۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۵۱۱۶۳۶
آیت الله اراکی:

مشکلات نظام اقتصادی کشور ناشی از پیاده نشدن کامل فقه نظام است

مؤسس و رييس هيأت امناى پژوهشگاه فقه نظام گفت: نظام بانکی ما اسلامی است اما در عرصه پاسخ به پرسش های فقه خرد تنظیم شده است و اشکالات آن با توجه به همین مسأله به وجود آمده است.
سخنرانی آیت الله محسن اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنگره علمی بین المللی فقه نظام در تبیین ضرورت برگزاری این کنگره، اظهار کرد: ریشه بحث فقه نظام از مسأله وجود اجتماعی بشر بر می خیزد و ما برای درک انگیزه پژوهش ها در این حوزه باید به این سؤال پاسخ دهیم که «آیا پاسخ هایی که به پرسش های یک فردی انسان داده می شود، با پاسخ به سؤالات اجتماعی او دارای تفاوت است؟»

مؤسس و رييس هيأت امناى پژوهشگاه فقه نظام افزود: معنای جامعه، مجموعه ای است که نظام واحدی بر آن حاکم می شود و آن را تبدیل به یک انسان کلان می کند. به عقیده ما و بر اساس منابع دینی، پرسش های انسان کلان با پرسش های انسان خُرد متفاوت است و به فراوانی در روایات اشاره شده که ممکن است جامعه ای داشته باشیم که انسان های خُرد آن جامعه به دین عمل کنند اما انسان کلان جامعه تحت حاکمیت دین نباشد اما نتوان به چنین جامعه ای عنوان «جامعه دینی» را اطلاق کرد.

پیروی از حکومت حاکم عادل رمز سعادت بشر است

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید «هر جامعه ای را که در آن حاکمیت حاکم جائر پذیرفته شود، هرچند افراد آن جامعه عمل کنندگان به احکام دین باشند، عذاب خواهم کرد و هر جامعه ای را که حاکمیت حاکم عادل را بپذیرد و از او پیروی کند، هرچند رفتار آحاد جامعه نا صواب باشد، خواهم بخشید.» این روایت اهمیت عدالت در نظام اجتماعی را می رساند.

آیت الله اراکی گفت: دو نوع عرصه عمل به دین وجود دارد؛ یکی در عرصه رفتار خُرد و دیگری در عرصه رفتار کلان. بنابراین دینی بودن یک جامعه به این مسأله بستگی دارد که رفتار کلان آن جامعه منطبق با احکام دینی باشد و فقه نظام، فقهی است که به منظور پاسخ به پرسش های انسان کلان تدوین می شود و مورد پژوهش قرار می گیرد.

فقه نظام مهم ترین عرصه در فقاهت دینی است

مؤسس و رييس هيأت امناى پژوهشگاه فقه نظام تأکید کرد: ما معتقدیم که فقه نظام مهم ترین عرصه فقه دینی است چرا که عمل به فقه خُرد بدون عمل به فقه کلان، نتایج مطلوب جامعه دینی را در بر نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هنوز نتوانسته ایم در نظام اسلامی مان به طور کامل به فقه نظام عمل کنیم چرا که ما حتی در پیاده کردن فقه نظام سیاسی نیز به مرحله کمال نرسیده ایم.

مشکلات نظام اقتصادی کشور ناشی از پیاده نشدن کامل فقه نظام است

آیت الله اراکی مشکلات نظام اقتصادی کشور را ناشی از عدم پیاده سازی کامل فقه نظام در نظام اسلامی قلمداد کرد و گفت: یکی از مشکلات نظام اقتصادی ما این است که تا کنون پاسخگوی پرسش های خرد بوده است. نظام بانکی ما اسلامی است اما در عرصه پاسخ به پرسش های فقه خرد تنظیم شده است و اشکالات آن با توجه به همین مسأله به وجود آمده است.

مؤسس و رييس هيأت امناى پژوهشگاه فقه نظام افزود: ما طرح هایی برای نظام بانکی مبتنی بر فقه نظام داریم و در سایر عرصه های اجتماعی نیز معتقدیم که نیاز فوری ما فقهی است که بر اساس فقه کلان تدوین و مورد پژوهش واقع شود. بر همین اساس همایش «فقیه فقه نظام» را برگزار می کنیم با این هدف که نخستین گام های برداشته شده در این زمینه توسط علامه شهید محمدباقر صدر مورد بررسی قرار گیرد تا راه را برای پژوهش های فقه نظام در حوزه های علمیه باز کند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی فقه نظام، مسأله جدیدی در حوزه های علمیه است و باید به دقت بررسی شود. از همین رو در یک سلسله نشست های مقدماتی به بررسی ابعاد این موضوع خواهیم پرداخت./۲۰۱/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات