۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۰۴۷۷۲
تولیت آستان قدس رضوی:

سرچشمه تکاثر و تفاخر جهل است

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان اینکه سرچشمه تکاثر و تفاخر جهل است، گفت: جهل در مقابل علم و عقل قرار می گیرد که اگر انسان تعقل، تفکر و اندیشه کند به دنبال مال اندوزی نمی رود.
حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رییسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز 22 خرداد در حرم رضوی به تفسیر سوره تکاثر پرداخت.

وی با بیان اینکه در زندگی و حیات مادی، انسان به دنبال تکاثر، تفاخر و مال اندوزی و فخر فروشی است، افزود:  همه انسانها در این دنیا به خودخواهی و فزون طلبی مبتلا می شوند مگر آنهایی که در پرتو تربیت های انبیایی و الهی و هادیان بشر از این روحیه نجات پیدا خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در ادامه با اشاره به اینکه افتخارات واقعی آنهایی هستند که به پرودگار برسد، تصریح کرد: برخی در این دنیا غافلند و به همین دلیل به افزایش عددی تعداد ماشین ها و اموال و حساب بانکی خودشان فخرفروشی می کنند.

وی در ادامه با اشاره به نمونه های قرآنی که سبب افتخار هستند، اظهار کرد: همسر فرعون در عین ثروتمندی و دارایی به این داشته ها فخرفروشی نمی کند چرا که به خداوند اتصال دارد و می خواهد زندگی موحدانه و توحیدی داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به دو همسر پیامبر(ص) که در عین اینکه در خانه پیامبر هستند اما نسبتی با او ندارند، تصریح کرد: به میزانی که انسان تقرب به حق دارد با پیامبر(ص) نسبت پیدا می کند و از آنجا که آنان تقربی به پرودگار نداشتند پس با پیامبر نسبت ندارند.

وی در ادامه شرح سوره تکاثر با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، گفت: همه انسان ها می توانند دنبال فزونی و تکاثر باشند و در عین حال انسانها بر سر مرز تکاثر یا کوثر هستند که این مرز را خودشان تعیین می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی افزود: اگر افرادی کوثری شوند همه زندگی آنها جلوه خیر می شود و اگر تکاثری و فزون طلب شدند انسان بیشتر و بیشتر می خواهد اما کسانی که با قرآن مأنوس می شوند دارای زندگی کوثری می شوند.

وی با بیان اینکه این موضوع که اگر انسان به دنبال فزون طلبی در مال و ثروت باشد مورد نکوهش قرآن است، تصریح کرد: فخر واقعی انسان به میزان نسبت او با خدا، قرآن و اهل بیت(ع) وابسته است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: کسانی که افتخاراتشان به جای آنکه به خداوند باشد به فزون طلبی در اموال و ثروت است و در این دنیا بر سر این موضوعات با هم مسابقه دارند در عالم برزخ و قیامت جزای خودشان را خواهند دید.

وی در ادامه درباره معنای تکاثر، گفت: سرچشمه تکاثر و تفاخر جهل است که انسان جاهل، نسبت به ضعف ها و آسیب های زندگی خودش معرفت ندارد و به همین دلیل اینگونه عمل می کند و این جهل در مقابل علم و عقل قرار می گیرد که اگر انسان تعقل، تفکر و اندیشه کند به دنبال مال اندوزی نمی رود./934/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات