۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۰۵۹۹۷
آیت الله علم الهدی:

انجام واجبات و ترک محرمات رمز حرکت در صراط مستقیم است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: کسی که برای انجام واجبات و ترک محرمات همت کند، حتی اگر در عمرش یک رکعت نماز مستحبی هم نخواند، خدا زندگی همراه با آرامشی برای او مقدر می کند.
مراسم عزاداری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی سحرگاه امروز در مراسم احیای سومین شب از لیالی قدر که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به برابری پاداش اعمال صالح در شب قدر با اعمال صالح در هزار ماه، اظهار کرد: اعمالی نظیر نماز، انفاق و سایر اعمال صالح که امشب آن ها را انجام می دهید، برابر با انفاقی است که در هر روز هزار ماه آن را انجام داده باشید که برابر با 83 سال می شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: شب قدر فرصتی است که خدا آن را در زندگی ما قرار داده و سرمایه آن به اندازه سرمایه یک عمر عبودیت و بندگی خداست. پرونده انسان هر اندازه آلوده باشد با این حجم عبادت 83 ساله دیگر در این پرونده گناه و خلافی باقی نمی ماند و مالامال از اجر و ثواب الهی است و مسلما انسان هر تصمیمی بگیرد، خداوند شرایط را به گونه ای فراهم می کند که آن تصمیم در طول سال برای انسان محقق شود.

لزوم بهره مندی خاص جوانان از فرصت شب قدر

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید به طور خاص این فرصت را مغتنم بشمارند چرا که پهنه گسترده ای از زندگی در برابر آن ها قرار دارد و می توانند با استفاده از فرصت شب قدر یک عمر آرامش، آسایش، اطمینان خاطر و زندگانی مؤمنانه را در همه ابعاد برای خود مهیا کنند و این مسأله بستگی به تصمیم خودشان دارد. انسان باید تصمیم بگیرد که چگونه می خواهد زندگی کند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: زندگی انسان در سایه تقوی و بندگی خدا به آرامش و عاقبت به خیری می رسد؛ نه در سایه پول و ثروت کلان و زد و بندهای پر بحران و ماجراجویی. تصمیم گیری برای انتخاب چنین زندگی ای در شب قدر صورت می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در روایتی از وجود مقدس امام باقر(ع) نقل شده است که در پاسخ به سؤالی که درباره نزول قرآن در شب قدر از ایشان پرسیده شد، فرمودند «مقصود از لیله المبارکه شب قدری است که خداوند آن را در یکی از شب های دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار داده است.» سپس فرمودند «اگر شب قدر در زندگی مؤمنان نبود، آن ها هیچ گاه به زندگی سعادت مندانه نائل نمی شدند.» چرا که هیچ کس نمی تواند به جز معصوم به گونه ای رفتار کند که بتواند تمام برکات بندگی خدا را در تمام عمرش ایجاد کند.

عبادت اصلی در شب قدر، تفکر برای اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی است

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: ذات مقدس پروردگار شبی را در رهگذر عمر ما قرار داده است که اگر موفق به توجهات و بندگی ها شویم، به تمام فضایل دست پیدا خواهیم کرد و البته باید توجه داشت که عبادت اصلی در شب قدر، حجم بالای نماز و دعا نیست و این که انسان انواع و اقسام نمازهای مستحبی را از ابتدای شب تا صبح اقامه کند، ممکن است شب قدر ما را تأمین کند اما عبادت اصلی این است که انسان دقایقی را برای تفکر و تصمیم گرفتن صرف کند.

وی افزود: انسان باید در این شب گذشته زندگی خود را در نظر آورد و ضایعات و عقب افتادگی های خود را بررسی کند. ریشه تمام این عقب افتادگی ها گناه، گمان بد به خداوند و تفکرات اشتباه نسبت به زندگی است و شایسته است که امشب انسان تصمیم بگیرد که از این پس در صراط مستقیم پروردگار و در خط دین و تقوا حرکت کند.

انجام واجبات و ترک محرمات رمز حرکت در صراط مستقیم الهی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که صراط مستقیم الهی این است که انسان واجبات الهی را انجام دهد و از محرمات دوری کند، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد حتی چنانچه انسان در عمرش یک رکعت نماز مستحبی هم نخواند، خدای متعال زندگی همراه با آرامشی برای او مقدر می کند.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین علت مشخص نبودن زمان دقیق شب قدر اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند «در شب نوزدهم انسان با خدا ارتباط برقرار می کند و این شب، شب برنامه ریزی و اندازه گیری است. در شب بیست و یکم این برنامه ریزی مستحکم می شود و فرشتگان خداوند اسباب این تصمیم گیری را تنظیم می کنند و در شب بیست و سوم این تصمیمات به طور قطعی امضا می شود.»/202/820/ب1

ارسال نظرات