۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۱۱۴۹۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

هزار و ۵۸۲ مسجد آذربایجان‌شرقی تحت پوشش طرح تلاوت نور هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: هزار و ۵۸۲ مسجد استان تحت پوشش طرح تلاوت نور و ۷۲۴ مسجد تحت پوشش طرح تفسیر قرآن هستند.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با نمایندگان تشکل‌های فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه‌ای استان که در سالن اقبال آذر مجتممع فرهنگی هنری تبریز برگزار شد، به ارایه گزارشی از وضعیت شاخص‌های فرهنگی پرداخت.

وی با بیان این‌که ۲۱ مجتمع فرهنگی و هنری و همچنین ۱۶سینما با ظرفیت چهار هزار و ۸۵۹ نفر در استان فعال است، خاطرنشان کرد: تعداد سالن های نمایشی استان ۲۴ سالن با ظرفیت پنج هزار و ۸۵۰ نفر بوده، ۳۵۹ چاپخانه نیز با بهره مندی از آخرین فناوری های حوزه چاپ و بسته بندی  در استان فعالیت می کنند.

محمدپور با بیان این‌که  ۱۹۸ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در استان فعالیت دارد، گفت: ۷۰  انجمن و تشکل صنفی در عرصه فرهنگ و هنر در استان ثبت شده است، ضمن این‌که ۶۹۴ کانون تبلیغاتی نیز در استان فعالیت دارند، ضمن این‌که سال گذشته هزار و ۵۷۹ عنوان کتاب در استان مجوز چاپ گرفته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که هزار و ۵۸۲ مسجد استان تحت پوشش طرح تلاوت نور و ۷۲۴ مسجد تحت پوشش طرح تفسیر قرآن هستند، افزود: ۳۲۲ رسانه اعم از مطبوعات، رسانه های مکتوب و پایگاه های خبری در استان مجوز دارند که نسبت به گذشته افزایش چشمگیری را شاهد هستیم.

وی با تأکید بر این‌که هدف گذاری دولت یازدهم برای رشد شاخص های فرهنگی و هنری در سطح کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی موجب رشد سطح تمامی شاخص ها شده است، تصریح کرد: رشد ۸۹ درصدی نشریات و ۸۶ درصدی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در استان آذربایجان‌شرقی را نیز شاهد بوده ایم.

محمدپور تعداد ناشران فعال در استان را ۲۰۶ مورد دانست و گفت: در زمینه فعالیت قرآنی نیز با رشد ۳۲ درصدی مؤسسه های قرآنی رو به رو بوده ایم، اکنون ۶۳ مؤسسه قرآنی در استان فعال است. با این توضیح که ۳ هزار و ۷۰۰ واحد و صنف فرهنگی و هنری زیر نظارت این مرکز فعالیت می کند.

وی صیانت از فرهنگ و هویت اصیل دینی و ملی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تقویت نهادها و تشکل های فرهنگی و هنری را از جمله اهداف وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: تضمین آزادی های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگی و هنر از دیگر اهداف دولت در عرصه فرهنگ.

همچنین محمدحسین حسن‌زاده، نماینده سمن‌ها در هیأت نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که هم اکنون ۶۵۰ سمن و تشکل مردم نهاد در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: تشکل های غیردولتی فرصت و پتانسیلی ارزشمند برای توسعه کشور محسوب می شوند./935/۲۰۳/ب2

 

ارسال نظرات