورش در کشور اسلامی است.
آموزش و پرورش حجت الاسلام علی عباسی

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به اولویت های نهاد آموزش و پرورش در کشور اسلامی، گفت: در کشور اسلامی باید قرآن و عترت به عنوان سند تربیت و آموزش مورد توجه قرار گیرد، پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیث ثقلین تمسک به این دو را تا روز قیامت مورد تأکید قرار داده اند.

وی در ادامه افزود: ارائه سند برای آموزش و پرورش از طرف یونسکو و همچنین امضا کردن چنین سندی توهین به اسلامیت نظام است و اگر افرادی آن را بپذیرند در واقع پذیرفته اند که دست ما که از قرآن و عترت و فرهنگ غنی برخورداریم برای داشتن برنامه خالی است.

حجت الاسلام عباسی سپس درباره محتوای سند 2030 نیز ابراز داشت: در محتوای سند 2030 مطالب بسیاری وجود دارد که با آموزه‌های دینی مطابقت ندارد و برای نمونه در آن هیچ مطلبی درباره خدا پیامبر و ماورای طبیعت گنجانده نشده است.

وی ادامه داد: با اینکه موضوع هایی همچون محیط زیست، تروریسم و حقوق بشر در این سند دیده می‌شود، اما تمام این مطالب طبق مبانی و تفسیر خاص تنظیم کنندگان آن از مفاهیم یاد شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین درباره اهمیت تربیت معنوی دانش آموزان، خاطرنشان کرد: تربیت انسان وجه تمایز او از حیوانها بوده و عامل رسیدن به اهداف عالیه و مربوط به بُعد انسانی است و در راستای تربیت نیز دین از روایات بسیار غنی برخوردار است، همچنین لازم است آموزش آداب و اخلاق اجتماعی نیز وارد کتابهای درسی شود و معلمان نیز می‌توانند در این زمینه با توجه به فرهنگ مناسب جامعه اسلامی به آموزش و پرورش طرح ارایه کنند.

وی در ادامه افزود: در راستای تربیت معنوی لازم است معلمان با آموزه‌های دینی آشنا بوده و خود را از جهت فرهنگ دینی غنی سازند تا بتوانند پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشند.

حجت الاسلام عباسی سپس به شاخصه مهم تربیت زیر سن بلوغ اشاره کرد و اظهار داشت: تربیت زیر سن بلوغ باید با آموزه‌های دینی همخوانی داشته باشد و نباید آموزش مطالب غیرمناسب همچون آموزش مسائل جنسی در این دوران وجود داشته باشد، زیرا این کار همچون ریختن بنزین بر آتش است.

وی با بیان اینکه باور به ایجاد خشونت به دنبال آموزش فرهنگ ایثار و شهادت یک مغالطه است، ابراز داشت: دفاع از خود و مبارزه با ظلم از ویژگی های انسان است و کودک باید آنها را بیاموزد، بنابراین آموزش فرهنگ ایثار و شهادت نیز در راستای همین مبانی است و منجر به خشونت دانستن آن یک مغالطه است.

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: در فرهنگ دینی مبارزه و محبت قابل جمع هستند؛ به این معنا که باید نسبت به افراد جامعه مهربان بود ولی در مقابل کفار، منافقین و افرادی که علیه اسلام بوده و زورگو هستند مبارزه کرد و رشادت داشت./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات