۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۱۴۷۶۱

مسجد تراز از دیدگاه رهبر انقلاب

مؤلفه‌های مسجد تراز با توجه به اندیشه رهبر معظم انقلاب در نوشتاری از پژوهشگر حوزه علمیه قم بررسی شد.
بیت الله حج مسجدالحرام مسجد

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مساجد در تار و پود تمدن اسلامی همواره جایگاهی ویژه و پرنقش داشته‌اند. با رجوع به تاریخ تمدن اسلام در میابیم که مساجد پایگاه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... بوده‌اند، و عبادت بخشی از فعالیت مسجد بوده نه همه آن. این نوع نگاه به مسجد در نظام اندیشه‌ای مقام معظم رهبری که برگرفته از آموزه های ناب اسلامی و توحیدی است بعنوان یکی از خصیصه های آن محسوب میشود. مسجد در اندیشه مقام معظم رهبری صرفا محلی برای عبادت (آن هم منحصرا نماز و برخی مراسمات مذهبی) نیست بلکه جایگاه حقیقی مسجد در این نظام اندیشه ای پایگاهی برای دیانت، عبادت و معرفت است.   و در بُعد عبادیِ مساجد، مسئله¬ی تفکر بعنوان یکی از بهترین مصادیق عبادت مطرح میباشد.

در این نظام فکری مسجد یک قطب معرفتی است که میتواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات و پیروزیهای عظیمی باشد.  و بخش مهمی از این معرفت بواسطه حضور یک عالم دینی و فقیه در مسجد به دست می‌آید و این نشان از نقش بی‌بدیل عالمان دین و فقها در معرفت بخشی به جامعه و حرکتهای اجتماعی دارد. در این نظام اندیشه ای مسجد ماهیتی مکتب گونه دارد. مکتبی که هم بُعد علمی و تفکّر و تأمل، و هم بُعد معنوی-عرفانی و تصفیه روح و مرکز اتّصال بنده به خدا و ارتباط زمین و آسمان است.

در اندیشه امام خامنه ای یکی از موثرترین علل پیروزی انقلاب اسلامی اقبال مردم و جوانان به مساجد و نقش علماء در تبدیل مساجد به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت و روشنگری افکار و اذهان است  و در توصیف این چنین مسجدی می فرمایند: «مسجد هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد اینگونه بوده‌» . در ادامه به برخی از شاخصه‌ها و مولفه های مسجد تراز که از بیانات ایشان در دیدارشان با ائمه جماعات استان تهران در مرداد ماه سال 95 استخراج میشود اشاره خواهد شد.

ویژگی های مسجد    

1.    پایگاه معنویت و خودسازی
2.    پایگاه همه کارهای نیک و خداپسندانه
3.    پایگاه مقابله با دشمن
4.    پایگاه بصیرت افزایی و تولید فکر
5.    پایگاه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی
6.    زمینه سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی
7.    هسته مقاومت در عرصه های مختلف خصوصا فرهنگ
8.    مسجد باید در هر سه وقت نماز باز باشد و نماز برپاشود
9.    باز بودن درب مسجد از پیش از ظهر و نماز ظهر تا شب و بعد از نماز عشاء
10.    ایجاد جاذبه های خاص در مساجد برای جوانان در راستای جذب آنان به مسجد

ویژگی های امام جماعت  

1.    محوریت مسجد
2.    نگاه امام جماعت به پیش نمازی به عنوان یکی از وظائف خود در مسجد نه همه وظائف یک امام جماعت
3.    نگاه نکردن به امامت مسجد بعنوان یک کار حاشیه ای
4.    تبیین مسئله نماز و توجه به کیفیت معنوی آن
5.    اقامه دین، حق و عدل
6.    ابلاغ احکام دین
7.    حضور، قبل از اذان و وقت نماز در مسجد
8.    تبیین مسائل عبادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و .....
9.    تشکیل حلقه های معرفتی با جوانان
10.    توجه و اهمیت دادن به جذب جوانان به مسجد بوسیله ایجاد فضای معنوی در مسجد و توجه به عرفان ناب اسلامی که خود عاملی در جذب جوانان است.۹
۰۱/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام داود مؤذنیان، پژوهشگر حوزوی

 

ارسال نظرات